Skip to main content

Moet tv-ontvangers steeds opnieuw opstarten omdat ze traag worden

• August 12, 2026
  • 28 reacties
  • 183 keer bekeken

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

Maak even een eigen topic aan ​@Peterpiwi, zoals ik hierboven al vroeg. Dan houden we 't hier overzichtelijk, en duiken we er daar verder in. Zonder het hele plaatje te bekijken kunnen we er niets nuttigs over roepen.

Pff altijd als ik dit soort dingen aan geef ligt het niet bij jullie wel heel toepasselijk ! Eigen topic heeft geen nut word altijd ja ligt aan je  verbinding terwijl niets van waar is  zal het zelf wel uitzoeken maar ik zeg jullie het heeft met de software te maken 

jammer dat er nooit is keer echt serieus naar dit soort dingen gekeken wordt betekenen niet als er andere niet last van heb die hier zit dat niemand er last van heb van de duizenden klanten want niet iedereen maak een melding 

Admin: Reactie afgesplitst vanuit PU en eigen topic voor je vraag aangemaakt

28 reacties

BasT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

Misschien komt dit, omdat apps niet altijd goed worden afgesloten. Dit heb ik al div. keren vermeld, maar dit werd iedere keer min of meer als onzin afgedaan.

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

Misschien komt dit, omdat apps niet altijd goed worden afgesloten. Dit heb ik al div. keren vermeld, maar dit werd iedere keer min of meer als onzin afgedaan.

Ik gebruik geen apps op de tv ontvangers heb goede tv daar voor 

maar dankjewel ! 

en inderdaad soms word het gewoon niet serieus genomen 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 12, 2026

Welke ontvanger heb je?

HMB2260, VIP2952, VIP5202?

Vooral de eerste 2 vertragen door langzaam vollopen van geheugen. 

Dit kan je onder andere voorkomen door eco stand-by te gebruiken. Of minimaal één keer per maand uit met de schakelaar op de achterkant. 

Zelf heb ik TV+, DIW7022. Die is lekker snel. Al 3 jaar.

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

Ik heb 2 x kpn TV+, DIW7022 ontvangers beide bekabeld aangesloten staat niet in eco stand nooit dat is zo irritant ! 

Geheugen al gewist  

modem meerder malen opnieuw opstarten geen effect 

tv ontvangers meerdere malen opnieuw opstarten gedaan geen effect / fabrieksinstellingen geen effect 

dus ik denk dat er iets fout ga door de updates van de modem want die geef best problemen als ik zo lees en natuurlijk pas deze update gehad van de tv ontvangers denk dat er kwa communicatie iets niet lekker goed loop 

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

@Alexandra van kpn 

ik hoop gewoon dat er is serieus naar dit soort dingen word gekeken ! Maar heb eigenlijk alleen maar het gevoel dat het niet serieus wordt genomen ! 

• August 12, 2026

@Alexandra van kpn 

ik hoop gewoon dat er is serieus naar dit soort dingen word gekeken ! Maar heb eigenlijk alleen maar het gevoel dat het niet serieus wordt genomen ! 

@Peterpiwi volgende keer even die groene balk aanklikken als ​@Alexandra van KPN intijpt, dan krijgt ze bericht. (Nu dus ook al)

Houdt er wel rekening mee ze werkt  24/7 uur, Dus het kan zijn dat je even moet wachten.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

De DIW7022 (TV+) heeft maar 3GB (LPDDR) werkgeheugen, en dat is allerminst riant te noemen. Dat loopt snel vol wat haperingen kan veroorzaken: opnieuw opstarten maakt het werkgeheugen weer leeg. Overigens wordt LPDDR geheugen voornamelijk gebruikt in goedkope smartphones en Raspberry Pi's.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 12, 2026

Ik heb 2 x kpn TV+

Eh sorry voor deze vraag, maar wat is er traag bij jou? Ik heb één DIW7022 en die is heel snel. 

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

Ik heb 2 x kpn TV+

Eh sorry voor deze vraag, maar wat is er traag bij jou? Ik heb één DIW7022 en die is heel snel. 

