Skip to main content

Wij ondervinden steeds vaker problemen met de TV ontvanger:

  1. Groen beeld met geluid
  2. Normaal beeld zonder geluid
  3. Af en toe tussendoor kortstondig zwart beeld met geluid.

Problemen 1 en 2 zijn voor korte tijd  "op te lossen” door de ontvanger stroomloos te maken en dan weer aan te zetten. Dat is onhandig en het weer opstarten duurt zo lang dat we regelmatig (bijna dagelijks!) het begin van een uitzending missen.

Ik heb op dit forum meerdere vergelijkbare posts gezien, maar geen echte oplossing. 

KPN, graag een oplossing voor deze problemen!

Is de ontvanger met een kabel aangesloten op het modem @niek ?


Ja, is met kabel aangesloten.


Heb je er misschien een switch tussen zitten?


Hoi @niek, welkom op het forum. Net als Joep ben ik ook benieuwd hoe je deze tv-ontvanger precies hebt aangesloten op het modem. Kan je er meer over vertellen?

Ik ben ook benieuwd of je alleen deze tv-ontvanger van ons hebt, of meerdere? Als je er meerdere hebt, speelt het dan ook op meerdere ontvangers?

Wij zien niet wat jij ziet, wij weten alleen wat jij ons vertelt. Hoe meer jij benoemt, hoe meer wij met je mee kunnen denken. Mocht je het makkelijker vinden om het telefonisch uit te leggen, dan kan dat ook. We zijn bereikbaar op 0800-0402.


Hallo Jasper,

De TV ontvanger in de huiskamer is verbonden met het modem via een vlan (managed switch).  Die in de slaapkamer via powerlink. In de slaapkamer geen problemen, maar die TV is op de ontvanger aangesloten via scart.

Alle andere op het netwerk aangesloten apparatuur werkt feilloos; geen onderbrekingen e.d. 

De verschijnselen die ik zie, lijken mij meer met de hdmi te maken te hebben dan met het netwerk. Zelf denk ik dat in elk geval het groene beeld wijst op een hdmi probeem. Het lijkt ook niet aan de hdmi van de TV te liggen, want de Chromecast die er ook via hdmi aan hangt geeft nooit deze problemen.

Verder lijkt het vaker fout te gaan als we daarvoor (zonder enige hapering) de NLZiet app hebben gebruikt. Als we dan later naar live tv willen kijken is er vaak óf geen geluid, óf groen beeld. Het kortstondig (ca. een seconde lang) op zwart gaan met doorlopend geluid gebeurt minder vaak, maar als het gebeurt is het vaak een groot aantal keren achtereen met tussenpozen van enkele tientallen seconden. 

Als een van de problemen zich voordoet, is het tijdelijk weer “verholpen”  door de tv ontvanger helemaal uit en dan weer aan te zetten. M.a.w. na een totale reset doet hij het weer een korte tijd normaal. Gewoon aan en uitzetten via de afstandsbediening of de knop op de ontvanger helpt helemaal niet. Evenmin helpt het door de TV  uit en aan te zetten.

Voor alle duidelijkheid, ik heb het al geprobeerd met andere hdmi kabels zonder verbetering.

Ik hoop dat e.e.a. helpt om tot een oplossing te komen, want mijn vrouw vindt inmiddels dat we maar terug moeten naar Ziggo :(

 


Aan het begin van je bericht dacht ik ook aan het proberen van een andere HDMI-kabel, maar dat had je gelukkig al getest dus. Die switch die je noemt, heeft die ook IGMP snooping? 

Je zegt dat de andere tv-ontvanger via een SCART is aangesloten. Is dat omdat de tv geen andere optie heeft? Is het mogelijk om beide ontvangers als test eens om te ruilen? Gaat het dan mee met de ontvanger, of blijft het bij dezelfde opstelling?


Hallo Jasper,

Ik ben een tijdje in het buitenland geweest en daardoor heb ik tot nu toe niet gereageerd.

Wat betreft je vragen: ja de switch  heeft IMGP snooping, maar ik denk nog steeds dat in elk geval het groene beeld op een probleem met de HDMI wijst.

Gisteren heb ik de ontvangers gewisseld en toevallig kreeg ik op de ontvanger die nu dus hangt aan te tv waar ik de problemen met de andere ontvanger mee ervaren heb, een firmware update binnen. Het lijkt mij het beste om nu eerst even af te wachten hoe het met deze (geupdate) ontvanger gaat. 

 

 


Welkom terug in Nederland @niek! Misschien dat die update een verbetering geeft inderdaad, ik ben benieuwd naar je bevindingen daarmee.


