Skip to main content

Ik heb twee interactieve tv ontvangers voor twee tv’s. Één staat inde woonkamer en één op de slaapkamer.

 

Als ik de tv op de slaapkamer bedien met de afstandsbediening, dan reageert ook de tv in de woonkamer.  Maar als ik de tv-ontvanger op de slaapkamer uitschakel, dan blijft de tv in de woonkamer aan staan. 
 

Ligt dit aan het feit dat beide afstandsbedieningen op hetzelfde WiFi netwerk zitten.

Benieuwd naar de reactie/oplossing. 

Hallo @Dover,

Welkom hier!
Dit is een vrij normaal verschijnsel, de afstandsbediening is universeel en kan dus op elke KPN ontvanger gebruikt worden. 

Heb je een Arris VIP5202? Dan kan je dit (grotendeels) voorkomen door een bluetooth connectie op te zetten tussen de ontvanger en de afstandsbediening. Hierdoor is deze gekoppeld aan de specifieke ontvanger. 

Welke ontvanger heb je momenteel in gebruik? 


Dank voor je reactie  

Ik heb inderdaad de Artis VIP5202.  Hoe kan ik de connectie opbouwen tussen ontvanger en afstandsbediening?


Op de 5202 kun je de afstandsbediening koppelen door de OK en de P- knop tegelijkertijd ingedrukt te houden. De blauwe lamp gaat nu branden. Druk nogmaals op OK tot deze gaan knipperen en zap dan even ongeveer een minuut heen en weer met de afstandsbediening om de koppeling af te ronden. 


Ik heb je oplossing in de huiskamer uitgevoerd en daar werkt de afstandsbediening correct.

op de slaapkamer hetzelfde gedaan en wat blijkt? Ik kan de ontvanger wel aan- en uitzetten met de afstandsbediening, maar verder werkt de afstandsbediening helemaal niet. 
 


op de slaapkamer hetzelfde gedaan en wat blijkt? Ik kan de ontvanger wel aan- en uitzetten met de afstandsbediening, maar verder werkt de afstandsbediening helemaal niet. 

Hallo @Dover,

Dan heb je die niet helemaal goed gekoppeld.  Probeer door de rode en blauwe knop ingedrukt te houden en als de lampjes gaan branden te bevestigen met OK. Koppel dan de bluetooth opnieuw en ook de bediening van de TV. Werkt het daarna wel? 

Zie hier voor de exacte stappen 🙂.


Poging of 10 gedaan. Ontvanger meerdere keren opnieuw opgestart na pauze van minimaal 60 seconden. 
Afstandbediening werkt nu eindelijk met uitzondering van geluidknop. Daar reageert tv niet op. 
Ergens gelezen dat dat in uitzonderingsgevallen voor kan komen. 
Alle snelcodes geprobeerd. 


Ik heb twee interactieve tv ontvangers voor twee tv’s. Één staat inde woonkamer en één op de slaapkamer.

Als ik de tv op de slaapkamer bedien met de afstandsbediening, dan reageert ook de tv in de woonkamer.  

Heeft u de slaap en de woonkamer op dezelfde verdieping? Staat de deur open ofzo? Als de deur dicht is kan dit toch niet?


@Dover Staat de code hier ook niet tussen? 


Met code 270 kreeg ik het aan de praat, muv het geluid. 


Hi @Dover, ik zie dat de community je al te hulp is geschoten, helemaal top!

Als ik het goed begrijp, heb je nu beide afstandsbedieningen aan 1 specifieke ontvanger gekoppeld en werkt dat goed, op het geluid na bij 1 van de ontvangers. Kan je daar mee leven zo?

 


Nee, daar ben ik niet content mee. Ik zoek nog steeds naar een oplossing. Ik begrijp ook niet dat er niet veel meer interactieve tv gebruikers hier geen last van hebben. 
Gisteravond dacht ik het gevonden te hebben. Helaas, dus niet. Toen ik boven de tv en ontvanger afzette, startte beneden de tv ontvanger én tv op. Fijn als je dan weer naar beneden moet. Als het niet lukt, stuur ik de tv ontvangers terug naar KPN en vraag de oude terug. Het lijkt mij makkelijk op te lossen als de afstandsbedieningen niet via Bluetooth zouden werken. 


Nee, daar ben ik niet content mee. Ik zoek nog steeds naar een oplossing. Ik begrijp ook niet dat er niet veel meer interactieve tv gebruikers hier geen last van hebben. 

Ik snap niet dat u er wel last van heeft. Er is hier wel eens vaker een soortgelijk probleem voorbij gekomen. Maar die persoon had de tv ontvangers naast elkaar staan in hetzelfde kastje met 2 tv's naast elkaar op het kastje.

Maar u heeft de ontvangers en tv's in verschillende ruimtes staan. Begrijp ik. Alhoewel u nog geen antwoord gegeven heeft op mijn vragen:

Heeft u de slaap en de woonkamer op dezelfde verdieping? Staat de deur open ofzo? Als de deur dicht is kan dit toch niet?

Kunt u dat nog doen?

Want ... de afstandsbediening van KPN werkt via infrarood. Dat kan helemaal niet door muren of vloeren heen.

