Skip to main content
Beantwoord

Mogelijkheid tot een basic menu TV kijken voor lineair kijkende ouderen

• September 19, 2025
  • 24 reacties
  • 375 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Waarom is er standaard geen basic menu voor lineair kijkende ouderen die niets doen met streamingdiensten, apps en andere aanvullende technieken. Gewoon een simpel menu NPO 1-2-3, RTL etc., een KKK menu “kiezen kijken klaar”! Hierbij in het oog houdend dat de digitaalvaardigheid met het ouder worden er meestal niet op vooruit gaat. Dit naar aanleiding van de mailing Nieuws en tips, item “TV-kijken is veranderd” hetgeen klopt maar voor vele ouderen niet en dat is een doelgroep die niet verwaarloosd kan worden. Techneuten die alle mogelijkheden steeds uitbouwen omdat het kan, niet omdat het moet voor een grote groep senioren die sowieso vaak moeite hebben met de continu updates. 

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi all, een korte update over de vraag of we hiermee bezig gaan. Goed nieuws, we gaan hier iets mee doen. Minder goede nieuws, ik kan alleen nog niets zeggen over hoe het precies eruit gaat zien en wanneer dit daadwerkelijk komt. Het zal nog getest en uitgezocht moeten worden. 

Wederom dank voor de input, zo zie je maar weer dat er dingen in gang gebracht kunnen worden. 😊

24 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • September 19, 2025

Beste ​@Pensionado85 zo'n menu bestaat inderdaad, dat heb ik ook standaard zo ingesteld.

Welk merk en type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 19, 2025

Dat is snel.

Decoder is Sagemcom voor KPN, type DIW7022

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • September 19, 2025

Beste ​@Pensionado85 

Als de decoder aan staat klik rechtsboven op het tandwieltje

Er komt dan een uitklapmenu

Klik dan op ‘menu weergsave’

Klik dan op ‘opstartscherm’

Klik dan op ‘direct starten met live tv of radio’

en klaar is kees.

Succes.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 19, 2025

Bedankt, maar dit is exact mijn/onze huidige instelling. Bij het nalopen begon het al met een herstart, er stond een update klaar. Naar beneden scrollend (en boven) kom je echter een hele serie opties tegen waarvan ik denk dat er veel ouderen blij zouden zijn als dat allemaal weg kon, simpel zoals aangegeven en geen info waar je niet op zit te wachten. Een modulaire structuur die meegaat met de levensfase waarin ouderen verkeren, moet kunnen. Ik red me uitstekend maar er is meer op de wereld dan continu innovaties waardoor groepen af moeten haken. Ik zou kunnen vragen om minder-minder-minder maar dat is geen gelukkige woordkeuze.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • September 21, 2025

Hi ​@Pensionado85, welkom allereerst bij onze community. 

Ik snap zeker wat je hiermee bedoelt en we doen ons best om dit voor elke gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. Mijn dank ook aan Jan voor de instructies om direct te starten met televisie kijken. Bij een update zie je inderdaad meerdere opties, maar gelukkig gebeurt dit niet al te vaak. 

Ik neem deze feedback wel mee, dankjewel voor de genomen moeite om dat hier te melden. 

• September 21, 2025

Je kan kiezen voor Digitenne. Dat is denk ik precies wat jij wilt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 21, 2025

Zelf ben ik 71 en heb geen problemen met het menu zoals het nu is ik gebruik ook streamingdiensten.

Is dit wel een probleem voor ouderen, want ik denk dat jongeren ditzelfde probleem kunnen hebben.

En zover ik het weet zijn er meer ouderen die streamingdiensten gebruiken.

Overigens als je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) aanzet en je klikt op een zendernummer op de ab, dan gaat hij er meteen naar toe.

Zoals ​@JanD al aangeeft, zo'n opstartscherm zoals bij de “oudere” KPN tv ontvangers bestaat al.

Zie ook hier.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 21, 2025

Mijn bovenburen van 88 en 83 gebruiken de box ook gewoon. 

Geïnstalleerd door domme monteur die de starten met zender instelling niet kent. En ze uitlegde hoe te kijken vanuit het startmenu. 

