Skip to main content
Beantwoord

Mijn privacy, Google en KPN Smart TV app

• February 12, 2026
  • 7 reacties
  • 91 keer bekeken

Hallo KPN,

Ik ben sinds enige tijd klant en heb gekozen voor KPN TV+ Smart TV app. Ik ben op zich tevreden. Ik merkte later alleen dat Google in het spel is, een bedrijf dat ik systematisch uit mijn digitale leven aan het bannen ben. Ik had natuurlijk beter moeten opletten.

De app draait op Android, je kunt je bij Google aanmelden en op de afstandbediening heeft de AI assistent van Google een prominente plek gekregen. Ik  zal me nooit aanmelden en ik zal nooit op de ai-knop drukken, want ik laat Google spyware graag aan mij voorbijgaan. 

Mijn vraag is de volgende: kan KPN garanderen dat Google op geen enkele wijze toegang heeft tot mijn data, en dus op geen enkele wijze gebruik kan maken van mijn data, in geanonimiseerde vorm, of geagregeerd, als ik mij in de KPN Smart TV  app niet bij Google aanmeld, en als ik  in de instellingen van de app onder ‘Pincode & privacy” ervoor kies om de opties “Berichten op TV”, “Gebruik data voor verbetering diensten” en “Persoonlijke TV gerelateerde aanbevelingen” uit te zetten? 

Bedankt voor de moeite alvast.

Beste antwoord door PeterG

Joh. ......…

Via de ontvanger kun je er voor kiezen om niet te koppelen met een Google account. Dat is momenteel de enige manier om bij de meeste providers Google buiten te sluiten. Dus dan dus niet kiezen voor app only.

Ook het gebruik van de Android-TV app wordt niet gemonteerd door Google. 

KPN monitort ook niet op individuele basis!

Info. Alleen Ziggo draait niet met Android met de ontvanger. Ook hun app moet je voor televisies uit de Google Play Store halen natuurlijk. 

Er zijn televisies die niet op Android draaien maar daar kun je niet de apps van de providers mee gebruiken. 

Gezien je gedachten bevreemd het mij dat je voor app only hebt gekozen, omdat de app voor televisies nu eenmaal in de Google Play Store staat.

Met de ontvanger kun je buiten Google om tv van kpn gebruiken. 

Er komt nog een Apple tvOS app. Maar ja, dat is óók Amerikaans! Wat dat betreft allebei een pot nat. 

Oh ja. Kpn slaat alles op eigen servers op! In Nederland!

7 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 13, 2026

Waarschijnlijk kijkt Google lekker met mij mee, zo begrijp ik uit antwoorden van chatbots die ik gevraagd heb. Zou graag van KPN horen of dit klopt. Zo zegt Le Chat van Mistral: 

“Als je KPN TV+ en de KPN Smart TV-app gebruikt op een Android-apparaat (zoals een KPN TV-box) zonder ingelogd te zijn op een Google-account, dan is de hoeveelheid gegevens die Google over jouw kijkgedrag verzamelt beperkt, maar niet per se nul. Hier een overzicht van wat er speelt:

1. Gegevens die Google kan verzamelen (zelfs zonder inlog)

App-gebruik en activiteit:
Google verzamelt standaard anonyme gegevens over hoe apps worden gebruikt op Android-apparaten, zoals:

Welke apps je opent en hoe lang je ze gebruikt (bijv. de KPN Smart TV-app).
Technische gegevens zoals apparaat-ID, IP-adres, Android-versie en locatie (als locatiediensten aan staan).
Deze gegevens worden vaak gekoppeld aan een advertentie-ID (een unieke, resetbare identifier voor advertentiedoeleinden), niet aan je persoonlijke identiteit.

Google Play Services:
Zelfs zonder inloggen, communiceren veel apps (inclusief de KPN Smart TV-app) met Google Play Services voor functies zoals pushberichten, updates en advertenties. Hierbij kan Google anonyme gebruikersstatistieken verzamelen.

