Skip to main content
Antwoord

Matige beeldkwaliteit Ziggo Sport

• October 21, 2025
  • 21 reacties
  • 338 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik stoor mij aan de matige beeldkwaliteit van Ziggo, vanavond weer tijdens de Champions League wedstrijden. Het beeld is echt onscherp, lijkt wel SD kwaliteit en als je dichter bij de TV gaat staan zie je een onscherp Ziggo logo en korrelige kwaliteit ontstaan als spelers bewegen. Gewoon niet wat je mag verwachten is mijn mening.

Ik ben onlangs overgestapt van Ziggo en dit oogt als een flinke stap achteruit. De instellingen van de KPN TV+ box staan op Multicast, automatisch beste kwaliteit, automatisch beste resolutie, HDR instelling op HDR automatisch en HDR-formaat 10. Met de resolutie heb ik lopen spelen naar 1080i en 1080p maar dat verandert niets. Andere TV zenders ogen prima, al heb ik ook mijn twijfels bij de scherpte van ESPN. Ziggo Sport spant echter de kroon.

Mijn Samsung TV is van 2024 waarop de tv-instellingen vrijwel allemaal op automatisch staan. Ik zie daar ook geen keuzemogelijkheid tot resolutievoorkeur.

Onlangs las ik dit:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-waardeert-kanalen-ziggo-sport-naar-betere-beeldkwaliteit-op/

Dat lijkt mij gezien de huidige kwaliteit nog niet te zijn doorgevoerd. Of is dat wel zo?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@SanderEind ,

Het wachten is op het doorvoeren van de (veel) betere beeldkwaliteit op de Ziggo Sportkanalen. Helaas is dit proces vertraagd. Er stond in onderstaand artikel in eerste instantie september genoemd, maar nu is de datum gezet op “onbekend”.

bron: 

https://community.kpn.com/kpn%2Dtv%2D11/nieuw%2Dervaar%2Dal%2Dhet%2Dnederlands%2Dvoetbal%2Dmet%2Dkpn%2Dtv%2D638009

21 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 22, 2025

Hallo ​@SanderEind ,

Het wachten is op het doorvoeren van de (veel) betere beeldkwaliteit op de Ziggo Sportkanalen. Helaas is dit proces vertraagd. Er stond in onderstaand artikel in eerste instantie september genoemd, maar nu is de datum gezet op “onbekend”.

bron: 

https://community.kpn.com/kpn%2Dtv%2D11/nieuw%2Dervaar%2Dal%2Dhet%2Dnederlands%2Dvoetbal%2Dmet%2Dkpn%2Dtv%2D638009

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

@Noordzee 

Ik denk dat in dit geval Ziggo de boosdoener is.

Zij proberen op alle manieren om meer abonnees te krijgen.

Glasvezel is een super groot probleem voor Ziggo.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

Ik kijk via de Ziggo Go app op de tv (heb geen abonnement op Ziggo sport (heb ik er niet voor over)) en dat beeld zag er best goed uit dit keer. Verschilt nog wel eens.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 22, 2025

Ik kijk via de Ziggo Go app op de tv (heb geen abonnement op Ziggo sport (heb ik er niet voor over)) en dat beeld zag er best goed uit dit keer. Verschilt nog wel eens.

Als ik wel eens kijk, dan doet het wazige beeld van die app pijn aan mijn ogen. Een enorm verschil met het 1080P beeld wat je via ESPN voorgeschoteld krijgt. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

Als ik wel eens kijk, dan doet het wazige beeld van die app pijn aan mijn ogen. Een enorm verschil met het 1080P beeld wat je via ESPN voorgeschoteld krijgt. 

Helemaal met je eens.

Het is een slechte app.

Soms is het beeld wel aardig, maar vaak is het inderdaad niet om aan te zien.😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 22, 2025

Mijn vergelijk (ervaring) met de sportzenders valt uit in het nadeel van Ziggo. Het is, denk ik, ook heel persoonlijk.

Bij HD (= 1920 x 1080) wordt een kijkafstand van 3 x de beelddiagonaal geadviseerd. In veel huizen zie ik tegenwoordig wel 55 inch of groter waarbij dat niet gehaald wordt. Het beeld gaat er dan een beetje grof uit zien.

Ik heb gisteren nog genoten van de wedstrijd van PSV.

