Skip to main content
Vraag

Meer dan tien jaar ellende met interactieve tv

  • October 26, 2019
  • 31 reacties
  • 502 keer bekeken

The Rensek
Deelnemer

Al tien jaar hebben wij ellende met de digitale tv van KPN. Inmiddels ken ik het hele personeelsbestand van de KPN klantenservice. Manuel blijft mijn absolute favoriet. Ernst, Jonas, John en alle anderen met wie ik inmiddels de grote vragen des levens heb besproken, kunnen niet tippen aan Manuel. 

Het probleem: de tv begeeft het steeds, bij voorkeur op vrijdagavond of zaterdagavond rond de klok van 20.00 uur. Ik bel graag met Manuel, maar mijn nageslacht wordt bijzonder chagrijnig van keer-op-keer verstoorde gezellige tv-avondjes. De laatste diagnose van KPN is dat één van de buren wel kerstlichtjes bij Ali gekocht zal hebben die het stroomnetwerk verstoren? 

Leuke diagnose, maar ik betaal 80 euro per maand en heb geen tv. Oplossing? Is er niet. Dit probleem hebben wij al tien jaar. Pech, omdat we een slecht huis hebben? We zijn drie jaar geleden verhuisd en lopen tegen exact hetzelfde probleem aan als in ons vorige huis. Wie heeft de oplossing voor een niet-werkende draadloze tv-verbinding? We hebben echt ALLES geprobeerd. Is het een waardeloos product? Wat is het alternatief? Kabels leggen is in ons huis helaas geen optie.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

31 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 26, 2019

Dan zal het tobben blijven. Devalo's kunnen handig zijn maar zijn zo gevoelig voor ruis op het electriciteitsnet. 


Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 26, 2019

Overigens kan ik me echt geen situatie voorstellen waar geen kabels getrokken kunnen worden. Het is veel werk maar kermend nageslacht is nog veel erger.


Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • October 26, 2019

Kabels leggen. Een andere oplossing komt er niet. Je kunt nog 10 jaar bellen met de KPN, over 10 jaar ben je nog net zo ver als nu. Kabels leggen, dan is het opgelost.


The Rensek
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 26, 2019

Oke, Joep en Nick Slimmerik, hartelijk dank voor deze reacties. Ik voel me opgegeven door KPN. Mijn huis is een oude slagerij. Onze woonkamer is een uitbouw buiten het oude pand. Pand is op zand gebouwd: geen kruipruimte. Draagmuur doorboren voor tv-signaal? Is er niets anders? Vroeger hadden mijn ouders een antenne op het dak. Is zoiets niet mogelijk? We zijn geen tv-fanaten. Het gaat alleen maar om de publieke zenders en een enkele commercieel. Help: wat moet ik doen? Een loopgraaf aanleggen in het duin onder ons huis om een kabel te trekken?


Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 26, 2019

Misschien is digittenne een optie of een schotel. Maar bij allebei is een kabel naar buiten een must.  Ik zou anders ook echt geen andere oplossing weten. 


wjb
Wijsgeer
  • October 26, 2019

Is er een telefoonaansluiting of een televisie (coax) aansluiting in de woonkamer?

Zo ja, kan je die aansluiting niet vervangen door een UTP netwerkkabel?

 

Als er een coax kabel beschikbaar is, dan kan je ook nog denken aan MoCa adapters. Dit is iets soortgelijks als de devolo's maar nu voor coax. Die dingen werken overigens veel beter dan de devolo's via het lichtnet.

Wat is eigenlijk het type adapter dat je gebruikt?


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 27, 2019

Misschien is digittenne een optie of een schotel. Maar bij allebei is een kabel naar buiten een must.  Ik zou anders ook echt geen andere oplossing weten. 

 @The Rensek 

In welke plaats woon jij ?  Afhankelijk daarvan kun je Digitenne mogelijk met een binnenantenne ontvangen.

Ideaal ! 
 

 


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 27, 2019

Oke, Joep en Nick Slimmerik, hartelijk dank voor deze reacties. Ik voel me opgegeven door KPN. Mijn huis is een oude slagerij. Onze woonkamer is een uitbouw buiten het oude pand. Pand is op zand gebouwd: geen kruipruimte. Draagmuur doorboren voor tv-signaal? Is er niets anders? Vroeger hadden mijn ouders een antenne op het dak. Is zoiets niet mogelijk? We zijn geen tv-fanaten. Het gaat alleen maar om de publieke zenders en een enkele commercieel. Help: wat moet ik doen? 
 

Als je (net als ik) best wel zonder die commerciële reclamezenders kunt leven, heb je de mogelijkheid om over te stappen op gratis ontvangst van NPO 1,2,3 en de regionale zender.  
 

Meer info? Lees dit maar eens:

https://forum.kpn.com/digitenne-12/gratis-ontvangst-op-npo-1-2-3-en-de-regionale-zenders-477354

 


Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • October 27, 2019

Met een antenne op dak zul je ook een kabel naar die antenne moeten leggen. Dus wat is het verschil?


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 27, 2019

Even goed lezen Nick83. Twee berichten terug opper ik de mogelijkheid van een binnenantenne. 
 

Dat kan een mogelijkheid zijn als de zendmast niet te ver weg staat. 


Spacestar
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • October 27, 2019

@The RensekAl aan een nieuwe smart TV (met WiFi) gedacht met daarin de KPN app beschikbaar?
Bestaat KPN ITV al 10 jaar???


Nick83
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+25
  • Wijsgeer
  • October 27, 2019

@The RensekAl aan een nieuwe smart TV (met WiFi) gedacht met daarin de KPN app beschikbaar?
Bestaat KPN ITV al 10 jaar???

Gebruik je dat zelf? Goede ervaringen mee?


Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 27, 2019

Nog een andere, mogelijk prima, oplossing:

Koop voor een paar tientjes een Google Chromecast. Sluit die aan op de hdmi-aansluiting van je tv. Je kunt dan via de kpn-app (die je op je mobiel moet hebben) live-tv en opnames naar de tv streamen. Werkt prima hier. Enige nadeel is dat je bijv. de Duitse RTL (voor F1) niet kunt streamen. Iets met rechten...

Bijkomend voordeel: je kunt ook andere zaken naar je tv streamen, zoals websites op je pc en foto's.

Die Google Chromecast is een van mijn beste aankopen ooit.


Spacestar
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • October 27, 2019

@Nick83Ja, ik gebruikte het zelf totdat ik Netflix 4K wilde kijken. Was niet echt tevreden met de beeldkwaliteit (dacht ik), het advies van Netflix was met draadje kijken,
Met draadje ruim 40Mb en draadloos ruim 30Mb, dus koos ik voor UTP, maar merk helemaal geen verschil. Dus WiFi is zo slecht nog niet(hier met gunstige omstandigheden misschien)…

@Katana321Persoonlijk zou ik voor een Xiaomi MI Box gaan, iets duurder maar veel makkelijker dan het streamen vanaf je telefoon. En ook de kwaliteit lijkt me beter met,  wel eens getest met mijn telefoon en YouTube.


wjb
Wijsgeer
  • October 27, 2019

Bestaat KPN ITV al 10 jaar???

Ja, de tijd vliegt. :wink:

Bron.


Spacestar
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • October 27, 2019

@wjb Tja, ik was nogal verknocht aan satelliet tv( was/ben dan ook dealer) en nu nog steeds kijk ik veel schotel (via Joyne) via ontvanger en sinds kort op mijn nieuwe TV.
Ben nu ruim anderhalf jaar bekend(?) met KPN ITV.


wjb
Wijsgeer
  • October 27, 2019

Persoonlijk zou ik voor een Xiaomi MI Box gaan, iets duurder maar veel makkelijker dan het streamen vanaf je telefoon. En ook de kwaliteit lijkt me beter met,  wel eens getest met mijn telefoon en YouTube.

Hoe kan het streamen vanuit je telefoon nu veel makkelijker gaan dan bij een Chromecast?

De kwaliteit kan ook niet beter zijn immers er is maar één kwaliteit beschikbaar voor het online iTV platform. Of de stream nu betrokken wordt vanaf een Chromecast, een Xiamo Mi Box of de iTV app op een smart-TV, het is precies dezelfde stream.


Spacestar
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • October 27, 2019

@wjb OK, kwaliteit zou inderdaad net zo goed moeten zijn, dat geloof ik best.
Maar mijn insteek was meer het gemak van een afstandsbediening met de MI box en alle mogelijkheden daarmee.


Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 27, 2019

@wjbOK, kwaliteit zou inderdaad net zo goed moeten zijn, dat geloof ik best.
Maar mijn insteek was meer het gemak van een afstandsbediening met de MI box en alle mogelijkheden daarmee.

In het verleden was ik ook erg enthousiast over mijn mediaspeler. Ik heb een Mede8er. Mooi apparaat, erg fijn.

Maar sinds ik de Chromecast heb, ligt de Mede8er werkloos op zolder.

Maakt allemaal niet uit. Iedereen moet gewoon de keuze en afwegingen maken die voor hem en de situatie het best passen.


The Rensek
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 27, 2019

Mensen, hartelijk dank voor alle reacties! Ik had niet verwacht dat er zo veel mensen zouden meedenken. Ik heb genoeg suggesties gekregen! Dank jullie wel, allemaal!


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 27, 2019

Aan de hand van welke suggestie ga je nu wat uitproberen? 

Wat zijn je plannen? 

 


The Rensek
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 27, 2019

Aan de hand van welke suggestie ga je nu wat uitproberen? 

Wat zijn je plannen? 

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik even alle opties op een rijtje moet zetten. Ik ging uit van de aanname dat de kastjes van KPN de enige mogelijkheid waren om draadloos tv te kijken. Volgens mij heb ik de volgende mogelijkheden:

  • digitenne (ligt op zolder)
  • een of andere kabel op de oude telefoonlijn (lijkt me ingewikkeld)
  • een schotel (mwah)
  • Uitvinden hoe een smart tv werkt (die heb ik namelijk) en kijken of die KPN app erop zit/kan
  • Google chrome cast (lijkt me superinteressant, maar ook ingewikkeld)
  • het genoemde alternatief voor de chrome cast van een ander merk
  • toch maar gaten in de muren hakken en kabels over de vloeren (dacht het niet)
  • nooit meer tv kijken en mijzelf nuttig maken.

Mocht ik iets over het hoofd zien of je wilt iets dringend aanbevelen: graag!!! Ik had niet gerekend op zoveel behulpzame adviezen. 


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 27, 2019

Die Digitenne-ontvanger die op zolder ligt, zal het wel niet meer doen. Wel kan je mogelijk nog gebruik maken van de antenne als je die nog hebt. 

 

Voor de ontvanger: 

https://forum.kpn.com/digitenne-12/gratis-ontvangst-op-npo-1-2-3-en-de-regionale-zenders-477354


Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • October 27, 2019

Een Chromecast is verre van ingewikkeld, is mijn ervaring. Juist erg gemakkelijk in te stellen.


wjb
Wijsgeer
  • October 27, 2019

Ik zou niet lang na hoeven denken bij zo'n lijstje.

De telefoonlijn vervangen door een UTP netwerkkabel is heel eenvoudig en al helemaal als je deze aan beide zijden op een UTP wandcontactdoos afmonteert.