Skip to main content

Goedemiddag,

In verband me de mogelijke overstap van Ziggo wil ik vooraf een aantal zaken helder hebben.

Wie kan mij op het volgende antwoord geven?

  1. bitrates van de Duitse HD kanalen? kom dit ook niet tegen op overzichten.
  2. teletekst, werkt dit ook als ik opgenomen programma's terugkijk?
  3. kan ik alle programma's van de Duitse zenders opnemen?

De aansluiting die ik heb van KPN is glasvezel.

Hallo @jjman ,

De bandbreedte van de HD-zenders  is ruim 7 Mbit (met een  hevc h.264 codec (edit :aangepast), dus die bitrate zegt niet alles). En de HD Glas kanalen vanaf 661 zijn 12,5 Mbit.

bron : KPN Medewerker Ward 

 

Wat betreft Teletekst: Hoezo heb je dat nodig bij terugkijken? Teletekst kun je zien via de gewone TV-zenders voor zover beschikbaar. Op de meeste Duitse zenders is volgens mij geen teletekst meer beschikbaar. Als je echt wil weten van een paar zenders, wil ik wel voor je kijken op mijn satelliet-ontvanger. Daar kan ik zo'n 100 Duitse zenders vrij ontvangen.  

 

Opnemen is gewoon mogelijk mits je het opnemenpakket erbij neemt. Dat kun je zelfs vanaf afstand (bv via jouw telefoon) inplannen. 

 

 

KPN heeft ook nog een speciaal Duits pakket voor extra zenders. Deze zenders hebben niet de optie van Terugkijken en Begin gemist. Hier heeft KPN de rechten niet voor.  Je kunt wel opnames inplannen en die dan later terugkijken. Daarvoor is dan wel het Opnemen pakket nodig. 


​​​​@Noordzee . De codec van de HD zenders is ook bij kpn H.264. De Arris vip2952 en Arcadyan hmb2260 zijn HD decoders en kunnen HEVC niet verwerken.

Alleen de zenders in het 4k zenderpakket zijn HEVC.

@jjman

De Duitse zenders zijn 1080i H.264 bij 7,3 Mb/s (zie hier). 
De zenders worden echter van de satelliet geplukt waar de Duitse omroep ze met 1280 x 720p verspreid (bron)

Alleen via de ontvanger kun je beschikken over de Duitse teletekst; ook bij opnames.

Ja, je kunt alle programma's opnemen. Terugkijken, indien niet opgenomen, is niet mogelijk. Daar heeft kpn geen rechten voor.


Ok Peter, ik pas h.265 wel aan naar h.264.maar uiteindelijk ging de vraag over de bitrate. Wel raar dat @Ward_ over h.265 schrijft.Ik ga meestal blind uit van wat hij schrijft. 

 


Wij nemen wel eens een programma op BBC op en dan is teletekst (CEEFAX) er gewoon met 888 (meer heeft BBC sinds enkele jaren niet meer.

Maar inderdaad, teletekst wordt ook opgenomen.😉


Toevoeging/toelichting over mijn vraag van teletekst.

Ik wil de ondertiteling van de zenders gebruiken (ARD=150, ZDF=777 etc.). Dus niet de overige teletekst pagina's.


Ok Peter, ik pas h.265 wel aan naar h.264.maar uiteindelijk ging de vraag over de bitrate. Wel raar dat @Ward_ over h.265 schrijft.Ik ga meestal blind uit van wat hij schrijft. 

 

@PeterG Volgens mij is alles in h.265 als je de Arris 4K box hebt toch? En als je de oudere Arris of Arcadyan hebt is het h.264. Zo heb ik het in ieder geval begrepen, maar goed… ik werk bij KPN Netwerk, niet bij ITV :-)


Volgens mij is alles in h.265 als je de Arris 4K box hebt toch?

Het lijkt me toch niet dat kpn van al die HD zenders 2 streams levert, @Ward_ . Eentje in H.264 voor de 2952 en 2260 en eentje in HEVC* voor de 5202 (en 8001). Nee, de 5202 krijgt ook gewoon de H.264 streams voor de HD kanalen hoor.

*H.265 is een beetje een oude aanduiding voor HEVC. 


@Ward_ 

Alleen de 4K stream is in H265

De HD en SD streams zijn 100% hetzelfde als op de andere (2K (HD)) decoders.