Reageer dan heb je binnen 10 tot 20 seconden beeld bij opname opstarten was eerst 5 seconden zappen persie zo opname lijst ook zo was eerst veel sneller  net dat er kleine vertraging ontstaan ergens 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 12, 2026

Wat raar. De mijne is supersnel. Ook sneller dan genoemde 5 seconden. Hooguit 1½ seconde. 

Misschien iets in je netwerk?

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

Wat raar. De mijne is supersnel. Ook sneller dan genoemde 5 seconden. Hooguit 1½ seconde. 

Misschien iets in je netwerk?

Ja daarom vond ik dit zo raar dat na deze updates  is gebeurd 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

@Peterpiwi 

1. Heb je koper of glasvezel?
  2. Hoe zet je hem uit? (spanning eraf, eco, standaard standby)

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

@Peterpiwi 

1. Heb je koper of glasvezel?
  2. Hoe zet je hem uit? (spanning eraf, eco, standaard standby)

Glasvezel 

geen eco stand nooit zwaar irritant 

zet de tv ontvangers gewoon normaal uit met de knop op de afstandsbediening in stand-by dus zo als het hoor 

ligt ook niet aan bekabeling is allemaal pas nieuw heb pas alle internet  S/FTP Cat 6 kabels en HDMI kabels vernieuwd 8 k 2,1 kabels 48 Gbps dus dat is gewoon allemaal goed beter kan bijna niet en nee ware geen goedkope kabels allemaal 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

Via WIFI had ik het wel begrepen dat dit kan gebeuren.

Maar je hebt hem netjes met een UTP kabel (sorry STP kabel) aangesloten.

Zit er nog een switch of DVS tussen? 

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

Via WIFI had ik het wel begrepen dat dit kan gebeuren.

Maar je hebt hem netjes met een UTP kabel (sorry STP kabel) aangesloten.

Zit er nog een switch of DVS tussen? 

Nee àlles rechtstreeks aangesloten 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

Wat je dan nog zou kunnen proberen, is een volledige herstart.

Dus terug naar fabrieksopgave.

Hou voor de zekerheid je KPN 14 cijferige tv abonnement nummer bij de hand. (2000000xxxxxx). Ook moet je alles streamingdiensten daarna opnieuw aanmaken (als je die erop hebt)

Achterop de Sagemcom DIW7022 zit een klein gaatje (naast de UTP connector). Stop daar een dun voorwerp in en wacht totdat hij opnieuw gaat opstarten. Daarna dun voorwerp er meteen uithalen.

Laat hem rustig compleet opnieuw opstarten en vul (indien nodig) alle gegevens weer in.

Ik ben benieuwd. 

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

Wat je dan nog zou kunnen proberen, is een volledige herstart.

Dus terug naar fabrieksopgave.

Hou voor de zekerheid je KPN 14 cijferige tv abonnement nummer bij de hand. (2000000xxxxxx). Ook moet je alles streamingdiensten daarna opnieuw aanmaken (als je die erop hebt)

Achterop de Sagemcom DIW7022 zit een klein gaatje (naast de UTP connector). Stop daar een dun voorwerp in en wacht totdat hij opnieuw gaat opstarten. Daarna dun voorwerp er meteen uithalen.

Laat hem rustig compleet opnieuw opstarten en vul (indien nodig) alle gegevens weer in.

Ik ben benieuwd. 

Allemaal al gedaan alle mogelijke stappen die je kan doen heb ik gedaan helpt niet 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

Bij 1 kan ik het me voorstellen.

Dan is die gewoon niet goed.

Maar bij 2 stuks hetzelfde probleem is wel heel erg vreemd.

Meestal is het probleem dat hij trager met tv wordt, dat hij het signaal via Multimode niet kan vinden en dan overschakelt naar unicast.

Het kan ook een fout in de KPN centrale zijn.

Maar probeer als laatste eerst dit:

1. Haal de voedingadapter van het glasvezel modem uit het stopcontact en wacht 2 minuten. Stop hem daarna er weer in en laat hem compleet opstarten, ook het KPN modem (router)
  2. Haal daarna de voedingsadapter van de KPN modem (router) (V10 of Box12) uit het stopcontact en wacht 2 minuten (om de condensatoren goed te laten ontladen) en stop hem er weer in en laat hem opstarten. 

Wacht daarna even totdat ook de DIW7022 weer helemaal zijn opgestart en kijk of het probleem er dan nog steeds is.

