Skip to main content

Ik heb een brief met klachten over het KPN TV+ kastje gestuurd naar de klantenservice van KPN. Deze belde mij terug terwijl ik op vakantie was en dat vond de dame die ik aan de lijn had zonde van mijn vakantietijd. Wij hebben dus een afspraak gemaakt op een datum en tijdstip dat ik weer thuis was. Inderdaad werd ik op aangegeven datum en tijd gebeld met de mededeling….. wij kunnen niets voor u doen. Blijkbaar kon dit niet meegedeeld worden terwijl ik op vakantie was? :-(

Kortom ik bleef nog zitten met mijn vragen over het KPN TV+ kastje. op mijn vraag wie mij verder kon helpen was het antwoord; zet maar op het KPN forum. Op mijn vraag of ik niet rechtstreeks met een technisch persoon kon bellen werd negatief geantwoord :-(  :-(
Hieronder zal ik dus integraal mijn brief aan de klantenservice plaatsen met de kanttekening dat sommige topics al een keer besproken zijn.
Hopelijk krijg ik zinnig antwoord.

Klachten over het KPN TV+ kastje

Wij zijn al sinds de aanleg van glasvezel in Almere-Haven aangesloten bij de KPN.
Een paar maanden geleden heb ik mijn oude tv-ontvanger kastje ingeruild voor het KPN TV+ kastje. Daar heb ik nu ontzettend spijt van en wel om de volgende redenen.

  1. Hoofdreden om te schakelen naar het KPN TV+ kastje was de mogelijkheid, om de ondertiteling naar eigen behoefte aan te passen. Ik wou het instellen, zoals bij een Engelse film bijvoorbeeld; witte letters en geen kader. Een mogelijkheid die o.a. Ziggo biedt.
    Dit heb ik geprobeerd in te stellen en ik krijg, als ik alle menu’s heb doorlopen, een testscherm te zien waarop staat :’zo gaat de ondertiteling eruit zien” en dat is dan witte letters en GEEN zwart kader.  Ga ik daarna weer naar de reguliere uitzending met ondertiteling dan krijg ik weer paarse, gele, witte tekst in een zwart kader???
    Ik heb dit in het KPN forum aangekaart maar daar had men ook geen idee.
    VRAAG: gaat de door mij gewenste ondertiteling instelling in de toekomst wel 
                    werken?
  2. Met het oude kastje kon ik een koptelefoon aansluiten op de TV en met de afstandsbediening het geluid van de koptelefoon regelen.
    Met het nieuwe KPN TV+ kastje kan ik het geluidsniveau aanpassen maar dat blijft dan “gelockt”. Met de afstandsbediening kan ik het geluidsniveau van de koptelefoon NIET meer aanpassen.
    VRAAG: Gaat dit nog aangepast worden?
  3. Ik wil graag de PICL App downloaden en op het KPN TV+ kastje zetten. Dat kan niet, terwijl de PICL App gewoon in de Google Play store staat.
    VRAAG: Waarom kan dit niet?
  4. Opgenomen programma’s van (meestal) de commerciële omroepen lopen bij het afspelen niet lip-synchroon.
    VRAAG: Hoe kan dat en kan ik er wat aan doen?
  5. Als ik iets te snel verschillende knoppen indruk, dan slaat het kastje op “TILT”. Ik krijg een rode balk of helemaal niets te zien. Ik moet dan de stekker uit het KPN TV+ kastje trekken om de boel weer op te kunnen starten.
    VRAAG: Hoe kan dit?
  6. Opname’s zijn soms schijnbaar leeg. Je ziet wel het programma staan bij “opgenomen” maar bij het afspelen krijg je niets te zien. Kijk je een tijdje later weer (als je het programma dan al niet hebt weggegooid ☹️) dan speelt hij opeens wel af. Ra,Ra
    VRAAG: hoe kan dit?
  7. De laatste tijd blijft het beeld stilstaan (o.a. National Geographic). Als ik dan even naar een andere zender ga en weer terug dan loopt het programma weer door.
    VRAAG: Hoe kan dat?

 

Uit het bovenstaande blijkt overduidelijk dat ik niet tevreden ben met KPN TV+ kastje. Het liefst zou ik mijn “oude” tv kastje weer terug willen maar ik heb begrepen dat dat niet meer geleverd wordt. Ik hoop daarom maar dat u bovenstaande vragen kunt beantwoorden, anders rest mij helaas niets anders om na jaren, in volle tevredenheid bij de KPN te hebben gezeten, over te gaan stappen.