Prima beeld op kpn met Progressive. Al is 't nog wel 7,2 Mb/s. (hier op 43 inch)

al heb ik ook mijn twijfels bij de scherpte van ESPN

Die is bij KPN véél mooier dan bij Ziggo. Hier zijn al die kanalen 14,2 met 1080P.

Bij Ziggo zijn die nog steeds in 1080i en bij DVB-C 12 Mb/s en Next Mini 7,5 Mb/s.

ESPN is bij een vriend van mij met Ziggo, 50 inch, DVB-C (CI module), niet om áán te zien als je het kpn-beeld van ESPN gewend bent. Als ik daar ben geweest voor mij al een reden om hier te blijven.

En ​@joop2011 . Ik zie zo goed als geen verschil tussen het beeld van kpn bij ziggo sport (1080p) of de app van ziggo go met ziggo sport (ook 1080p).

maar vaak is het inderdaad niet om aan te zien.

Heel dubbelzinnig. Ik neem aan dat je de kwaliteit van het voetbal bedoelt 😁. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 23, 2025

En ​@joop2011 . Ik zie zo goed als geen verschil tussen het beeld van kpn bij ziggo sport (1080p) of de app van ziggo go met ziggo sport (ook 1080p).

maar vaak is het inderdaad niet om aan te zien.

Heel dubbelzinnig. Ik neem aan dat je de kwaliteit van het voetbal bedoelt 😁. 

Nee het beeld van Ziggo Sport Go via de gratis app.

Soms is het een aardig beeld (zoals bij de wedstrijd van PSV), maar meestal is het matig.

Dat is al vanaf het begin.😉

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 24, 2025

Hi ​@SanderEind, jammer dat de beeldkwaliteit je zo tegenvalt 😕

Noordzee heeft al uitgelegd dat de aanpassing van de beeldkwaliteit nog even op zich laat wachten, we kunnen er nu dus niet voor zorgen dat de stream in een betere kwaliteit aan wordt geleverd. Het klinkt echter wel erg slecht, hoe jij het omschrijft. Ik zie wel eens de tip voorbij komen om even voor een paar seconden op pauze te drukken, en daarna weer verder te kijken. Soms zorgt dat er voor dat het beeld er wat beter uit gaat zien. Zou je dat nog eens willen proberen? Hoor graag of het al dan niet een verschil maakt!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 25, 2025

Nee, dat maakt helaas geen verschil. Het voetbal is te bekijken, maar ik vind het aanzienlijk mindere kwaliteit dan Ziggo had. Klopt het dat KPN deze zenders momenteel nog in mindere kwaliteit doorgeeft dan Ziggo doet, of zou dat gelijk moeten zijn? En wanneer verwacht je dat KPN de Ziggo Sport kanalen gaat opwaarderen?

Ik stream het nu vanaf de Ziggo Sport Totaal app naar de TV dat is beter dan via KPN maar zeker nog geen espn kwaliteit. Eigenlijk belachelijk gezien het maandbedrag dat je ervoor betaald...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 27, 2025

Ik stream het nu vanaf de Ziggo Sport Totaal app naar de TV dat is beter dan via KPN maar zeker nog geen espn kwaliteit. Eigenlijk belachelijk gezien het maandbedrag dat je ervoor betaald...

Wonderlijk. Want die ZST app is, ook met casten, maar 720p. KPN levert voor Ziggo Sport 1080p (bij 7,2 Mb/s).

Als ik de stream cast vanaf de ZST app is het minder scherp en minder vloeiend* ook dan via de zenders via kpn.

*via die app, ook met casten, gaat een tennisbal wat schokkerig. Via kpn gaat ie vloeiend.

Wonderlijk, wonderlijk. 😮🙈

Bijzonder inderdaad 😅

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 28, 2025

Nee, dat maakt helaas geen verschil. Het voetbal is te bekijken, maar ik vind het aanzienlijk mindere kwaliteit dan Ziggo had. Klopt het dat KPN deze zenders momenteel nog in mindere kwaliteit doorgeeft dan Ziggo doet, of zou dat gelijk moeten zijn? En wanneer verwacht je dat KPN de Ziggo Sport kanalen gaat opwaarderen?

Jammer dat het geen verschil maakt ​@SanderEind 😐 
Wat ​@PeterG hier aangeeft, klopt:

KPN levert voor Ziggo Sport 1080p (bij 7,2 Mb/s).

