Skip to main content
Antwoord

Meestal geen beeld en geluid, heel soms alleen geluid bij KPN box via Soundbar (Samsung HW-Q70R)

• December 24, 2024
  • 21 reacties
  • 430 keer bekeken

Een maandje geleden ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN.

Internet is snel, maar wat een ellende met de KPN TV+ Box!

Ik heb de box aangesloten via HDMI op de soundbar (Samsung HW-Q70R), en vervolgens via ARC naar de ARC aansluiting van de tv (Samsung 65Q70R ) aangesloten. De soundbar staat op HDMI zoals het hoort. (Via ARC zou je een vertraging krijgen van het geluid)

TV, soundbar en KPN TV+ box gaan netjes tegelijk aan via de KPN afstandsbediening, maar 9 van de 10 keer blijft het beeld zwart. Even voor de goede orde: De TV staat aan, geeft GEEN melding dat er geen signaal komt van de HDMI 4 aasluiting. Soms zie je voor een fractie van een seconde beeld (soms twee of 3x) en daarna valt alles weg. Meestal gewoon helemaal niets.

De enige oplossing is het hele boeltje via de KPN afstandsbediening uit en het weer opnieuw proberen. Heel erg frustrerend!

Soms heb ik alleen geluid en 1 op de 10 keer krijg ik wel beeld en geluid.
Werkt het wel, dan is het beeld en geluid ook perfect zonder haperingen of iets dergelijks.

Het lullige is ook dat ik +/- 3 jaar geleden ook KPN had en toen met een ouder kastje ook problemen had, maar dan in de vorm van wegvallend geluid.

Met de kastjes van Ziggo nooit problemen gehad.

We kan me helpen?

P.s. kan ik een typo in het onderwerp niet meer aanpassen achteraf?

Beste antwoord door PeterG

Ah, helemaal top!

Beste kwaliteit onder multicast slaat alleen op het beeld.

Dit had één van de wijze heren hier toch moeten weten?

Ook wij leren elke dag nog bij. Dus dank voor deze input 🙂👌

Ik gebruik voor geluid standaard de instelling Dolby Digital Plus. Omdat ik juist daarbij geen a-synchroniteit heb en dan zijn de volumeverschillen tussen stereo en 5.1 kanalen geminimaliseerd. Via passthrough komen ze zoals ze binnenkomen bij kpn en dus ook zonder bijstelling van dat verschil.

Bij mij is het aldus verbonden:
Boxje met hdmi op tv;
TV met HDMI ARC naar versterker
Boxje met optical naar versterker

Bij passthrough heb ik juist af en toe nog minimale synchroniteit problemen. Meestal bij de ESPN kanalen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

21 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 24, 2024

Is de tv ontvanger wel aangesloten met een kabel aan het modem?

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 24, 2024

Ja, deze is deze aangesloten via een kabel.

En zoals ik hier boven heb vermeldt, werkt alles 1 op de 10 keer perfect.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 24, 2024

Ik zit me af te vragen waarom je de tv box op de soundbar hebt aangesloten. Ik heb het  weliswaar met appartuur van andere merken, andersom gedaan. Ik heb de box op de tv aangesloten en de soundbar op de tv. Werkt prima.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 24, 2024

Omdat ik het niet via arc wil laten lopen i.v.m. vertraging van het geluid.

Op deze manier heb je 0.0 vertraging.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • December 24, 2024

Bij mij zit er geen vertraging maar ik tik ​@PeterG even op z'n schouder. Volgens mij weet hij hier veel over. Wellicht schiet hij je zo te hulp. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 24, 2024

Ik heb de box aangesloten via HDMI op de soundbar (Samsung HW-Q70R), en vervolgens via ARC naar de ARC aansluiting van de tv (Samsung 65Q70R)

Poeh. Ten eerste is de ARC  aansluiting op een tv juist bedoelt om het geluid naar een audio systeem uit te voeren. En kan dié dan weer op de ARC ingang van de soundbar. 

Je zou, beter, een andere ingang van de tv proberen. 