Hallo @NicoS1979, ik kan me je frustratie goed voorstellen! Net als jouw bericht, zal ik mijn bericht in de vragen/opmerkingen opsplitsen:

Hoofdreden om te schakelen naar het KPN TV+ kastje was de mogelijkheid, om de ondertiteling naar eigen behoefte aan te passen. Ik wou het instellen, zoals bij een Engelse film bijvoorbeeld; witte letters en geen kader. Een mogelijkheid die o.a. Ziggo biedt.
Dit heb ik geprobeerd in te stellen en ik krijg, als ik alle menu’s heb doorlopen, een testscherm te zien waarop staat :’zo gaat de ondertiteling eruit zien” en dat is dan witte letters en GEEN zwart kader.  Ga ik daarna weer naar de reguliere uitzending met ondertiteling dan krijg ik weer paarse, gele, witte tekst in een zwart kader???
Ik heb dit in het KPN forum aangekaart maar daar had men ook geen idee.
VRAAG: gaat de door mij gewenste ondertiteling instelling in de toekomst wel 
                werken?

Toevallig hebben we hierover net iets gezegd in de Feature requests over de ondertiteling. Ik kopieer hieronder een stukje:

23. Ondertiteling die zich niet altijd aan de weergave instellingen houdt.
Hierin zijn vanuit het tv team bepaalde keuzes gemaakt waardoor dit niet volledig gaat lukken. Dus vandaar dat ook ondertiteling hier onder Deels ingevoerd staat.

Wat werkt wel:

  • formaat 
  • lettertype (bij unicast)

Wat werkt niet:

  • letterkleur
  • achtergrondbalk kleur en transparantie

Met het oude kastje kon ik een koptelefoon aansluiten op de TV en met de afstandsbediening het geluid van de koptelefoon regelen.
Met het nieuwe KPN TV+ kastje kan ik het geluidsniveau aanpassen maar dat blijft dan “gelockt”. Met de afstandsbediening kan ik het geluidsniveau van de koptelefoon NIET meer aanpassen.
VRAAG: Gaat dit nog aangepast worden?

Wat gek! Als de afstandsbediening gekoppeld is en afgestemd op de tv, zou het geluid via een koptelefoon ook mee moeten gaan als je op knopjes drukt. Kan je de afstandsbediening eens opnieuw afstemmen en dan kiezen voor de optie ‘automatisch kiezen’?

 

Ik wil graag de PICL App downloaden en op het KPN TV+ kastje zetten. Dat kan niet, terwijl de PICL App gewoon in de Google Play store staat.
VRAAG: Waarom kan dit niet?

Staat de PICL app niet in de Play Store op de TV+ Box of gaat het om het downloaden wat niet lukt? Als het om het eerste gaat: dan moet je daarvoor bij PICL zijn. Zij hebben hun app dan niet beschikbaar gesteld voor tv-boxen. 

 

Opgenomen programma’s van (meestal) de commerciële omroepen lopen bij het afspelen niet lip-synchroon.
VRAAG: Hoe kan dat en kan ik er wat aan doen?

Gebruik jij geluidsapparatuur? Zo ja, welke? En hoe is dat dan aangesloten? In het artikel over geavanceerde geluidsinstellingen lees je meer over de aangeraden instellingen. 

 

Als ik iets te snel verschillende knoppen indruk, dan slaat het kastje op “TILT”. Ik krijg een rode balk of helemaal niets te zien. Ik moet dan de stekker uit het KPN TV+ kastje trekken om de boel weer op te kunnen starten.
VRAAG: Hoe kan dit?

Opname’s zijn soms schijnbaar leeg. Je ziet wel het programma staan bij “opgenomen” maar bij het afspelen krijg je niets te zien. Kijk je een tijdje later weer (als je het programma dan al niet hebt weggegooid ☹️) dan speelt hij opeens wel af. Ra,Ra
VRAAG: hoe kan dit?

De laatste tijd blijft het beeld stilstaan (o.a. National Geographic). Als ik dan even naar een andere zender ga en weer terug dan loopt het programma weer door.
VRAAG: Hoe kan dat?

Bij deze punten is de vraag: hoe is de TV+ Box aangesloten? Ik stuur een linkje mee van het aansluitbeleid voor wat betreft de TV+ Box. En hoeveel snelheid heb je, als je een speedtest doet? Dit zou namelijk gewoon goed moeten werken, dus ik ben benieuwd naar of alles optimaal is aangesloten. 


