Skip to main content

Ik heb interactieve TV en internet via glasvezel van KPN. Ik krijg al heel lang een melding op mijn TV te zien. Die melding zegt: ‘Onvoldoende opslagruimte beschikbaar. Ga naar Instellingen → Apps  om opslagruimte vrij te maken.’

Ik kan niet ontdekken waar dit door komt en al helemaal niet hoe ik van deze vreselijk irritante melding af kan komen. 

De melding verschijnt in een zwarte balk die onderin beeld verschijnt, daar een tijdje blijft staan en dan weer verdwijnt. Even later krijg ik diezelfde melding weer. Dit gebeurt vele keren op een avond, bijv. als ik een film kijk op Netflix, waarbij het zwarte meldingsbalkje precies over de ondertiteling gaat, zodat ik die niet meer kan lezen. Heel irritant.

De melding heeft niet met Netflix te maken, ik krijg het ook als ik gewoon TV kijk, of als ik TV-uitzending later terugkijk, of een TV-uitzending pauzeer en dan verder kijk. 

Als ik naar Instellingen ga, zie ik daar ook niet de optie ‘Apps’ , waar ik volgens de melding dan heen zou moeten gaan. In het KPN menu zit wel de optie ‘Apps op TV’, maar die zit er standaard op. Daar kan ik niks aan wissen. (en verder gebruik ik dat niet).

Kortom: hoe kom ik van dit probleem af?

 

 

Dit zou best wel eens een melding van jou televisie toestel zelf kunnen zijn @Loekarin . De meeste (smart) TVs van vandaag hebben zelf die optie om er apps op te installeren. Heb je eens in het menu van jou televisie gekeken of je daar de desbetreffende optie kunt vinden?


Ik heb interactieve TV en internet via glasvezel van KPN. Ik krijg al heel lang een melding op mijn TV te zien. Die melding zegt: ‘Onvoldoende opslagruimte beschikbaar. Ga naar Instellingen → Apps  om opslagruimte vrij te maken.’

Ik kan niet ontdekken waar dit door komt en al helemaal niet hoe ik van deze vreselijk irritante melding af kan komen. 

De melding verschijnt in een zwarte balk die onderin beeld verschijnt, daar een tijdje blijft staan en dan weer verdwijnt. Even later krijg ik diezelfde melding weer. Dit gebeurt vele keren op een avond, bijv. als ik een film kijk op Netflix, waarbij het zwarte meldingsbalkje precies over de ondertiteling gaat, zodat ik die niet meer kan lezen. Heel irritant.

De melding heeft niet met Netflix te maken, ik krijg het ook als ik gewoon TV kijk, of als ik TV-uitzending later terugkijk, of een TV-uitzending pauzeer en dan verder kijk. 

Als ik naar Instellingen ga, zie ik daar ook niet de optie ‘Apps’ , waar ik volgens de melding dan heen zou moeten gaan. In het KPN menu zit wel de optie ‘Apps op TV’, maar die zit er standaard op. Daar kan ik niks aan wissen. (en verder gebruik ik dat niet).

Kortom: hoe kom ik van dit probleem af?

 

 

Dit komt inderdaad niet vanuit de KPN decoder maar van de TV zelf. Je geeft niet aan welke TV je hebt maar er zal een menu in zitten waarmee je bij de smart-TV apps komt. Alleen heet dat menu waarschijnlijk anders.

Bij mijn LG moet ik bijvoorbeeld (met de TV afstandsbediening) op het huisje drukken, in dat menu moet ik naar de LG Content store, dan naar "mijn Pagina”en daar staan dan de geinstalleerde apps op de TV zelf. Daar kan ik dan zaken verwijderen. Omslachtig maar zo is het helaas..

 

Welke TV heb jij? 


Mijn TV is een Philips LED TV, type 32PFK6500.

De TV heeft inderdaad zelf een menu, ook voor apps.

Ik heb daar zelf geen apps op geinstalleerd. Dus de enige apps die erop staan, zijn de systeemapps en/of Android apps, die er ‘automatisch’ op worden gezet. Als ik daar kijk, zie ik een heel lange reeks ‘actieve apps’ staan. Maar ik durf die niet te verwijderen, omdat het allemaal Android en Google apps zijn (het is een Android TV). Sommige herken ik, zoals apps voor de Google Play store, Google games, of (android/systeem) apps voor remote toetsenbord. Van andere weet ik niet waar ze voor dienen, maar het zijn wel Android/ systeem apps. 

