Skip to main content

Hallo allemaal.

 

sinds een week heb ik een nieuwe tv, Sony xh9299

De normale uitzendingen zijn prima beeld, maar vind het beeld bij voetbalwedstrijden op zowel espn als ziggo wat tegenvallen.

 

de ontvanger staat gewoon op 1080i. Meer mensen met dit probleem? En eventueel tips?

 

alvast bedankt 

Heb je de beeldverbeteraars van je tv (dingen als ruisonderdrukking, TrueMotion of MotionPlus of hoe 't ook allemaal heten mag) uitgezet? Die zijn primair bedoeld om het beeld van de in de tv ingebouwde tuner te verbeteren maar werken bij ontvangers via HDMI vaak contraproductief. 


Ja staat allemaal uit 


@ruudlagrand Ik heb hetzelfde probleem, het beeld bij voetbalwedstrijden is inderdaad vrij slecht wat voor instellingen je ook gebruikt.

 

Tip: overstappen naar ziggo.


Zit nog tot november vast hierzo haha 


Deze klachten over voetbalwedstrijden lees ik vaker. Staat de resolutie van jouw TV ook op 1080i? Heb je al de optie AUTO geprobeerd? 

Voor het beste beeld op voetbalwedstrijden zal je kunnen overstappen op Digitenne. Digitenne wordt met de resolutie 1080p uitgezonden. Uit vergelijkende testen is gebleken dat met name ESPN een beter beeld geeft via Digitenne. 

Als klant van KPN met interactieve TV, kun je voor 5 euro per maand een Digitenne-ontvanger huren. Heb je een abonnement op het ESPN -pakket?, dan krijg je ESPN (1 en2) ook via Digitenne aangeboden. 

 


@Noordzee bedoelt u de tv op 1080i of het tv kastje?


ruudlagrand geeft aan dat de ontvanger al op 1080i staat, dus ik bedoel nu de TV. Want dan staan ze beiden op hetzelfde.


Maar waarom staat het kastje op 1080i in plaats van 1080p @ruudlagrand ?

De i slaagt op Interlaced en de p op Progressive. Wat wil zeggen (in Europa althans) dat 1080i50 dus 50 keer de even en de oneven lijnen afwisselt, terwijl 1080p25 telkens een volledig beeld laat zien


Omdat op het kastje 1080i binnenkomt en ik wel zeker weet dat iedere TV zelf beter omzet naar 1080p dan het KPN doosje. Dit is trouwens al vaak genoeg voorbijgekomen.


Zeker geen 1080P25 gebruiken.

Maar 1080i of 1080P50.

ESPN is een van de zendergroepen met het mooiste beeld.

Gisteren goed te vergelijken ESPN 2 met RTL 7, het voetbal. ESPN hier écht mooier. Instelling ontvanger op 1080P50.

RTL zenders vind ik überhaupt niet zo heel mooi met HD.


Als dat dezelfde wedstrijd was, kan je het vergelijken. Maar dat zou betekenen dat RTL 7 (in glas neem ik aan) slechter beeld zou hebben dan ESPN? Dan gaat er ergens iets goed fout.

En nogmaals, iedere (merk-)TV kan beter naar 1080p omzetten dan die KPN doos!

Ik snap niet dat KPN blijkbaar de moeite neemt om die omzetting in die doos te doen, ze krijgen hooguit 1080i binnen, wat dan ook nog een gecomprimeerd wordt qua bitrate (HD-glas vs HD).


@beosound100

in glas neem ik aan

Nee, hier koper. Maar mijn moeder vind (i.i.g. gisteravond) het beeld op ESPN 2 ook mooier dan RTL 7 HDglas. Zelfde wedstrijden van PSV en Ajax.


Mijn excuses ik bedoelde ook 1080p50 in plaats van 1080p25.
Ik heb de instellingen op 1080p50 staan, maar ik begrijp dat ik hem beter op auto of 1080i kan zetten? Ik heb een Samsung 65 QLED tv.


Ja precies, tenzij je een 4k abo hebt, dan is UHD@50Hz beter. 


Ik had hetzelfde probleem op espn maar na de instelling in het kastje op 1080p 50hz gezet te hebben is het prima, zelfde instelling dus als @PeterG 

ps. Ik heb een qled uit 2019


@beosound100 ik vraag me af of dat ook geldt voor een 4K tv met AI upscaling naar 4K .. dan kun je volgens mij net zo goed 1080p gebruiken omdat de tv daarna nog upscaled naar 4K 


Nee, de KPN doos gaat dan van 1080i (iets beters komt niet binnen op die doos, behalve echte 4k uitzendingen) naar 1080p omzetten. En jouw TV dan weer van 1080p naar 4k. Dat zal de kwaliteit niet ten goede komen, jouw TV zal ten alle tijden een beter resultaat leveren als die van 1080i (wat het oorspronkelijke signaal is) direct omzet naar 4k. Dan heb je maar één conversiestap.


Ik snap je verhaal en toch heb ik dan problemen bij voetbal kijken .. veel artifacts rondom de bal als deze zich snel  verplaatst.. met 1080p heb ik dat niet.


Ik denk dat die processor in de KPN doos niet zo krachtig is. En een deel van de fouten die in het 1080i beeld zitten maskeert bij de omzetting, maar dat jouw TV dat wel kan, vandaar die fouten.

Maar dat is allemaal subjectief. Als jij je beter voelt bij die 1080p omzetting op de KPN doos, vooral zo laten.

Zie ook de gedachtewisseling tussen mij en PeterG hierboven. Zelfde voetbalwedstrijd op twee zenders. Een beter dan de ander. Het is een teken dat er nogal wat gerommeld wordt met het beeld, wat niet altijd goed uitpakt.

Mijn ervaring met de 1080p uit de KPN doos is dat het beeld veel vlakker is, geen “diepte” meer heeft, minder kleurverschil (alle is veel egaler) etc, Dus gebruikt ik 1080i. 


pietheingrun schrijft: Ik snap je verhaal en toch heb ik dan problemen bij voetbal kijken .. veel artifacts rondom de bal als deze zich snel  verplaatst.. met 1080p heb ik dat niet.

Helemaal mee eens. Voetbal met 1080i is minder mooi beeld. Tennis idem.

De “conversie” van 1080i naar p is héél klein. Er wordt ook niks omgerekend. De even en oneven beeldlijnen worden niet om en om maar tezamen naar de tv doorgegeven.

Feitelijk hoeft de tv dan juist minder te doen. Want het signaal is al p en dus alleen de beeldlijnen dupliceren (van 1080p naar 2160p namelijk).

De 4k-TV ‘wil’ volgens mij ook een 1080p50 signaal. Want met de toverdoos van Ziggo vind ik het beeld nou zelfs minder (wat is minder bij HD….) dan via de doos van KPN met 1080p50 uit.

Maar het werkt inderdaad niet met elk merk. Want bij de 4k Philips van mijn moeder werd het niet mooier met 1080p50. Daar staat het doosje dus wel op 1080i(50). Hier een Samsung TV. Overigens het meest compatibel met KPN. Zelfs de afst.bed. van die Samsung kan ik de KPN box mee bedienen.


@PeterG klopt met mijn Samsung afstandsbediening kan ik ook het kpn kastje bedienen.. ideaal