Ik heb de onderstaande “oplossingen” geprobeerd.
Ondertiteling: Het blijft raar dat je via de instellingen op het KPN TV+ kastje de ondertiteling wel kan instellen zoals ik dat wil maar dat het niet overgenomen wordt.
Geluidinstelling koptelefoon: Heb diverse keren de afstandsbediening (her)geïnstalleerd maar werkt nog steeds niet zoals ik wil.
PICL: Staat niet in jullie Play store dus dat zal wel aan PICL liggen.
LIP Sync en kastje op TILT: Ik heb alles bekabeld uitgevoerd dus aan de WiFi snelheid kan het niet liggen.
Ik moet wel zeggen dat het de laatste tijd minder is voorgekomen.
 


Ik heb de onderstaande “oplossingen” geprobeerd.
Ondertiteling: Het blijft raar dat je via de instellingen op het KPN TV+ kastje de ondertiteling wel kan instellen zoals ik dat wil maar dat het niet overgenomen wordt.

Ik begrijp dit! Maar dit is de keuze die door het tv team gemaakt is. 


Geluidinstelling koptelefoon: Heb diverse keren de afstandsbediening (her)geïnstalleerd maar werkt nog steeds niet zoals ik wil.
LIP Sync en kastje op TILT: Ik heb alles bekabeld uitgevoerd dus aan de WiFi snelheid kan het niet liggen.
Ik moet wel zeggen dat het de laatste tijd minder is voorgekomen.

Goed om te lezen dat het minder voorkomt! Maar ik heb alsnog het idee dat je niet (helemaal) tevreden bent. Mocht je willen dat we hier verder met je naar kijken, dan ben ik benieuwd naar hoe je jouw netwerk in elkaar hebt steken (welk modem, eventuele wifi versterkers, draadloze verbindingsset, switch, etc.) en hoe je alles aangesloten hebt (bekabeld, draadloos etc.).


Hallo,

Heb er weer een nieuw probleem bijgehad. Bij het opstarten van de TV en het KPN+ kastje verscheen een tekst op de TV dat ik geen internet verbinding had. Computer en mobiele telefoon gecheckt en daar had ik wel internet. Een paar keer tv en kastje uitgezet met afstandsbediening en stroom helemaal van het kastje afgehaald. Niets hielp tenslotte de Experia box V10 opnieuw opgestart en uiteindelijk werkte alles weer, behalve dat mijn Woox Zigbee connectie sindsdien niet meer aan de gang te krijgen is. Dit alles speelde zich af zo half augustus.
Het op “tilt” slaan van het kastje gebeurd m.i. als je te snel verschillende knoppen indrukt en komt helaas nog voor
Voor de volledigheid nog even de configuratie.
Glasvezel komt binnen op Genexis box en met netwerkkabel naar de  Experia box V10. Van daaruit gaat het met een internetkabel naar een D-Link router 10/100 en 1000M.
Van de D-link router gaan er internetkabels naar de TV, geluidsinstallatie en het KPN TV+ kastje.
De geluidsinstallatie /TV en KPN TV+ kastje worden met HDMI kabels verbonden.
N.B. de problemen deden zich ook voor toen ik de geluidsinstallatie nog niet gekoppeld had.
Vanaf de D-lonk router gaat er ook een netwerk kabel naar boven voor het tweede KPN TV+ kastje.
Er zijn ook twee Wifi versterkers maar dat is meer voor de bereikbaarheid op zolder.
 


Er is geen Picl app voor Android TV, alleen voor Android op telefoon en tablet.



Glasvezel komt binnen op Genexis box en met netwerkkabel naar de  Experia box V10. Van daaruit gaat het met een internetkabel naar een D-Link router 10/100 en 1000M.
Van de D-link router gaan er internetkabels naar de TV, geluidsinstallatie en het KPN TV+ kastje.

Ik wou zeggen, dat jouw probleem ligt bij de D-Link router. Hoe is deze aangesloten? In DMZ van V10? Heeft deze configuratiemogelijkheden voor IGMP (Proxy, Snooping)? Ervaar je nog steeds problemen met tv+boxes als deze zonder D-Link direct op V10 aangesloten?


PICL: Staat niet in jullie Play store dus dat zal wel aan PICL liggen.

De Playstore is niet van KPN. Die is van Google. Heeft KPN geen enkele invloed op. 

Ik heb online even wat gezocht. Nergens is te vinden dat deze app op een tv ontvanger of vergelijkbaar kastje geïnstalleerd kan worden. Deze app kan alleen op een smartfoon geïnstalleerd worden.

Staat ook op hun eigen website:

Er is geen smart tv app. Het kastje van KPN is feitelijk hetzelfde als wat in een smart tv zit.


Reageer