Skip to main content

In onze wijk beschikken we sinds kort over glasvezel, en ik ben daarom sinds vorige week over gegaan van Ziggo naar KPN. Het zou sneller en stabieler zijn. En dat is gezien het thuiswerken en gamende kinderen prettig.

De snelheid is vergelijkbaar, maar bij tv kijken zijn mijn eerst ervaringen teleurstellend.

Ik ben elke dag meer bezig met instellingen, herstarten, uitzetten en vloeken dan met tv kijken. Het geluid loopt niet synchroon, geluid en beeld haperen, het beeld blijft stil staan etc.

Ook het zappen gaat tergend langzaam als je ziggo next bent gewend

De snelheid moet ruim voldoende zijn. Op zolder haal ik 75 Mbit, maar kennelijk is dat niet genoeg om zonder problemen tv te kijken op zolder. Overigens heb ik de meeste tv problemen beneden ook, en daar is de snelheid 300+ Mbit. Heb nu ook nog maar superwifi besteld, ter vervanging van mijn Deco systeem (dat liep als een zonnetje bij Ziggo) om alles te kunnen uitsluiten.

Ik heb bij ziggo zelden een probleem gehad. Ik voel me behoorlijk bedonderd door KPN, en ik overweeg om terug te gaan naar ziggo.  De Tv+ box werkt gewoon (nog) niet goed. Ga mijn chromecast maar weer aansluiten. 

Helaas heb ik de commentaren op dit forum pas achteraf gelezen. 

Ik ben het voor de verandering (😉) met je eens @TvG2016.

Ook ik ben van mening dat de TV+ Box te vroeg in de markt gezet is en dat is mijns inziens echt zonde.

De TV+ Box is in potentie een prachtig apparaat met mooie functionaliteit maar in de huidige uitvoering laat deze nog veel te wensen over.

Ook ik ben van mening dat KPN er heel verstandig aan gedaan zou hebben om een mixed abonnementsvorm te introduceren waarbij de naast de TV+ Box ook een "oude" TV ontvanger gecontracteerd zou kunnen worden. Wel zou ik deze keuze beperken tot de 5202 zodat de uitfasering van h.264 niet belemmerd wordt en de, naar mijn mening noodzakelijke, overgang naar h.265 (HEVC) daardoor niet vertraagd wordt.


Ik had naast de mediabox next ook een next mini . Die stond boven en was volledig draadloos. En probleemloos. Plug and play bovendien. Ben nu al uurtje of 5 bezig geweest met de tv+ boxen. Het zal ongetwijfeld beter worden, maar voor mij is het op dit moment een achteruitgang


Ik had naast de mediabox next ook een next mini . Die stond boven en was volledig draadloos. En probleemloos. Plug and play bovendien. Ben nu al uurtje of 5 bezig geweest met de tv+ boxen. Het zal ongetwijfeld beter worden, maar voor mij is het op dit moment een achteruitgang

Blijkbaar heeft Ziggo het nu wel goed voor elkaar. Ben paar jaar geleden gillend (en met afkoopsom op de koop toe nemend) weggegaan.

Enkele jaren alles probleemloos gedraaid bij KPN maar nu wel gedoe met V12 box met Superwifi, als er met een van de twee iets gebeurd is het al gauw resetten (dat kan ik nu wel snel helaas). In het begin gedoe met TV+ bij terugkijken (2 dagen maar) naar dat is helemaal over na vervangen kabel.

Ik hoop voor mezelf, voor jullie allemaal, maar ook voor KPN dat ze de boel snel net zo stabiel als de ouwe kastje. Inderdaad, als ze ze naast elkaar zouden accepteren zouden ze een hoop problemen en gefrustreerde klanten vermijden.

Succes ermee!


@MaartenF ik zou de WiFi op de box12 wel even uitdoen , kan met fysieke knop. Je wilt namelijk zeker weten dat de tv+ verbindt met het superwifi punt en niet met de box12


Je wilt namelijk zeker weten dat de tv+ verbindt met het superwifi punt en niet met de box12

Maar de TV+ Box mag toch ook gewoon met de V12 verbonden zijn?


Ik heb bij mij zelf gemerkt dat het bereik van de superwifi een stuk beter is dan bij de box12 . En zodra de afstand dan wat groter is kan dat haperingen veroorzaken. Ik had destijds met de box12 een hogere db tussen box12 en draadloos superwifi dan als ik hetzelfde deed met 2 superwifi punten waarvan 1 draadloos

 

ps bij mij las dat destijds tussen box12 en superwifi op de kritische grens van 60db.

 Als ik op dat zelfde punt 2 superwifi punten met elkaar ging connecten waarvan 1 bedraad achter de modem ging de db waarde omlaag naar 50. 

