Skip to main content

Het gaat om de tv van mijn 90 jarige moeder. Elke keer als zij de tv opstart, krijgt zij de melding zwak of geen signaal controleer de aansluiting van de antennekabel. Zij kan er dan niks meer mee. Verscheidene keren ben ik al speciaal daarvoor naar haar toegereden in een andere woonplaats en zet hem dan weer op de hdmi via de source knop linksonderin van de afstandsbediening. Daar blijft hij dus niet automatisch op staan. Het is heel vervelend want tv is het enige wat ze nog heeft. Dan belt ze via de alarmknop de zorg maar die kan er ook vaak niets aan doen. Heb al een nieuwe afstandsbediening geregeld maar daar zit het hem ook niet in. Wie kan mij helpen?

 

Bvd Anneke

Dat zit m dan toch in de tv. Of moeder  wijzigt toch zelf ongewild de ingang.…

 

Ze gebruikt niet toevallig toch de tv afstandsbediening ook nog?


Mijn schoonzus was er vanmiddag en ik had app contact met haar en gevraagd of zij de tv aan wilde zetten. Zelfde verhaal. Ze stuurde mij de foto van de tv met dat zwak signaal verhaal. Dus hij springt zelf elke keer van de source af en staat dan ineens op bv tv of een ander kanaal als ik hem terug zet op hdmi.

Zij zei dat ze het modem heeft gereset. Of ze daar het kpn kastje bedoelde weet ik ook niet. Toen ging de tv weer aan maar werkte de afstandsbediening niet goed. Overigens de oude van mij want haar vorige ging ook kapot. Heb nu weer een nieuwe besteld. Ben er al jaren zo mee aan de gang.  Mijn moeder is wel dementerend.

Ze gebruikt alleen de kpn afstandsbediening, wel veel te veel knoppen voor haar!


Goedemorgen @Anneke1958,

Wellicht is er via het menu van de TV in te stellen dat hij een specifieke ingang gebruikt wanneer deze aangezet wordt? 

Andere optie zou wellicht zijn de volgorde van aanzetten (mits ondersteunt op de tv en op de correcte wijze aangesloten). Dus eerst de TV aanzetten en daarna de ontvanger van KPN. Wellicht dat de TV dan automatisch naar het juiste invoerkanaal schakelt (ook dit kan een instelling zijn in het menu van de TV).

Raadpleeg voor bovenstaande opties de handleiding van de TV. Hier is dat veelal wel in te vinden.

 

Voor wat betreft de afstandsbediening is het wellicht een idee om de Comfort+ afstandsbediening aan te schaffen. Deze heeft dezelfde features als de reguliere afstandsbediening, maar dan met grotere knoppen en beter contrast:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/233229/comfort-afstandsbediening-voor-interactieve-tv/


Dank je wel, 

 

Wat betreft de afstandbediening met grotere knoppen, het zijn er teveel mijn moeder is dementerend en weet niet meer welke knop wat is. Ik kan wel een universele afstandsbediening bestellen bij een online bedrijf met de hoognodige knoppen maar weet niet of dat aansluit bij het kpn systeem. Ze heeft nl ook teletext nodig omdat ze bijna niets meer hoort en is ook blind aan 1 oog.

 

Ik ga je advies volgen, wellicht kom ik er nog op terug.

 

Groetjes Anneke


Nieuwe afstandsbediening bracht uitkomst maar ook hier begon het al weer mis te gaan. Ze wacht niet tot alles opgestart is maar begint direct op een programmaknop te drukken.....tja lastige ziekte....hoop dat deze afstandsbediening het wel kan volhouden...


Fijn dat het uitkomst heeft geboden, maar inderdaad een vervelende/lastige situatie zo. 


Helaas was het vandaag weer hetzelfde verhaal. We durven eigenlijk niet zo goed terug te zetten naar fabrieksinstellingen uit angst dat ze straks helemaal niet meer kan kijken.


Zelfde verhaal bij mijn moeder van 83 en dementerend. TV , Samsung, stond steeds op tv ipv hdmi ingang waardoor ze geen radio en tv had en hierover belde, ben meerdere keren langsgeweest, andere afstandsbediening gekocht waar ze de ingang niet zelf mee kan veranderen, wel grotere en minder knoppen met ook teletekst voor ondertiteling. Nu blijkt hij toch weer op andere ingang te staan want ze krijgt nu deze melding. Ga dan het menu van de tv maar eens bekijken bij haar of dit in te stellen is...


Zelfde verhaal bij mijn moeder van 83 en dementerend. TV , Samsung, stond steeds op tv ipv hdmi ingang waardoor ze geen radio en tv had en hierover belde, ben meerdere keren langsgeweest, andere afstandsbediening gekocht waar ze de ingang niet zelf mee kan veranderen, wel grotere en minder knoppen met ook teletekst voor ondertiteling. Nu blijkt hij toch weer op andere ingang te staan want ze krijgt nu deze melding. Ga dan het menu van de tv maar eens bekijken bij haar of dit in te stellen is...

Ken het probleem, maak een stappenplan op papier met de afbeelding van de knoppen die ingedrukt moeten worden.