De tv+ ontvanger moet direct op de tv. De ontvanger herkent voor HDCP anders geen aangesloten tv. Er is dan geen beeld.

Een beetje tv heeft op de ARC instelbare  audio vertraging. 

Een beetje audio systeem heeft dat ook. Soundbar misschien via een app???

Aanbevolen aansluiting:

DIW7022 via hdmi direct naar tv.

Tv via ARC naar SB of HTS.

Voor radio met tv uit,  DIW7022 optisch naar soundbar. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 24, 2024

Ik heb de box aangesloten via HDMI op de soundbar (Samsung HW-Q70R), en vervolgens via ARC naar de ARC aansluiting van de tv (Samsung 65Q70R)

Poeh. Ten eerste is de ARC  aansluiting op een tv juist bedoelt om het geluid naar een audio systeem uit te voeren. En kan dié dan weer op de ARC ingang van de soundbar. 

Je zou, beter, een andere ingang van de tv proberen. 

De tv+ ontvanger moet direct op de tv. De ontvanger herkent voor HDCP anders geen aangesloten tv. Er is dan geen beeld.

Hoe verklaar je dan dat er 9 van de 10 keer wel beeld is?

Een beetje tv heeft op de ARC instelbare  audio vertraging. 

Een beetje audio systeem heeft dat ook. Soundbar misschien via een app???

Het probleem is dat er standaard al vertraging is qua geluid.
In de TV en KPN box kan ik dan alleen maar NOG MEER vertraging instellen.
Zowel TV als KPN box staan op 0ms vertraging.

Aanbevolen aansluiting:

DIW7022 via hdmi direct naar tv.

Tv via ARC naar SB of HTS.

Voor radio met tv uit,  DIW7022 optisch naar soundbar. 

Heb het nu zo ingesteld en ik heb nu beeld, maar ben hier echt niet tevreden over.

Dit moet toch anders kunnen, zucht.

Via S/pdif heb ik geen vertraging, maar ook geen Dolby Atmos.

Waarom heeft de KPN eigenlijk geen testbeeld zoals Ziggo wel heeft?!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 24, 2024

Niet te verklaren. Maar je aansluitschema is niet zoals het hoort. Zeker ARC op ARC. Dus kan het mis gaan. En kan ik het in ieder geval niet ondersteunen. 

Het kan werken. Maar ook niet. Loterij bij aanzetten zeg maar.

Via S/pdif heb ik geen vertraging, maar ook geen Dolby Atmos.

Daarom moet er dus óók nog een hdmi lijntje van de TV ARC naar de SB ARC.

Atmos heb je alleen bij Netflix, Disney +, HBO.

Geen Atmos Videoland, Viaplay. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 24, 2024

Ik heb het aangesloten "zoals het hoort", en ook even getest via YouTube sound sync test.

200ms vertraging.

Voor de zekerheid ook een slowmo video opgenomen op de telefoon en daar ik het ook zichtbaar en hoorbaar.

Tv, KPN kast en soundbar (net nog ff gechecked) staan op 0ms vertraging.

Help a.u.b, ik vindt het echt bloed irritant.

Anders open ik wel een nieuwe tread.

HansGlas
Slimmerik
  • December 24, 2024

“Help a.u.b, ik vindt het echt bloed irritant.

Anders open ik wel een nieuwe tread.”

Niet dreigen maar gewoon doen haha!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 24, 2024

Dan moet je in een van deze dus wat vertraging instellen om het geluid in te stellen. 

Een tweede topic over hetzelfde is, ook voor jou, alleen maar verwarrend. En zal ook worden verwijderd natuurlijk. Om het helder te houden. 

En anders sluit je het aan zoals je had. Maar dan op het televisietoestel niet in de ARC. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 24, 2024

Dan moet je in een van deze dus wat vertraging instellen om het geluid in te stellen. 

Een tweede topic over hetzelfde is, ook voor jou, alleen maar verwarrend. En zal ook worden verwijderd natuurlijk. Om het helder te houden. 

En anders sluit je het aan zoals je had. Maar dan op het televisietoestel niet in de ARC. 

