Skip to main content

Heb een nieuw tv kastje gekregen een DIW7022. Maar hier zit geen audio uitgang meer op. Heb gebeld met KPN voor een oplossing om toch radio te kunnen luisteren zonder dat de tv aanstaat. Ook in verband met energie kosten. Ik kreeg te horen dat ik een audio converter (toslink) via de kpn kon bestellen. Kosten waren voor mij zelf. Dit toch maar gedaan. Kastje aangesloten 2 dagen radio kunnen luisteren zonder dat de tv aanstond. Nu al 2 dagen geen radio kunnen luisteren. Wat kunnen we hier aan doen. 

Groeten Emiel

wat is er gebeurd in deze twee dagen? het kan zijn dat in het menu de audio optisch via het menu uit staat.

radartje-apparaatvoorkeuren-weergave en geluid - geavanceerde geluidsinstellingen.

eerste optie is optische uitgang. die moet aan staan.

 


Heb gekeken en optische uitgang staat aan. Maar nog steeds geen geluid. 

Jammer


als je de kabel van de tv box optisch eruit haalt brandt er een rood lichtje in de optische aansluiting?


iets wat vaak ook helpt: de kpn knop op de afstandsbediening even vasthouden dan de optie opnieuw opstarten uitvoeren.

het blijft een android kastje. af en toe resetten door opnieuw opstarten


Staat de uitvoer van geluid wel op “Stereo: Dolby audio wordt omgezet in stereo PCM” ?? (zie geavanceerde geluidsinstellingen). Anders heb je op álle zenders, tegenwoordig ook radio, Dolby  stereo en daar kan de convertor geen brood van bakken. Wel PCM stereo.

Brandt het controle lampje op de audio convertor nog wel als de 'zaak' aan staat?

Wat is het merk en type versterker of soundbar?


Geluid op PCM gezet geen verbetering. Heb wel optische licht en controle lampje brand.

Het is een radio van Philips MCM355.

Ook verschillende keren opnieuw opgestart maar geen geluid via de radio.


Tja, Of de converter is defect of…. krijgt ie nog wel stroom? Brandt het controle lampje erop?

Het optische snoertje past slecht in de Sagemcom doordat het dicht op het 12 volt plugje zit. Zit ie er nog goed in?

Defect in de analoge ingang van je setje lijkt me minder waarschijnlijk.

Staat je Philips wel op de goede ingang? Dus zeker niet TUNER!

Kun je de converter testen met een apparaat met een optische uitgang? Bijvoorbeeld je tv zelf of een dvd (brd) speler met optische uitgang?


Ik krijg wel optisch licht en het controle lampje brand. (Kan converter verder niet testen.) Maar krijg geen geluid meer. Terwijl het een paar dagen geleden nog gewoon werkte. En de audio converter is nieuw uit de doos gekomen enkele dagen geleden. 


Hallo @Emiel K staat in de tv-decoder geluid naar S/PDIF nog wel aangevinkt?

De decoder heeft pas een update gehad en staat het nu misschien uit?

Anders de decoder eens herstarten en/of resetten en dan zorgen dat geluid naar S/PDIF aangevinkt staat.

Succes.

 


Rood licht uit het eind van het kabeltje? Dus bij het stekkertje wat in de converter gaat?


komt er rood ,licht, uit dan is de kpn ze8de bijna zeker goed. technisch. dan is het een instelling of de randapp..die kuren heeft

 


Ja er komt rood licht uit de converter. Alles weer aangevinkt maar geen geluid uit de radio.


ps geluis raduo komt wel op de tv?


Ja, als ik de tv aanzet heb ik gewoon geluid via de tv. Maar ik wil de tv uitlaten staan en dan radio luisteren via het kastje van de tv ontvanger. Dit heeft altijd gewerkt met het oude tv kastje omdat hier een audio uitgang op zat. Op het nieuwe kastje zit die audio uitgang er niet meer op. Heb nu dus een audio converter ertussen gezet met toslink. (fiber) En dit heeft gewerkt, alleen tv-kastje aanzetten dan bv 803 indrukken met afstandsbediening en dan via radio en luidsprekers radio luisteren.


