Skip to main content
Beantwoord

Moet ik TV+ op automatisch hebben staan voor geluid via Dolby Atmos?

• February 2, 2025
  • 39 reacties
  • 885 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

39 reacties

• Deelnemer
  • June 16, 2025

Dank voor het meedenken ​@PeterG !
Ik kan altijd de TV+ box een keer laten omruilen dus mogelijk is dat de oplossing.
Ik heb de geluidsinstellingen van mijn LG televisie nog eens doorlopen en die staat op uitgang “bekabelde luidsprekers HDMI-ARC”. Hier kun je ook kiezen voor een optische uitgang echter is dat bij mij niet aangesloten dus dan blijft het stil 😏 

Ik heb je hele verhaal (en dat van anderen) over Atmos doorgenomen, bij mij exact hetzelfde probleem. Via de Netflix app van de LG tv werkt het wel goed. Ook via mijn Nvidia Shield werkt het. Ben als “audiofiel” redelijk goed thuis in deze materie, heb ook van alles geprobeerd maar helaas! Het wordt tijd dat KPN hierop ingaat?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 16, 2025

@Ruutje ik ben blij dat je reageert en dat ik niet de enige ben 😄 Ik heb ook contact gehad met support van LG (televisie) en Denon (soundbar) en al hun tips en trucs opgevolgd. Ik krijg het niet werkend met de Netflix app vanaf TV+ zoals zou moeten.

Ik heb wel gemerkt (na een opmerking van een van de gebruikers hierboven) dat het bij PrimeVideo wél werkt. Als ik de PrimeVideo app (met Dolby Atmos content) vanaf de TV+ box afspeel  geeft de soundbar dat ook netjes weer dmv een blauwe led en je hoort het ook.  Het zit 'm dus volgens mij echt in de NetFlix app van de TV+ box. 

@Jasper van KPN kan dit worden als bug worden opgenomen? 

• Deelnemer
  • June 16, 2025

Interessant, ik heb dit met Prime nog niet uitgeprobeerd, d.w.z. nog geen content met Dolby Atmos gezien. Ga ik bekijken! Wordt vervolgd 😉

leusi068
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 16, 2025

Krijg bij Netflix en prime gewoon Dolby Atmos.

LG tv en Onkyo 5.1.4 versterker.

• Deelnemer
  • June 16, 2025

Klinkt heel kort en goed, maar krijg je dat via de Netflix/Prime apps vanaf het TV+ kastje? Zo ja hoe staan je instellingen voor audio dan precies?

leusi068
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • June 16, 2025

Klinkt heel kort en goed, maar krijg je dat via de Netflix/Prime apps vanaf het TV+ kastje? Zo ja hoe staan je instellingen voor audio dan precies?

Gewoon via tv+ kastje. Audio staat op automatisch. Hdr instellingen op automatisch en hdr prioriteit op Dolby Vision 

• Deelnemer
  • June 16, 2025

Life saver! Werkt nu goed, ik kom er morgen in detail op terug…. 😎

• June 16, 2025

Ik ben heel benieuwd welke Denon soundbar ​@HansjePansje heeft deze upfiring speakers of losse speakers aan het plafond? 

Anders heb je nog niet de beleving waar atmos voor is bedoeld.

• Deelnemer
  • June 17, 2025

Life saver! Werkt nu goed, ik kom er morgen in detail op terug…. 😎

Komt ie: Instellingen Beeld: Automatisch beste kwaliteit. Geluid: Passthrough. Bij Algemene instellingen-apparaatvoorkeuren-schermresolutie: Automatisch beste resolutie. HDR instelling: HDR automatisch. HDR Prioriteit: HDR10 (Dolby Vision is ook goed, maar ik vind HDR10 mooier, is kwestie van smaak).

Dolby Atmos wordt nu goed doorgegeven, bij Netflix én Prime (heb van beide wel een Premium account!).