Hallo @Jasper,

Inmiddels ben ik er van overtuigd dat de Arris 2952 niet in orde is. Als die via HDMI is aangesloten op de tv in de slaapkamer zie ik al tijdens het opstarten (het blauwe scherm met de groene voortgangsbalk) dat het beeld  telkens een seconde zwart wordt, of de melding "Out of range” verschijnt. HDMI is dus het probleem. Andere HDMI apparatuur met HDMI werkt met die TV feilloos. Dat laatste geldt overigens ook voor de TV in de huiskamer.

Een nieuw? probleem is dat de aansluiting van de voeding van de Arris 2952 gammel is. Als de ontvanger bewogen wordt of als ik de plug maar licht aanraak, valt de ontvanger vaak uit en moet dan weer helemaal opnieuw opstarten. 

Met de andere ontvanger aan de TV in de huiskamer met de nieuwe firmware lijkt het wel wat beter te gaan, maar nog steeds niet helemaal goed.  Ik heb nog geen groen scherm gezien, maar wel een keer een compleet zwart scherm na het inschakelen van de 

Ik ga er van uit dat de Arris 2952 vervangen moet worden.


Ha @niek, het lijkt me goed om te kijken of we die om kunnen ruilen. Wil je jouw adres en klantnummer in je profiel aanvullen? Graag ook even de laatste 3 cijfers van het serienummer van de defecte ontvanger in de persoonlijke opmerkingen plaatsen. En kan je 'm loskoppelen totdat wij een nieuwe voor je bestellen? 


Hallo Marcia, 

Ik heb mijn profiel aangevuld. Ik zal de ontvanger losgekoppeld laten, maar wat is daarvoor de reden?


De reden om de ontvanger losgekoppeld te laten is om er zeker van te zijn dat ons systeem ons ook de ontvanger laat vervangen. Ik heb nu een omruil voor je ingeschoten, @niek. Nieuwe ontvanger wordt morgen op het post servicepunt bij de Spar bezorgd. Daar lever je dan de oude ontvanger in, krijg je de nieuwe mee. Je krijgt ook per e-mail/sms nog meer informatie over de hoe en de wat.

 


Om met het goede nieuws te beginnen, de nieuwe ontvanger werkt tot nu toe zonder problemen met de tv in de huiskamer.

Het heeft echter wel de nodige moeite en ergernis gekost om zover te komen. Omdat ik wilde dat de tv in de huiskamer tijdens het installeren van de nieuwe ontvanger gewoon zou blijven werken (met de andere ontvanger ging dat meestal goed), wilde ik de installatie met de tv in de slaapkamer doen.
Out of the box kreeg ik na inschakelen direct het blauwe scherm met de groene voortgangsbalk te zien. Volkomen stabiel beeld. Vervolgens ging de ontvanger nieuwe software ophalen en installeren. Het ophalen en in het geheugen laden van de nieuwe software  was op het scherm prima te volgen. Maar toen de ontvanger daarna opnieuw opstartte was het meteen helemaal mis. Af en toe een fllits van beeld maar meestal  toonde de tv "out of sync” of "no signal”. Ik kon daardoor de installatieprocedure niet voortzetten.

Na meerdere pogingen met hetzelfde resultaat, was mijn conclusie dat door de nieuwe software de HDMI synchronisatie in de vernieling werd geholpen.  Of  de nieuwe software zelf de oorzaak is, of dat de hardware het niet aan kan met de nieuwe software kan ik niet beoordelen, maar zeker is dat de HDMI goed werkte vóór het installeren van de nieuwe software en daarna niet meer.

Met weinig hoop heb ik de nieuwe ontvanger vervolgens alsnog op de tv in de huiskamer aangesloten en daar kreeg ik tot mijn verbazing wel beeld en dus kon ik de installatie alsnog voltooien! Tot nu toe is hij blijven werken. Ook de andere ontvanger, weer aangesloten op de tv in de slaapkamer, werkt daar zoals het nu lijkt, goed (nog niet veel naar gekeken).

Waar ik nu echter bang voor ben, is dat een eventueel volgende software update (die je niet kunt tegenhouden) de boel weer stuk zal maken. Zoals ik het zie,  werkt de HDMI van de KPN ontvangers net op het randje en is het afhankelijk van hoe "tolerant” de  HDMI van de aangesloten tv is of het werkt of niet.

Nogmaals, de HDMI van beide tv's werkt altijd probleemloos met ieder ander apparaat  zoals chromecast, dvd speler, satellietontvanger en computers, dus het probleem zit echt aan de kant van de KPN ontvanger.

 


De installatie van de nieuwe ontvanger had flink wat meer voeten in de aarde dan de bedoeling is, maar gelukkig heb je het tot een goed einde kunnen brengen en kan je nu weer goed tv kijken. Ik hoop ook dat dat nu zo blijft, op beide ontvangers en dat we dit in het verleden kunnen laten. Veel kijkplezier!


Reageer