Skip to main content

Hierbij een poll hoeveel mensen er geïnteresseerd zijn in een app voor de Apple TV.

Die berekeningen dienen alleen ter onderbouwing van het feit dat de beeldkwaliteit van het online (unicast) TV platform lager is dan die van het "gewone" (multicast) TV platform. Zelfs al kijkt maar 5% van de abonnees via unicast, de impact op de hoeveelheid data die verzonden moeten worden is gigantisch en dat is waarom die bitrate lager is en dus de beeldkwaliteit minder zal zijn. Weet overigens dat de bitrates van Netflix nog lager zijn dan die van KPN. Nu kunnen dergelijke streamingdiensten gelukkig betere encoding-technieken gebruiken immers zij hebben "de tijd" om een film te coderen omdat zij deze niet live uit hoeven te zenden. Daarmee zijn zij dus in staat met een lagere bitrate toch dezelfde beeldkwaliteit te leveren.


We zitten nu nog steeds met 1080i beeld.

Dat is helaas nog altijd de Europese standaard voor distributie van live televisie. Ik pleit al jaren voor 1080p50 maar men vond 4K veel belangrijker want dat zou de toekomst zijn. Welnu die toekomst ligt ondertussen ook al in het verleden en we hebben allemaal gezien wat voor een succesverhaal (ahum) 4K is geworden. Ik weet zeker dat, als men destijds op 1080p50 had ingezet, we nu in de breedte een veel betere beeldkwaliteit hadden kunnen ervaren. Ik heb laatst in een meeting met het TV team van KPN nogmaals gepleit voor de implementatie binnen het nieuwe TV+ platform van 1080p50 distributie o.b.v. h.265.


@wjb de bitrate van Netflix op uhd is zeker niet lager. Ik kan dat namelijk zien op mijn Samsung tv als ik op de info knop druk. Het varieert wel maar ik zie tot maximaal een bitrate van 18mb . Bij de HD uitzendingen is dat inderdaad wel vrij laag. Maximaal 5mb . Maar omdat zowel Netflix als mijn tv av1 codec ondersteunt heb ik nog steeds mooi beeld.

wat gaf men trouwens aan toen jij pleitte voor 1080p ? Digitenne gebruikt het al een het schijnt dat die toch wel een iets mooier beeld hebben dan de reguliere unicast. En dat terwijl er maar 5mb verbruikt wordt qua bitrate 


@wjb de bitrate van Netflix op uhd is zeker niet lager.

Wel in vergelijking met de bitrate van 4K uitzendingen van KPN. Een 4K stream van KPN vraagt ruim 26Mbps en dat is 10Mbps meer dan de 16Mbps van Netflix.

 

wat gaf men trouwens aan toen jij pleitte voor 1080p ? 

Daar kan men natuurlijk geen uitspraken over doen maar ik heb het wel de notitieblokken in zien gaan.

 

Digitenne gebruikt het al een het schijnt dat die toch wel een iets mooier beeld hebben dan de reguliere unicast. En dat terwijl er maar 5mb verbruikt wordt qua bitrate 

De 1080p50 stream van Digitenne is gebaseerd op dezelfde 1080i stream die ook voor de HD-"Glas" zenders gebruikt werden. De beeldkwaliteit komt dan ook overeen met die HD'-"Glas" zender en ja, die is een stuk beter dan de HD stream die bij unicast gebruikt wordt.

Het is echter geen echte 1080p50 bron maar een "upscaling" van een 1080i bron, iets wat een goede TV zelf ook prima kan.

Als je echte 1080p50 in z'n werk zou willen zien dan zou je voor de grap een 4K uitzending (2160p50) eens moeten downscalen naar 1080p50. Dat is echt nog veel beter. Een echte 1080p50 stream vergt echter twee keer zoveel data. Maak je daarbij gebruik van h.265 dan zal de compressiefactor ook weer twee keer zo hoog zijn en dus zal het dataverbruik weer nagenoeg gelijk zijn.


Heel graag een KPN app voor de Apple TV. Ik heb nu het kpn kastje en de Apple TV aangesloten op een Hue Sync box. Het KPN kastje valt voortdurend uit voor een paar seconden en met de Apple TV heb ik daar nooit last van. Dus ik wil heel graag ook KPN via de Apple TV kunnen kijken. 


Het KPN kastje valt voortdurend uit voor een paar seconden en met de Apple TV heb ik daar nooit last van. 