Puntje: ik had deze instellingen volgens mij al zo staan, pas nadat ik op de Denon receiver het Audio  signaal op Auto zette (= geef het aangeboden signaal ongewijzigd door) werd Atmos ook zichtbaar op het display…

@HansjePansje hoop dat het bij jou ook lukt!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 18, 2025

Iedereen onwijs bedankt voor het meedenken!! Ik heb jullie tips en trucs toegepast.

@leusi068 Het enige verschil bij mijn instellingen is dat ik de “HDR instellingen” op continu had staan. Het wijzigen naar “Automatisch” gaf niet het gewenste resultaat. 

@Rowi. Ik heb geen losse speakers (Denon DHT-S517). Ik moet wel zeggen dat hij zo staat opgesteld dat het effect van de de  upfiring speakers wel hoorbaar is bij DolbyAtmos

@Ruutje Dank voor de uiteenzetting maar ook die instellingen geven géén DolbyAtmos content indicatie op mijn soundbar. Als het bij jou/jullie wel lukt moet het bij mij toch iets anders zijn dan de instellingen van de TV+ box. Ik heb volgens mij alle instellingsmogelijkheden nu wel doorlopen, de juiste HDMI kabels, de juiste content (premium) en de juiste TV instellingen. 

Bij het gebruik van apps en online televisie via de TV+ box wisselt de soundbar wisselt wél van indicatie; wit bij PCM content en groen bij Dolby content (geen Atmos). Bij DolbyAtmos zou hij blauw moeten zijn maar dat gebeurt dus alleen als ik bv Netflix direct vanaf mijn televisie gebruik. Het ligt dus ook niet aan de soundbar. 

Ik ga nog wel wat verder experimenteren. Als jullie nog tips hebben….😀

• June 18, 2025

@HansjePansje even buiten de box gedacht mogelijk moet je alles een keer spanningsloos maken zodat de nieuwe instellingen vers worden ingelezen. Dus dan is alle tijdelijke geheugen en dergelijke leeg.

Het zal vreemd klinken maar het beste Atmos geluid lees object georiënteerd ruimtelijk geluid hoor ik het beste via een hoofdtelefoon. Uiteindelijk hebben we maar twee oren en maken onze hersenen er een  ruimtelijk beeld van.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • June 21, 2025

@HansjePansje even buiten de box gedacht mogelijk moet je alles een keer spanningsloos maken zodat de nieuwe instellingen vers worden ingelezen. Dus dan is alle tijdelijke geheugen en dergelijke leeg.

Het zal vreemd klinken maar het beste Atmos geluid lees object georiënteerd ruimtelijk geluid hoor ik het beste via een hoofdtelefoon. Uiteindelijk hebben we maar twee oren en maken onze hersenen er een  ruimtelijk beeld van.

Dank voor de tip ​@Rowi. Ik zal idd de spanning er eens afhalen. Wat betreft het daadwerkelijke effect van DolbyAtmos ben ik het zeker met je eens maar ik heb wel zoiets van ‘als het erop zit moet het ook werken’ 😊 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 15, 2025

Bij toeval moest ik gisteren de heel combinatie opnieuw opstarten (dus alles even spanningsloos) en wat denk je….alles werkt zoals het hoort. Ik krijg nu DolbyAtmos content (blauwe led op mijn Deno geluidsbalk) binnen via de Netflix via TV+. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 22, 2025

Gewoon via tv+ kastje. Audio staat op automatisch. Hdr instellingen op automatisch en hdr prioriteit op Dolby Vision 

Dat laatste heb ik op HDR gezet, terwijl mijn voorkeur ook Dolby Vision is.

Maar dan heb je helaas geen HDR10 bij UHD (als er een zender is die dat heeft) en Prime Video heeft dan geen HDR. Overige streamingdiensten wel.

Daarom vind ik het ook heel erg jammer dat de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) niet net zoals de tv automatisch kiest tussen HDR10 of Dolby Vision.

Hopelijk kan dat straks als AndroidTV 14 erop staat allemaal wel.

P.S.

Dit heeft niets met Dolby Atmos te maken.

Geluid heb ik op Passtrough gezet, dan wordt alles 1 op 1 doorgegeven.