De TV is in de loop van de tijd regelmatig ge-update, d.w.z. dat er dan een Android update plaatsvindt. Mogelijk dat al deze software updates er automatisch voor gezorgd hebben dat de rij met (voor)geinstalleerde apps langer en langer wordt?

Apps waar ik niet bewust voor gekozen of om gevraagd heb, maar die je gewoon ‘krijgt’. 

 

Ik kan die apps wel gedwongen stoppen, of bij sommige ‘verwijderen’, maar dat durf ik niet zomaar te doen.

Ik kan wel zien dat die apps nu ongeveer alle beschikbare geheugenruimte van de TV in beslag nemen. (< 2 Gb)

 

Een optie zou ook kunnen zijn om de hele TV opnieuw te installeren (terug naar fabrieksinstellingen). Ik weet niet of dat helpt? Bovendien ben ik bang dat de software updates er dan binnen de kortste keren voor zorgen dat al die apps (automatisch) weer terug geinstalleerd worden.

 


Hallo @Loekarin ,

En toch zou ik er toe overgaan om een aantal apps te verwijderen. Er zitten vast apps bij die je nooit gebruikt. Waarom zou je ze dan niet verwijderen? Als je ze niet gebruikt, dan ga je ze ook niet missen. 

Het is DE manier om van die vreselijk irritante melding af kan komen. 


Wil ik best doen, maar welke kunnen dan - veilig - weg? Ik zie o.a. staan bij mijn ‘actieve apps’ (de meeste met het ‘systeem’icoontje van Android’):

-Afdrukspooler

-Algemene dagdromen

-Android TV remote service

-Android toetsenbord (ADSP)

-Apparaatregistratie

-CaptivePortalLogin

-com.android.backupconfirm

-com.android.sharedstorage..

-com.android.smspush

-com.android.wallpapercrop..

-componentservice

-DAC

-dms

-exchange services

-FactImageView

-FactoryMenu

-FactoryMonitor

-FactoryURC

-FactThreeD

-ICP 

(…...)

-oad

-One Timi Init

-Openwmn

-org.droidtv.ci

-org.droidtv.devicesetup

 

De lijst met actieve apps is ellenlang. En op een aantal bekende Google apps na, zeggen ze me niks.

Het rijtje Google apps is ook standaard: Google Play Films, Google Play Games, Google Play store, Google Play services, Play Music

 

  • Al deze apps kan ik wel ‘gedwongen stoppen’ of ‘uitschakelen’, maar niet verwijderen. Wat voor de opslagruimte weinig effect heeft.

En meer apps dan al deze voorgeinstalleerde apps, heb ik niet op mijn TV staan.


Afdrukspooler en Algemene dagdromen lijken mij niet echt essentieel. 
 

Probeer die twee eens te verwijderen. Je kunt ze later anders indien nodig vast wel weer toevoegen.

En gebruik je bv Videoland niet? Staat die ook ergens om te verwijderen? 


Hallo @Loekarin ,

En toch zou ik er toe overgaan om een aantal apps te verwijderen. Er zitten vast apps bij die je nooit gebruikt. Waarom zou je ze dan niet verwijderen? Als je ze niet gebruikt, dan ga je ze ook niet missen. 

Het is DE manier om van die vreselijk irritante melding af kan komen. 

Afdrukspooler en Algemene dagdromen lijken mij niet echt essentieel. 
 

Probeer die twee eens te verwijderen. Je kunt ze later anders indien nodig vast wel weer toevoegen.

En gebruik je bv Videoland niet? Staat die ook ergens om te verwijderen? 

@Loekarin 

Is het zo gelukt? Ben je nu de melding kwijt? 


heb je een aparte google account voor je tv gemaakt of een bestaande account van bv je telefoon gebruikt? ik heb dat ook eens eerder gehad en toen bleek mijn opslag vol met foto's te zitten die ik op mijn telefoon had gemaakt. Je kan dan gewoon een aparte google account (gmail) aanmaken en deze gebruiken voor je tv.


@Noordzee : 

Afdrukspooler en Algemene dagdromen lijken mij niet echt essentieel. 
 

Probeer die twee eens te verwijderen. Je kunt ze later anders indien nodig vast wel weer toevoegen.