En voor de duidelijkheid: een afstandsbediening werkt niet op WiFi 😄


@Nick83 Volgens mij heeft @Dover een 5202, misschien wel twee?

Die 5202 kan ook met bluetooth bediend worden. En bluetooth kan verder gaan dan de ruimte waar je in staat. Ik heb dat zojuist nog getest. Het kan zijn dat bij @Dover beide 5202's zijn gekoppeld aan dezelfde AB.

De vragen aan @Dover zijn dus:

  1. zijn beide tv-ontvangers van type 5202?
  2. heb je 1 of 2 afstandsbedieningen?
  3. Van welk type zijn die afstandsbedieningen? Wit met witte achterkant, of wit met zwarte achterkant?

Voor Nick83: woonkamer begane grond en slaapkamer boven. 
voor Katana321:  1. beide ontvangers zijn van het type 5202

  1. Ik gebruik twee afstandsbedieningen 3. Wit met zwarte achterkant 

Voor Nick83: woonkamer begane grond en slaapkamer boven. 
voor Katana321:  1. beide ontvangers zijn van het type 5202

  1. Ik gebruik twee afstandsbedieningen 3. Wit met zwarte achterkant 

@Dover Dan heb je 2 afstandsbedieningen die beide met bluetooth kunnen werken.

Volgens mij is het zo dat als je de bluetooth-verbinding tussen ontvanger en afstandsbediening verbreekt, dat de afstandsbediening gewoon nog werkt. Maar dan met IR-signaal.

Wat je dus zou kunnen proberen: verbreek die bluetooth-verbinding van een afstandsbediening. Eventueel van beide afstandsbedieningen. Kan zomaar zijn dat het probleem dan voorbij is.


@Nick83 Volgens mij heeft @Dover een 5202, misschien wel twee?

En die werken met Bluetooth ja. Maar bij het bedienen van de tv niet. Voor zover ik weet gaat het aan en uitzetten van de tv gewoon via infrarood. Ook het volume hoger/lager zetten werkt gewoon via infrarood. Toch? Heel veel (oudere) tv's ondersteunen niet eens Bluetooth.

En precies het bedienen van de tv gaat fout bij @Dover. Toch? Of begrijp ik het verkeerd? Gaat het kanalen wisselen ook verkeerd Dover?

Wat is het merk en type van de tv's? Zijn ze beide hetzelfde? 


@Nick83 Volgens mij heeft @Dover een 5202, misschien wel twee?

En die werken met Bluetooth ja. Maar bij het bedienen van de tv niet. Voor zover ik weet gaat het aan en uitzetten van de tv gewoon via infrarood. Ook het volume hoger/lager zetten werkt gewoon via infrarood. Toch? Heel veel (oudere) tv's ondersteunen niet eens Bluetooth.

---

@Nick83 Maar een verklaring voor het inschakelen van de tv beneden kan ook liggen in de instelling daarvoor in het menu van de tv-ontvanger. Dat dus de tv automatisch aangezet wordt als de tv-ontvanger wordt aangezet.  


@Nick83 En nu ik het startbericht nog eens lees, wordt mijn vermoeden alleen maar versterkt.


@Dover Mijn advies is daarom dan ook: Verbreek de bluetooth-verbinding van de afstandsbediening(en). Koppel, indien nodig, daarna elke afstandsbediening aan de tv. Als dat goed is gegaan, moet je met die afstandsbediening de tv kunnen bedienen qua power, source en volume. En heb je er geen last van dat de tv-ontvanger in de andere ruimte reageert op de afstandsbediening.


Als ik de ontvanger beneden aanzet, dan start de televisie inderdaad automatisch op. 
Op de slaapkamer gebeurt dat niet. 
Zowel beneden al boven staan Samsung tv’s. 
Types zal ik morgen doorgeven. 


@Dover Aanvullende tip: als je niet wilt dat de tv automatisch ingeschakeld wordt bij het aanzetten van de tv-ontvanger, kijk dan maar eens in menu Instellingen, menu Stand-by, bovenste optie.


En hoe ontkoppel ik de afstandsbediening van Bluetooth? Werken deze afstandsbedieningen niet standaard met Bluetooth? 


Als ik de ontvanger beneden aanzet, dan start de televisie inderdaad automatisch op. 

En als u naar een andere zender zapt? Gaat die dan boven ook naar een andere zender?


En hoe ontkoppel ik de afstandsbediening van Bluetooth? Werken deze afstandsbedieningen niet standaard met Bluetooth? 

Volgens mij standaard ook met IR. Bluetooth is een optie.

(Ik kan mijn 5202 bedienen met de IR-afstandsbediening van mijn 2952.)

    

Ontkoppelen gaat zo (gekopieerd van een ander topic):

afstandsbediening ontkoppelen van de tv-ontvanger: <OK-knop> + <P- knop> 3sec indrukken, (LED wordt groen) <OK-knop> indrukken (LED GROEN knippert twee keer).


De tv boven reageert niet op de afstandsbediening van beneden. Alléén de tv beneden reageert op de afstandsbediening van boven.