Opnemen en apps gebruiken ze niet. 

Ik die instelling aangezet en toen snapten ze het juist niet meer.…

Nu maar weer gewoon startmenu bij hen.

• Het gewone basic menu is 'pijltje omhoog' intoetsen. Ideaal in combinatie met direct kijken met zender. 

Zelf heb ik (62) 'starten met zender'.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 21, 2025

@PeterG ik vindt “domme monteur” niet echt heel aardig ofzo. Er zit vanuit KPN natuurlijk een gedachte achter om dat slimme menu standaard te hebben, en niet live tv kijken. Die “domme monteur” doet dus gewoon zijn werk en legt het standaard menu uit. Zoals het ook hoort. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 21, 2025

Hij hield geen rekening met de gebruikers 80+. Dat is en blijf ik dom vinden. Ook al is het beleid. Dat verliest de menselijke maat.

Ik heb een bloedhekel aan mensen die blindelings procedures volgen ongeacht de situatie.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

Helemaal mee eens,, de monteur moet vragen hoe ze willen kijken en wat ze kijken.

Als dat beleid anders is, dan wordt het hoog tijd om dat aan te passen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

Gewoon een simpel menu NPO 1-2-3, RTL etc.

En ook geen verstopte functionaliteiten bij langer indrukken van knopjes op de afstandsbediening.

(Hoewel het dan misschien wel interessant wordt om die simpele bediening weer uit te zetten…)

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • September 22, 2025

Een procedure dom vinden is toch iets heel anders dan iemand persoonlijk dom vinden, en dat zo benoemen is inderdaad niet erg aardig.

Hou het dus netjes hier, we zijn ervaren genoeg om te weten hoe je dit op een respectvolle manier kunt aankaarten. In dit geval eventueel met een verzoek om de werkwijze te veranderen, en dat kan bijvoorbeeld door een nieuw topic aan te maken. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

@Alex van KPN, de betreffende monteur had dan best zelf zo’n verzoek om andere werkwijze kunnen doen? KPN mag van mij best wat meer zelfreflectie hebben. En ​@PeterG  maakt het nergens persoonlijk.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 22, 2025

Jullie lezen toch erg slecht. ​@Alex van KPN 

Noch de procedure is dom noch zeg ik dat de monteur beperkte verstandelijke vermogens heeft.

Het is net als W.A., die was ook een beetje dom.

Net zoals je niet 'ziet' waar je zo'n ontvanger installeert. Bij ouderen bijvoorbeeld. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

Wellicht een idee om, net zoals bij (sommige) banken, een soort ‘senioren’ desk te starten, waarbij in dit soort gevallen op een zeer uitgebreide en rustige manier de dingen worden uitgelegd.

Laatst bij mijn moeder (96) een issue behandeld waarbij er continu ondertiteling aan stond, voor haar een enorm issue, wordt nerveus, etc. voor ons een eitje om e.e.a. te fixen. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 22, 2025

Hallo ​@Pensionado85 ,

Wat jij aanstipt, herken ik terug in de (TV-)ervaringen die ik heb met hoogbejaarde familieleden. 

Sowieso hebben zij geen belang bij internet en ook niet in streamingsdiensten. 

Zij hebben gewoon een simpele TV nodig waarop ze bv kunnen kiezen van zender 1 tot en met zender 9. Meer dan genoeg……. 

En daarnaast alleen maar een aan/uit-knop en een knop voor geluid harder/zachter. 

Eigenlijk zou KPN een simpel TV-abonnement moeten aanbieden voor deze doelgroep. En Digitenne voldoet hier nog het meest aan. Simpel in gebruik en niet meer dan zo'n 35 zenders.  

Een abonnement kost achttien euro per maand: 

https://www.kpn.com/televisie/digitenne

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 28, 2025

En ook geen verstopte functionaliteiten bij langer indrukken van knopjes op de afstandsbediening.

Vandaag bij iemand een paasei ontdekt: die had blijkbaar na een long-press de keuze van de programmeerbare “meer opties knop” van de Comfort+ afstandsbediening ingesteld op aan/uit zetten van de ondertiteling. En vooral: die drukt blijkbaar af en toe onbedoeld op die knop.