Mijn berichten niet gelezen zie ik…

Edit: laat ik wel een constructief antwoord geven.
1) Ik heb al last van vertraging, nog meer vertraging is niet gewenst.
2) Het topic is "Meestal geen beeld en geluid, heel soms allen geluid bij KPN box via Soundbar.”, maar het gaat nu om de vertraging in het geluid wat ik krijg als het alles aansluit ”zoals het hoort”. Een ander topic dus..
3) Wanneer ik alles aansluit zoals het was, heeft het alleen GEEN nut om het NIET aan te sluiten op een ARC poort. Immers; daarmee kan ik ook geen geluid meer krijgen via de TV / Wii / Blue ray enz.. En ik kreeg al geluid via HDMI waarmee ARC buitenspel was gezet wat betreft de KPN box.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 24, 2024

@Esrever Het lijkt erop dat de HDMI kabel niet goed is. Gebruik je ook de korte kabel, de bij de TV+box bijligt? Dat is een HDMI 2.0 kabel (UltraHD), bij HDMI 1.4 of lager krijg je problemen

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 27, 2024

@Esrever Het lijkt erop dat de HDMI kabel niet goed is. Gebruik je ook de korte kabel, de bij de TV+box bijligt? Dat is een HDMI 2.0 kabel (UltraHD), bij HDMI 1.4 of lager krijg je problemen

Natuurlijk gebruik ik de juiste nieuwe kabels.
Maar even voor de goede orde.. een slechte kabel veroorzaakt toch geen 200ms vertraging en verder perfect beeld en perfect geluid?

Gisteren een Chromecast met Google TV aangesloten, deze heeft GEEN vertraging met geluid via de soundbar.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 27, 2024

Ik heb het weten op te lossen…

In de KPN+ box, de audiokwaliteit op Passthrough gezet.

Je zou denken dat beste kwaliteit het beste zou zijn, maar dat is dus niet altijd het geval.

0,0 vertraging en nog steeds Dolby Atmos via de soundbar.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • December 27, 2024

Ah, helemaal top!

Beste kwaliteit onder multicast slaat alleen op het beeld.

Ook wij leren elke dag nog bij. Dus dank voor deze input 🙂👌

Ik gebruik voor geluid standaard de instelling Dolby Digital Plus. Omdat ik juist daarbij geen a-synchroniteit heb en dan zijn de volumeverschillen tussen stereo en 5.1 kanalen geminimaliseerd. Via passthrough komen ze zoals ze binnenkomen bij kpn en dus ook zonder bijstelling van dat verschil.

Bij mij is het aldus verbonden:
Boxje met hdmi op tv;
TV met HDMI ARC naar versterker
Boxje met optical naar versterker

Bij passthrough heb ik juist af en toe nog minimale synchroniteit problemen. Meestal bij de ESPN kanalen.

• Deelnemer
  • December 29, 2024

Interessant om bovenstaande te lezen. Als je een oudere tv hebt zonder ARC, maar wel een AVR en geen soundbar, hoe krijg je de lipsync synchroon voor tv programma's en terugkijken van tv programma's? Ik zou verwachten dat je TV+ Box op de AVR aansluit. De audio passthrough optie lijkt hier geen oplossing te bieden. Gek genoeg zijn er geen lipsync problemen voor streams via apps op de TV+ Box. Enig idee waar ik naar kan kijken?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 29, 2024

Zonder ARC in de HDMI, ​@RBT_HD ?

Mijn tv uit 2012 heeft dat al. Die uit 2006 inderdaad niet. Maar zo'n oude is toch allang vervangen? Alleen al vanwege het stroomverbruik!

En wel of geen ARC staat los van lipsync.

Heb je de audio instelling passthrough al geprobeerd en of het dan synchroon is.

Via het geluid van de tv zou het sync moeten zijn. Soundbar én HTS (AVR) niet altijd. Er zit een mogelijkheid in de DIW7022 om het geluid te synchroniseren. 