Nou... als KPN een app maakt, dan zou ik daar maar niet zo zeker van zijn ... 😉

Het lijkt me een puur software probleem. Het heeft niets met het kastje te maken lijkt me. En dus kan dat net zo goed bij een app op een Apple TV gebeuren.


Wat doet de TV-box anders waardoor die stream niet belastend werkt?

Realiseer je dat nog altijd heel veel live televisie gekeken wordt en daar zit hem de crux.

Bron (pdf)

Bij het gewone TV platform wordt bij live televisie kijken gebruik gemaaakt van multicasts en dat betekent dat een TV stream voor een zender maar één keer verzonden hoeft te worden om op alle TV ontvangers die op die zender zijn afgestemd aan te komen. Dus stel dat er 100.000 abonnees live naar NPO 1 in de hoogste beeldkwaliteit kijken dan zal er op elke lijn nog altijd maar één keer 14,2Mbps verzonden hoeven te worden. Het online TV platform kan echter geen gebruik maken van multicasts want dat kan alleen via een apart vlan gedistribueerd worden en niet over het "gewone" internet. Het online TV platform maakt dus gebruik van unicasts en dat betekent dat naar elk aangesloten apparaat een aparte TV stream verstuurd moet worden. Dat zou op de lijnen vanaf het centrale TV platform dan dus 100.000 keer 14,2Mbps is 1,42Tbps (terrabits per seconde) zijn.

Het online TV platform kent daarom ook een veel lagere bitrate van zo'n 7Mbps en daarmee wil KPN het gebruik van de TV ontvanger stimuleren.

Maakt de KPN Smart TV app nog verschil met KPN TV online? Omdat de KPN Smart TV maar op één apparaat kan zenden én in het KPN Netwerk moet zitten. Of is dat ook unicast met zelfde (lage) kwaliteit als de online KPN TV?


ikheetjeff schreef:

Maakt de KPN Smart TV app nog verschil met KPN TV online? Omdat de KPN Smart TV maar op één apparaat kan zenden én in het KPN Netwerk moet zitten. Of is dat ook unicast met zelfde (lage) kwaliteit als de online KPN TV?

De KPN smart-TV app maakt gebruik van hetzelfde online (unicast) TV platform als de site, andere apps en zelfs de TV+ Box bij uitgesteld kijken en live kijken in unicast mode. Hierbij worden dezelfde TV streams gebruikt met die lagere kwaliteit.

Ik heb het overigens over lagere kwaliteit, niet over lage kwaliteit.


Jaja, mooi verhaal, maar de concurrentie heeft het wel op de rit.

 

Of het nu geld kost of niet , als ‘provider’ schiet je te kort en je doet net of mensen zeuren, terwijl je je moet  schamen, dat een ander iets wel kan en je dus tekort schiet.

 

Aan het werk, het wordt tijd!


...terwijl je je moet  schamen, dat een ander iets wel kan...

Het is niet een kwestie van "kunnen" maar van "willen".


Dat een ander iets we wil dan..


Het gebrek aan een AppleTV app is voor mij de enige reden dat ik niet overstap naar KPN glasvezel. Ik zit nu nog bij Ziggo. Ik ben al talloze keren bezocht door KON-verkopers en ze kijken me glazig aan als ik zeg dat ik wacht op deze app. Dus kom op KPN!


Het gebrek aan een AppleTV app is voor mij de enige reden dat ik niet overstap naar KPN glasvezel. Ik zit nu nog bij Ziggo. Ik ben al talloze keren bezocht door KON-verkopers en ze kijken me glazig aan als ik zeg dat ik wacht op deze app. Dus kom op KPN!

Waarom is een KPN TV app voor de Apple TV zo belangrijk voor je?

Je gebruikt nu zeker de Ziggo GO app op jouw Apple TV maar dat betekent dat je een groot deel van de haalbare beeldkwaliteit in de vuilnisbak gegooid hebt. De Next en Next mini kunnen een beduidend betere beeldkwaliteit leveren. Bij KPN zal precies hetzelfde van toepassing zijn. De TV+ Box van KPN levert een beduidend hogere beeldkwaliteit dan de TV apps op smart-TV's.


Dat zal wel. Maar in elke ruimte waar bij mij een tv staat, staat ook een AppleTV. Ik heb geen zin om daar ook nog een doosje van kpn neer te zetten. 


Dat zal wel. Maar in elke ruimte waar bij mij een tv staat, staat ook een AppleTV. Ik heb geen zin om daar ook nog een doosje van kpn neer te zetten. 

En wat voor een TV's staan daar? (merk en type)


Domme tv’s. Geen smart. 


Reageer