 


Ik ben sowieso een voorstander van het bekabeld aansluiten van wifi toegangspunten.

Mesh is mijns inziens leuk voor als bekabelde wifi toegangspunten echt niet mogelijk zijn.


Ik denk dat iedereen dat het liefst heeft alleen soms kan dat wel een gedoe geven om aan te leggen. Gelukkig is er tegenwoordig WiFi 6 wat een leuk alternatief is.


Gelukkig is er tegenwoordig WiFi 6 wat een leuk alternatief is.

Ik heb helemaal niets met wifi6, ook daar is het nut binnen consumenten netwerken te betwijfelen.

Ik heb liever een goed bekabeld aangesloten wifi5 accesspoint dan een mesh wifi6 accesspoint.


..het eerste wat ze doen alles met je resetten. En het helpt vaak ook nog. Het soort ouderwetse ‘heeft u hem al een keer uit en weer aan gezet?’ bij (vroegere) computers.

Sorry, kon het niet laten...


Even een update. Ik heb alle dingen die jullie hebben aangedragen geprobeerd. Sommige adviezen gaven verbetering, maar goed was het nog steeds niet.

Ik heb contact gehad met de klantenservice. Ook zij hebben me aangeraden om alles bekabeld te doen, omdat de wifi ontvanger in de tv+ box onstabiel is. Omdat ik niet alsnog kabels wil aanleggen hebben ze voorgesteld om een extra superwifi punt naast de tv te zetten en daar de tvbox op aan te sluiten.

Die hebben ze me overigens keurig gratis toegezonden. Over de klantenservice kan ik alleen maar tevreden zijn.

Maar ook dat gaf niet het gewenst effect. 500 Mbps naast de tv, maar nog steeds vastlopers op met name NPO 1.

Toen kwam ik er achter het vinkje (videomode) bij "Automatisch beste kwaliteit” uitstond. Nadat ik dat vinkje heb aangezet, is het probleem ineens een stuk minder groot. Nog af en toe een hapering, maar geen stilstaand beeld meer. Ook het geluid is nu beter. Al loopt het geluid net niet helemaal synchroon. Vertraging inschakelen maakt het verschil groter. 

Al met al ben ik al een stuk verder en kan ik nu andere functies gaan testen. Bedankt voor jullie hulp.


@MaartenF waar heb je het geluid nu op ingesteld?

en heb je problemen met live tv kijken of met opnames/gepauzeerd kijken.

 Als verder niks helpt kun je altijd een keer resetten naar fabrieksinstellingen (ik weet dat sommigen het niet eens zijn met deze optie 😉)


Ik had dus ook problemen met geluid en de sync, ik heb een optische kabel gekocht voor geluid en alles is weer prima! Ik denk dat de HDMI kabel die anders het geluid door geeft wat overbelast kan zijn met data. Zeker als je een sound system hebt net als ik. 


Ik heb een beneden een soundbar op de tv. Boven niet. Beneden loopt het minder synchroon dan boven, maar in beide gevallen stoort het. Ook nog met enige regelmaat vastlopers of stilstaand beeld.

Echt alle instellingen geprobeerd.

Ook in het internet ben ik teleurgesteld. Ik ben overgegaan vanwege de stabiliteit, maar dat is het niet. Merk je pas echt als je TV kijkt via de wifi.

 


Ik heb (via marktplaats) 2 superwifi punten (de zwarte, met wifi 6) gekocht.

De opstelling nu: experia 12 in meterkast. Wifi aan. Superwifi in woonkamer, superwifi op trap tussen verdieping 1 en 2. De snelheid in het hele huis is tussen de 100 en 400 Mbit. De signaalsterkte beneden bij tv is -50db

Daarnaast heb ik mijn deco systeem nog draaien (1 deco bedraad achter experia) en 5  decos verspreid door het huis. Dit systeem wou ik vervangen, maar er blijken een aantal apparaten niet te werken met wifi 6. Bovendien wil ik wachten totdat alles goed functioneert.

Nog steeds heb ik problemen met NPO1. Zodra ik zapp naar NPO1, loopt het beeld na een paar seconden vast. Ik moet dan op pauze drukken, paar seconden wachten, op play drukken en dan is het goed. Zowel boven als beneden.

Ik heb alles al tig keer gereset, maar dit probleem blijft zich voordoen. Overigens heb ik op de tvbox een iptv app gezet. Draait als een zonnetje. Ook NPO1. Zappen gaat ook nog drie keer zo snel. 

Maar ik wil graag dat alles goed functioneert. De zichttermijn duurt nog een week. Twijfel om alles weer op te zeggen

 

 

Heb je niet te veel wifi pinten die elkaar liggen te vervelen,?


Reageer