Via je tv… Heeft je tv een extra geluidsuitgang? Bijvoorbeeld ook een optische? Steek daar het plugje eens in wat nu in de ontvanger zit. Komt er dan wel geluid uit de versterker? (en staat die op de juiste ingang?). 

Of analoog uit (bv een koptelefoon aansluiting). Kabeltje van daar naar de versterker.

Bij een Philips en Sony tv is het beeldscherm apart uit te zetten bij audio only.

Helaas kunnen wij niet bij je binnen kijken.

We zijn afhankelijk van jou. En wat je doet om dingen uit te sluiten. Dat vereist wat 'technische’ handelingen. Als dat niet lukt adviseer ik je plaatselijk even op zoek te gaan naar iemand die hier handig mee is. 


Maar het rare is dan wel, het heeft wel goed gewerkt. Zonder instellingen te veranderen. En gewoon aansluiten volgens schema.

Maar ik zal eens proberen wat je schrijft. Na het weekend heb nog andere dingen te doen.


Ja, als ik de tv aanzet heb ik gewoon geluid via de tv. Maar ik wil de tv uitlaten staan en dan radio luisteren via het kastje van de tv ontvanger. Dit heeft altijd gewerkt met het oude tv kastje omdat hier een audio uitgang op zat. Op het nieuwe kastje zit die audio uitgang er niet meer op. Heb nu dus een audio converter ertussen gezet met toslink. (fiber) En dit heeft gewerkt, alleen tv-kastje aanzetten dan bv 803 indrukken met afstandsbediening en dan via radio en luidsprekers radio luisteren.

dat begreep ik allemaal, het ging erom of de radio wel geluid gaf. dus via hdmi is er geluid . nu de vraag : wat voor radio zit erachter? 

kan de analoge uitgang ergens anders op gezet worden? 

verder ziet het er uit dat de kon zeide in orde is.

heeft de tv geen optische uitgang achterop? daar zou even de kabel in kunnen en dn de radio aanzetten. zo weet je of de cpnverter naar analoog nog werkt.


wat voor radio zit erachter?

Dit dingetje, @steffen1 

Het is een radio van Philips MCM355.

 

Nogmaals Emiel. Je dient dan NIET Tuner te kiezen. Maar de ingang waar de kabel vanaf de converter in zit.

Hoe heb je de voeding van de converter gedaan? Deze in de usb van de ontvanger? Gebruik dan eens de los bijgeleverde adapter.


of de usb in de radio . 


De radio heb ik eerst ook altijd geluisterd via de audio uitgang en niet via de tuner. En hij heeft ook gewerkt op toslink en dan de aux uitgang van de radio. Heb  ook al de voeding van converter extern aangesloten. Maar nog steeds geen geluid.


Staat de uitvoer van geluid wel op “Stereo: Dolby audio wordt omgezet in stereo PCM” ?? (zie geavanceerde geluidsinstellingen). Anders heb je op álle zenders, tegenwoordig ook radio, Dolby  stereo en daar kan de convertor geen brood van bakken. Wel PCM stereo.

Wel goed om te weten: ik begrijp uit punt 38 van de Feature requests KPN TV+ dat die instelling op dit moment voor alle geluidsuitvoer geldt, niet alleen voor S/PDIF. (Maar goed, voorlopig heb je helemaal geen geluid via S/PDIF.)


De radio heb ik eerst ook altijd geluisterd via de audio uitgang en niet via de tuner. En hij heeft ook gewerkt op toslink en dan de aux uitgang van de radio. Heb  ook al de voeding van converter extern aangesloten. Maar nog steeds geen geluid.

Je moet ook de AUX IN gebruiken op je radio @Emiel K 


Hoi helpers,

Wat er gebeurt is of wat ik gedaan heb weet ik niet. Maar ik kan nu weer radio luisteren zonder dat de tv aanstaat. Gaat nu alweer 3 dagen goed. Dus allemaal bedankt voor de informatie.