Google AI-assistent:
Als je de Google Assistent gebruikt (bijv. via spraakopdrachten), worden opnames en transcripties van je opdrachten opgeslagen, zelfs zonder inlog. Deze worden gekoppeld aan je apparaat-ID en kunnen worden gebruikt om de dienst te verbeteren en gepersonaliseerde suggesties te doen.

Advertentie-ID:
Google gebruikt een advertentie-ID om je interesseprofiel te bouwen voor gepersonaliseerde advertenties. Deze ID is niet gekoppeld aan je naam of e-mail, maar wel aan je apparaat en gedrag.”

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 13, 2026

KPN zwijgt, ik ga dit contract zeker niet verlengen. Klanten krijgen op een toch wat achterbakse manier de spyware van Google opgedrongen. Google is in feite een criminele organisatie. Mijn vertrouwen is geschaad.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • February 13, 2026

Joh. ......…

Via de ontvanger kun je er voor kiezen om niet te koppelen met een Google account. Dat is momenteel de enige manier om bij de meeste providers Google buiten te sluiten. Dus dan dus niet kiezen voor app only.

Ook het gebruik van de Android-TV app wordt niet gemonteerd door Google. 

KPN monitort ook niet op individuele basis!

Info. Alleen Ziggo draait niet met Android met de ontvanger. Ook hun app moet je voor televisies uit de Google Play Store halen natuurlijk. 

Er zijn televisies die niet op Android draaien maar daar kun je niet de apps van de providers mee gebruiken. 

Gezien je gedachten bevreemd het mij dat je voor app only hebt gekozen, omdat de app voor televisies nu eenmaal in de Google Play Store staat.

Met de ontvanger kun je buiten Google om tv van kpn gebruiken. 

Er komt nog een Apple tvOS app. Maar ja, dat is óók Amerikaans! Wat dat betreft allebei een pot nat. 

Oh ja. Kpn slaat alles op eigen servers op! In Nederland!

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

Dit is onjuist. Toestellen van LG en Samsung draaien niet op Android maar op respectievelijk WebOS en Tizen en maken dus geen gebruik van Google’s Playstore. De meeste providers hebben ook een TV app voor die platforms.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

Dit is onjuist. Toestellen van LG en Samsung draaien niet op Android maar op respectievelijk WebOS en Tizen en maken dus geen gebruik van Google’s Playstore. 

Het maakt niet uit, welke TV of Streamingboxen je gebruikt, de maker van de OS (Google, Apple, Amazon, Samsung, LG, Philips, Hisense...) kan altijd meekijken en jouw privacy schenden. Als ik mag kiezen, kies ik liever niet voor Samsung/LG met hun plan AI en camera te gebruiken om gebruiker te detecteren wat ze aan het doen zijn om gepaste reclames te serveren. Met camera kunnen ze (of hacker van hun systeem) kijken wanneer de bewoner niet thuis is en brengt veel meer risico's.

Als iemand denkt, dat hij zonder account beter zou komen, ligt hij heel verkeerd. Het is niet privacy gevoeliger dan zijn IP adres, met deze kan men hem identificeren en profileren.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

Dit is onjuist. Toestellen van LG en Samsung draaien niet op Android maar op respectievelijk WebOS en Tizen en maken dus geen gebruik van Google’s Playstore. 

Het maakt niet uit, welke TV of Streamingboxen je gebruikt, de maker van de OS (Google, Apple, Samsung, LG, Philips, Hisense...) kan altijd meekijken en jouw privacy schenden. 

Ik beweer toch nergens dat ze niet meekijken?

Ik reageerde alleen op de bewering dat televisies die niet op Android draaien, geen gebruik zouden kunnen maken van apps van providers. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 14, 2026

Ja, dat was niet helemaal juist. Terwijl ik zelf nota bene een Samsung heb. En daarin regelmatig de app gebruik. Dank voor de correctie ​@Berteman 😁.