Mocht het probleem er nog zijn, bel dan gratis KPN service 0800-0402 of maak een belafspraak (scrol iets naar beneden) of via Facebook of via X.

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

Bij 1 kan ik het me voorstellen.

Dan is die gewoon niet goed.

Maar bij 2 stuks hetzelfde probleem is wel heel erg vreemd.

Meestal is het probleem dat hij trager met tv wordt, dat hij het signaal via Multimode niet kan vinden en dan overschakelt naar unicast.

Het kan ook een fout in de KPN centrale zijn.

Maar probeer als laatste eerst dit:

1. Haal de voedingadapter van het glasvezel modem uit het stopcontact en wacht 2 minuten. Stop hem daarna er weer in en laat hem compleet opstarten, ook het KPN modem (router)
  2. Haal daarna de voedingsadapter van de KPN modem (router) (V10 of Box12) uit het stopcontact en wacht 2 minuten (om de condensatoren goed te laten ontladen) en stop hem er weer in en laat hem opstarten. 

Wacht daarna even totdat ook de DIW7022 weer helemaal zijn opgestart en kijk of het probleem er dan nog steeds is.

Mocht het probleem er nog zijn, bel dan gratis KPN service 0800-0402 of maak een belafspraak (scrol iets naar beneden) of via Facebook of via X.

Die stappen zijn de eerste wat ik doe ​@joop2011  

weet dat je gratis kunt bellen maar tijd geleden 2 monteurs hier gehad nou wat een preutsers zet nieuwe modem neer nieuwe glasvezel kastje en ze wachten tot dat ie het doe nou meneer u probleem is opgelost wat niet waar is want ze testen helemaal niks toen uiteindelijk zelf opgelost ! 

dus mijn vertrouwen in kpn word steeds minder ! 

ik zeg dat het door de updates komt  maar niemand wil luisteren er naar dus kan net zo goed tegen muur praten 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

Hier gelukkig geen problemen na de update.

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

Hier gelukkig geen problemen na de update.

U wel bedankt voor denken natuurlijk !

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

Ik heb 2 x kpn TV+

Reageer dan heb je binnen 10 tot 20 seconden beeld bij opname opstarten was eerst 5 seconden zappen persie zo opname lijst ook zo was eerst veel sneller  net dat er kleine vertraging ontstaan ergens 

Mijn 7022's zijn altijd lekker snel met zappen. Maar afgelopen zondag (net terug van vakantie) had ik ineens hetzelfde probleem als jij.. Ik heb toen de tv+ boxen een herstart gegeven, dit was niet de oplossing. Ik heb de experiabox (v10) een herstart gegeven, ook dit was niet de oplossing. 

Toen zag ik dat van de experiabox het lampje Services oranje brandde. Ik heb toen de servicetool van kpn doorlopen. Dat zorgde er wel voor dat de 7022 weer lekker snel zijn. Misschien dat je de servicetool eens kunt proberen ​@Peterpiwi ?

Peterpiwi
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 12, 2026

Ik heb 2 x kpn TV+

Mijn 7022's zijn altijd lekker snel met zappen. Maar afgelopen zondag (net terug van vakantie) had ik ineens hetzelfde probleem als jij.. Ik heb toen de tv+ boxen een herstart gegeven, dit was niet de oplossing. Ik heb de experiabox (v10) een herstart gegeven, ook dit was niet de oplossing. 

Toen zag ik dat van de experiabox het lampje Services oranje brandde. Ik heb toen de servicetool van kpn doorlopen. Dat zorgde er wel voor dat de 7022 weer lekker snel zijn. Misschien dat je de servicetool eens kunt proberen ​@Peterpiwi ?

Hoi hoi ik heb servicetool gebruikt en helaas geen effect maar toch bedankt voor me denken 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

@Katana321 

Dan heeft jouw Experiabox V10 een update gehad.

Ook die loopt momenteel.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 12, 2026

@Katana321 

Dan heeft jouw Experiabox V10 een update gehad.

Ook die loopt momenteel.

@joop2011 Ik zie nu dat ie de nieuwste software-versie heeft. Wel jammer/vervelend als dit de oorzaak zou zijn van het feit dat mijn 2 tv+ boxen ineens supertraag waren.

Ik mag hopen dat dit geen algemeen probleem is.