Skip to main content

Wellicht dat moderator @Erik_ (of een andere moderator) het antwoord op de volgende vraag weet.

Ziggo is momenteel bezig met voorbereidingen om de lokale tv-zenders in HD door te gaan geven. Uiteraard voor zover deze zenders beschikbaar zijn om in HD door te geven, en het signaal in HD wordt aangeleverd.

Mijn vraag is of al bekend is wanneer KPN alle daarvoor in aanmerking komende lokale tv-zenders in HD gaat doorgeven? Een paar lokale tv-zenders zijn momenteel al in HD beschikbaar, zo heb ik vernomen. Maar wanneer volgen de andere lokale tv-zenders? Is dat al bekend?

Piet.

 

Je bedoelt dat Ziggo de regionale zenders eindelijk van SD naar HD gaat zetten.

Dat is bij KPN al geruime tijd zo.


Nee, ik heb het niet over de regionale zenders, maar over de lokale tv-zenders.

De lokale omroepen in mijn regio worden bij KPN momenteel alleen in SD doorgegeven, nog niet in HD. Het signaal van veel lokale tv-zenders wordt echter wel via de MediaHub in HD aangeleverd bij KPN, zo is mij bekend. Vandaar mijn vraag.

Piet.


@P.J.M. van der Vooren dat ligt eraan of de lokale omroepen de HD stream kunnen betalen, ik kan me voorstellen dat ze dat niet doen omdat SD streams goedkoper zijn dan HD. En KPN moet ook meer betalen voor HD dan SD, en we hebben veel HD zenders. Maar als de lokale omroepen ook HD gaan worden bij KPN, dan zal KPN dat weer verrekenen naar de klanten om de kosten te dekken. En de meeste lokale omroepen hebben 1 uur zendtijd, en dan wordt het continu herhaald. Dat zal zo’n lokale omroep veel geld kosten om het naar HD te laten updaten, en meestal worden deze omroepen gesubsidieerd door de gemeentes. En als die niet meer betalen wordt het niet naar HD geüpdatet i.v.m. de kosten. 


Nee, ik heb het niet over de regionale zenders, maar over de lokale tv-zenders.

Maar Ziggo is naar mijn weten helemaal niet bezig om lokale zenders in HD door te gaan geven.


Er zijn maar weinig van de ruim 300 lokalen die daadwerkelijk HD uitzenden. Van de 13 die ik hier had was het er 1 (volgens mij WEEFF TV). (Nog steeds in de woonplaats maar Ziggo heeft mijn signaal eraf gehaald)

Via de mediagateway kan het. Maar het is voor lokalen een flinke investering. 

Ziggo heeft al bijna een jaar de lokalen op mpeg4 H.264. Maar de meeste hebben nog sd. 

Ziggo heeft e.e.a. uitgesteld m.b.t. de lokalen. Zie totaaltv. 

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-stelt-opwaardering-lokaal-hdaanbod-uit/

 


@wjb Ik heb als medewerker van een lokale omroep regelmatig contact met Ziggo, en daar heeft men ons laten weten dat er binnenkort bekend wordt wanneer lokale omroepen in HD doorgegeven kunnen worden. Ze zijn in ieder geval al met de voorbereidingen daarvoor bezig.

@PeterG Jouw link leidt naar een artikel op Totaal TV waarin een Twitter-bericht van mij wordt geciteerd. Van Ziggo heb ik wel begrepen dat in ieder geval de lokale omroepen die hun signaal via Ziggo bij de MediaGateway aanleveren in HD beschikbaar zouden kunnen komen. Als het signaal via de MediaHub van de NLPO of via MediaChoice wordt aangeleverd moeten er eerst nog de nodige aanpassingen plaatsvinden.

Wellicht dat @Erik_ weet hoe de stand van zaken bij KPN is met betrekking tot de doorgifte van lokale omroepen in HD?

Piet.


Geeft jouw lokale omroep dan zelf al het signaal in HD aan de mediagateway, @P.J.M. van der Vooren ?

Voorbereidingen? Ziggo kan al lokalen in HD doorgeven. WEEFF TV wordt al HD doorgegeven bijvoorbeeld.

Alle lokalen zitten al op mpeg4 H.264 bij Ziggo. Maar dat hoeft nog geen HD in te houden. Ook een SD kan daar over heen.


@PeterG Uit een e-mail van mijn contactpersoon bij Ziggo: 

“Vooralsnog gaan wij eerst de Ziggo omroepen omzetten naar HD en pas daarna die door derden aangeleverd worden. We moeten met die partijen nog afspraken maken over bandbreedtes en resoluties. Mediachoice moet daarvoor aan hun kant ook nog van alles aanpassen. Helaas lopen wij bij het doorvoeren van de HD omzetting aan onze kant ook tegen de afnemers via RedBee aan, die moeten hun platform ook aanpassen en zijn niet 100 % klaar voor de omzetting. De omroepen die we doorleveren aan KPN gaan wel binnenkort naar HD, omdat KPN wel overweg kan met HD signalen.”

Piet.


Ah, duidelijk. 

Nou, of WEEFF (in HD via Ziggo) een "ziggo” omroep is weet ik niet. Ze werken i.i.g. samen met TVNH. Vica versa zijn er verslagen te zien. (net als bij Haarlem105, maar die zijn nog geen HD)

De omroepen die we doorleveren aan KPN gaan wel binnenkort naar HD, omdat KPN wel overweg kan met HD signalen.”

Haha, KPN toch wéér!

En eigenlijk wel raar van Ziggo. De mux voor lokaal is mpeg4 H.264.


@Erik_ Geen antwoord, Erik?

Piet.


Hi Piet, ik ben Erik niet (:disappointed_relieved: ), maar reageer graag even op je vraag. Op dit moment is er bij ons geen info bekend of/wanneer de lokale zenders binnenkort naar HD gaan. Dus er is nog niets over te zeggen helaas. Zodra we het weten en we het ook mogen communiceren, zullen we dat natuurlijk doen. Beetje anticlimax, ik weet 't.


Hi Piet, ik ben Erik niet (:disappointed_relieved: ), maar reageer graag even op je vraag. Op dit moment is er bij ons geen info bekend of/wanneer de lokale zenders binnenkort naar HD gaan. Dus er is nog niets over te zeggen helaas. Zodra we het weten en we het ook mogen communiceren, zullen we dat natuurlijk doen. Beetje anticlimax, ik weet 't.

Hoi @Erik_ en/of @Paul_,

Van Red Bee, die de Mediahub van de lokale omroepen beheert, heb ik vernomen dat een aantal lokale omroepen over een aantal dagen in HD aan de providers wordt aangeboden. Daarbij onder meer Bollenstreek Omroep BO. Ziggo heeft al laten weten dat de betreffende omroepen dan ook via hun kabelnet in HD zullen worden doorgegeven. Is bekend of dat ook bij KPN het geval zal zijn?

Piet.


Hi @P.J.M. van der Vooren. Ik heb het nagevraagd. Bij KPN zal dat vooralsnog niet gaan gebeuren.