En gebruik je bv Videoland niet? Staat die ook ergens om te verwijderen? 

 

Ik kan ze niet verwijderen, alleen gedwongen stoppen. Dat heb ik nu gedaan.

Ik weet niet of dat voor het gebruik van de opslagruimte verschil maakt. Zou denken van niet.

Overigens was Algemenen dagdromen zo'n 50 kB, dat valt ook nog wel mee.

Videoland staat er niet bij.

 


heb je een aparte google account voor je tv gemaakt of een bestaande account van bv je telefoon gebruikt? ik heb dat ook eens eerder gehad en toen bleek mijn opslag vol met foto's te zitten die ik op mijn telefoon had gemaakt. Je kan dan gewoon een aparte google account (gmail) aanmaken en deze gebruiken voor je tv.

Ik heb de bestaande account van mijn telefoon gebruikt.

Als ik naar Opslag ga, kan ik zien hoeveel opslagruimte elk onderdeel gebruikt.

Apps gebruikt 1,7 GB (allemaal voorgeinstalleerde apps dus)

Foto's en video's: 24 kB

Audio: 40 kB

Beschikbaar: 551 MB

 

Het lijkt dus niet in foto's en video's te zitten, maar echt in de apps, die je ‘vanzelf’ krijgt van Android (incl. Google) en die vervolgens vrijwel alle beschikbare opslagruimte in beslag nemen, zonder dat ik ze kan verwijderen.

 


@Noordzee : 

Afdrukspooler en Algemene dagdromen lijken mij niet echt essentieel. 
 

Probeer die twee eens te verwijderen. Je kunt ze later anders indien nodig vast wel weer toevoegen.

En gebruik je bv Videoland niet? Staat die ook ergens om te verwijderen? 

 

Ik kan ze niet verwijderen, alleen gedwongen stoppen. Dat heb ik nu gedaan.

Ik weet niet of dat voor het gebruik van de opslagruimte verschil maakt. Zou denken van niet.

Overigens was Algemenen dagdromen zo'n 50 kB, dat valt ook nog wel mee.

Videoland staat er niet bij.

 

Er zijn wel apps die je wel kunt verwijderen. Daar zul je je winst moeten zoeken. 

Kun je anders een lijstje maken van apps die je wel kunt verwijderen? 

Dan kan ik voor je beoordelen of het verwijderen kwaad kan. 


@Loekarin 

Er zijn wel apps die je wel kunt verwijderen. Daar zul je je winst moeten zoeken. 

Kun je anders een lijstje maken van apps die je wel kunt verwijderen? 

Dan kan ik voor je beoordelen of het verwijderen kwaad kan. 


@Loekarin

Er zijn wel apps die je wel kunt verwijderen. Daar zul je je winst moeten zoeken. 

Kun je anders een lijstje maken van apps die je wel kunt verwijderen? 

Dan kan ik voor je beoordelen of het verwijderen kwaad kan. 

-

Geen enkele. Alle apps die ik kan verwijderen, zijn al verwijderd. Alles wat er nu nog staat, kan niet worden verwijderd.


@Loekarin

Er zijn wel apps die je wel kunt verwijderen. Daar zul je je winst moeten zoeken. 

Kun je anders een lijstje maken van apps die je wel kunt verwijderen? 

Dan kan ik voor je beoordelen of het verwijderen kwaad kan. 

-

Geen enkele. Alle apps die ik kan verwijderen, zijn al verwijderd. Alles wat er nu nog staat, kan niet worden verwijderd.

In dat geval zal je met die melding vanuit jouw TV moeten leven. Er valt dan niets aan te doen. 


@Loekarin

Er zijn wel apps die je wel kunt verwijderen. Daar zul je je winst moeten zoeken. 

Kun je anders een lijstje maken van apps die je wel kunt verwijderen? 

Dan kan ik voor je beoordelen of het verwijderen kwaad kan. 

-

Geen enkele. Alle apps die ik kan verwijderen, zijn al verwijderd. Alles wat er nu nog staat, kan niet worden verwijderd.

In dat geval zal je met die melding vanuit jouw TV moeten leven. Er valt dan niets aan te doen. 

 ik vind dit het beste antwoord (al heb ik er weinig aan), maar kan dit nergens meer markeren. Het systeem heeft al automatisch een ander antwoord gemarkeerd.