Instellingen - geluid 

• Deelnemer
  • December 29, 2024

De TV stamt uit 2009 (Samsung LE37B651) en heeft een Toslink. Eerder hadden we een HomeCinema setje (ook uit 2009 met Toslink en HDMI, de Samsung HT-BD7200) die het eerder deze maand begeven heeft. 1 van de dingen waar we tegen aanliepen is dat we steeds meer kastjes erbij kregen die op de TV aangesloten werden. Een optical switch waar je met de hand schakelt tussen de Toslink uitgang van de TV met externe Chromecast, die van de Raspberry Pi en die van de TV ontvanger met radio hebben we jaren gebruikt om audio weer te kunnen geven zonder de TV altijd aan te moeten hebben. Dit werkte goed, maar was niet heel praktisch. Om toch muziek of radio af te spelen zonder de TV aan te moeten hebben, leek ons een AVR met veel HDMI aansluitingen een oplossing nu het oude HomeCinema setje stuk is. Zo heeft een soundbar meestal 1 of 2 HDMI poorten en 1 Toslink. Bij een AVR daarentegen heb je dan 1 vaste HDMI verbinding per apparaat en je hoeft geen andere verbindingen te maken om apart geluid af te spelen (TV al dan niet uit). De AVR bij ons is een Denon DRA-900H met 6 HDMI ingangen en 1 HDMI uitgang naar de TV. Hier kunnen nogal wat apparaten op aangesloten worden. Dit werkt prima behalve dat de lipsync misloopt bij TV programma's die via de KPN TV+ Box worden bekeken. Het gaat niet om de apps uit de Google Play Store. Deze apps (inclusief de TV+ app die je ook op je telefoon kunt installeren) op deze box hebben dat niet, evenmin de andere HDMI apparaten. Het vervelende is dat bij TV programma's op de KPN TV+ Box de “out-of-sync” van de lipsync per keer anders is. Voor elk TV kanaal/TV programma (live of terugkijken via gids) is deze anders. Er is geen constant verschil tussen beeld en geluid. Dit maakt het omslachtig om makkelijk en snel de “out-of-sync” te compenseren. Ook het zappen geeft een hinderlijk schakelgeluid, alsof de audiobuffer van het vorige TV kanaal abrupt aangevuld wordt met het volgende TV kanaal wanneer de de audiovertraging op de KPN TV+ Box ingesteld is. Als ik zo de verschillende topics lees op het forum, dan komt dit veel voor en is de variabele “out-of-sync” bij TV programma's uit de gids (live of terugkijken) op de KPN TV+ Box een eigenschap van de Box. Dit kan ik niet met zekerheid vastellen, maar daar gaat het mij niet om. Waar ik vooral naar zoek is een duurzame werkende oplossing. Deze heb ik nog niet kunnen vinden. Heeft iemand ideeën die uitgeprobeerd kunnen worden?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 29, 2024

Nou. Dat schakel geluid met zender wissel heb ik voor het laatst 2 jaar geleden van gehoord. 

Anderen met HDMI via de versterker konden het oplossen met geluid op passthrough. 

Zelf heb ik op mijn versterker een vertraging van 2 frames ingesteld staan. 25 frames is 1 seconde overigens. Het geluid staat hier overigens op Dolby Digital Plus. 

Je tv heeft 4 (vier!) HDMI aansluitingen. Raspberry pi is toch gewoon een streamingbox? Dan heb je die met een TV+ ontvanger / streamingbox ook niet nodig.

Met die tv, niet smart, is zoveel hdmi juist fijn. Want je bent volkomen afhankelijk van externe apparaten. 

Dus mijn advies. Sluit TV+ zo aan:

TV+ met hdmi direct op tv

TV+ optisch naar versterker (kan je ook radio luisteren met tv uit)

• Deelnemer
  • January 4, 2025

@PeterG 

Dank voor je reactie. De lipsync werkt nog niet goed. Als ik zo de verschillende topics lees zie ik dat de KPN TV+ Box zo’n kleine 2 jaar geleden geïntroduceerd is en dat er verschillende abonnees lipsync problemen ervaren. Wellicht kan er hulp geboden worden in: Na jaren nog altijd last van slecht lipsynchronisatie.