Wanneer we zo ver zijn dat we dit in een betere kwaliteit aan kunnen leveren, dat durf ik je niet te vertellen, aangezien hier nog niets concreets over bekend is. Als dit wel het geval is, zullen we het laten weten in dit topic: Nieuw: Ervaar al het Nederlands voetbal met KPN TV 

Ik vraag me nog steeds af of jouw ervaring zo slecht is door de aangeleverde kwaliteit van de zender, of dat er niet toch wat anders aan de hand is. Lukt het je wellicht om hier een foto te plaatsen van het onscherpe en korrelige? Dan kunnen we even meekijken!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 28, 2025

Hoi Maja,

Dankjewel. Zit het verschil dan niet gewoon in bitrate en dat het bij Ziggo dus gewoon beter was/is?

Volgens metingen biedt Ziggo Sport via het kabelnetwerk een resolutie van 1920×1080 (dus full HD) met een gemiddelde bitrate van ongeveer 9,8 Mb/s, met een minimum rond 6,6 Mb/s en pieken tot circa 12,5 Mb/s. 

Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen, al geeft dat altijd een vertekend beeld.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 28, 2025

Het is niet helemaal vergelijkbaar. 

DVB-C lijkt beter met gemiddelde van 9,8 Mbps, variabele bitrate. Maar wel 1080i , interlaced dus.

Via de Next Mini is het gelijk aan kpn. 7,5 (Ziggo), 7,2 Mbps (kpn). 1080p,  progressive. 

En door de progressive is het feitelijk weer gelijk aan elkaar. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 28, 2025

DVB-C lijkt beter met gemiddelde van 9,8 Mbps, variabele bitrate. Maar wel 1080i , interlaced dus.

Ziggo Sport op kanaal 14 heeft bitrate gemiddeld 12,7Mbs, op kanaal 401 gemiddel 8,3Mbs

Via de Next Mini is het gelijk aan kpn. 7,5 (Ziggo), 7,2 Mbps (kpn). 1080p,  progressive. 

En door de progressive is het feitelijk weer gelijk aan elkaar. 

Met het verschil dat Ziggo app H.265 codecs gebruikt en KPN H.264. De kwaliteit van Ziggo App is veel beter.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 3, 2025

Is het al gelukt om en een foto van te maken ​@SanderEind? Of krijg je het er niet goed op? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 4, 2025

Hier een foto van als ik dicht bij het beeld ga staan. Ik weet dat je dan natuurlijk geen haarscherp beeld hebt, maar de wazige gezichten op de tribune laten wel zien dat het geen topkwaliteit is.

De wedstrijden zijn goed te volgen. De kwaliteit valt mij gewoon wat tegen van wat ik bij Ziggo gewend was. Daar had je, met name bij de Spaanse competitie, echt mooi scherp beeld. Ik denk een bitrate dingetje wat jullie voornemens zijn om te overtreffen met upscaling. Het is alleen wachten op wanneer dat gaat gebeuren :-)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 4, 2025

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 4, 2025

De wedstrijden zijn goed te volgen. De kwaliteit valt mij gewoon wat tegen van wat ik bij Ziggo gewend was. Daar had je, met name bij de Spaanse competitie, echt mooi scherp beeld. Ik denk een bitrate dingetje wat jullie voornemens zijn om te overtreffen met upscaling. Het is alleen wachten op wanneer dat gaat gebeuren :-)

Dat kun je volgen in dit topic:

Moderator Erik schrijft daar: 

Wat betreft de verbeterde kwaliteit voor de Ziggo Sport kanalen, dit gaat komen voor TV+ Box en Soundbox. Alleen is de planning daarvoor aangepast. Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de kwaliteitsverbetering daadwerkelijk wordt doorgevoerd. Zodra we daar meer over horen laten we het weten in dit topic, en in op dat moment actieve product updates. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • November 13, 2025

Mijn excuus voor de late reactie ​@SanderEind!
Ik snap nu wat je bedoelt, en ondanks dat de wedstrijden wel goed te volgen zijn, is het natuurlijk jammer dat het niet haarscherp is. Die betere kwaliteit, die gaat er komen. En ik vermoed net als jij dat die het verschil zal gaan maken omdat het toch aan de bitrate lijkt te liggen, dus ik hoop dat er snel schot in de zaak komt!