(En ik kon niet echt een andere zinnige keuze vinden in de lange lijst met opties, en uitzetten kan niet. Nu maar op “Programma Informatie” gezet zodat in ieder geval duidelijk is wanneer die knop kort ingedrukt wordt.)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 28, 2025

LS. Veel reacties op mijn bijdrage, de reactie van Alex-KPN gaat hoop ik wat opleveren. Een overstap naar Digitenne(*) is denk ik geen alternatief voor TV via een glasvezelverbinding en is ook in mijn optiek ook niet nodig. (*Recente ervaring met Digitenne als tijdelijke voorziening van KPN was te doen maar niet permanent.)
Nogmaals, het moet mogelijk zijn het menu modulair in te richten met een aantal voorkeurszenders, terugkijken en opslaan-terugkijken en de rest wegfilteren/onderdrukken. 
Dat zijn naar mijn idee de items die veelal gebruikt worden door lineair kijkende ouderen. 
Zoals eerder aangegeven, ik red me uitstekend het menu heeft voor mij weinig geheimen, Apple TV doet wat het moet doen maar ik ben niet alleen op de wereld. Als ik er niet ben wordt het TV kijken moeizaam en ouderen worden geacht lang zelfstandig te blijven functioneren, laat KPN daar een handje bij helpen is het verzoek. 
Mogelijk kan KPN eens sparren met ouderenbonden en de wensen helder krijgen. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • September 28, 2025

Waarom is er standaard geen basic menu voor lineair kijkende ouderen die niets doen met streamingdiensten, apps en andere aanvullende technieken. Gewoon een simpel menu NPO 1-2-3, RTL etc., een KKK menu “kiezen kijken klaar”! 

Als ik er niet ben wordt het TV kijken moeizaam en ouderen worden geacht lang zelfstandig te blijven functioneren, laat KPN daar een handje bij helpen is het verzoek. 
Mogelijk kan KPN eens sparren met ouderenbonden en de wensen helder krijgen. 

Heel herkenbare problemen.
In die situatie is een Ziggo/CI+ oplossing nog steeds de beste/eenvoudigste oplossing.
Net zoals Digitenne heb je dan je dan alleen de afstandsbedining van de TV maar met veel meer zenders.,
Alleen hoe lang blijft Ziggo hiermee nog doorgaan is wel de vraag. 🤔
De laatse tijd worden de gebruikers daarvan het steeds lastiger gemaakt (smartcards willekeurig gedeactiveerd) om ze toch maar over te laten stappen naar hun IP TV boxen merk ik zelf helaas in mijn omgeving.  

Is er een nóg simpelere afstandsbediening dan de Comfort+?

Zelf heb Ik bij diverse mensen afstandsbedieningen van Seki daarvoor geïnstalleerd.
Alleen werken deze dus niet meer met de laatste generatie TV ontvangers van KPN/Ziggo.

Ook vanwege deze beperking is daarom een TV met geïntegreerde TV ontvangst (DVB-C/Ziggo/CI) vaak de prettigste oplossing voor situaties in dementie/zorg omgevingen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 27, 2025

Ik zou een dergelijke eenvoudige bediening trouwens (optioneel) koppelen aan een specifieke afstandsbediening. Dat je voor de Comfort+ bijvoorbeeld kunt kiezen dat allerlei functies niet meer beschikbaar zijn. Maar dat huisgenoten nog wél de standaard afstandsbediening kunnen gebruiken om meer te kunnen.

Overigens zijn soms de pijltjes en de OK-knop nodig om een melding weg te krijgen. Dus het gaat om meer dan knoppen aan/uit zetten.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 30, 2025

Hi iedereen, ik lees hier waardevolle dingen. Een aantal zaken zijn eerder aangegeven, maar ik neem dit topic wederom mee in ons feedback proces. 

Het klinkt vrijblijvend omdat ik nu niet aan kan geven of, hoe en wanneer we hiermee bezig gaan. Weet wel dat dit wordt gelezen. Dank voor jullie input! 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 6, 2025

Hi all, een korte update over de vraag of we hiermee bezig gaan. Goed nieuws, we gaan hier iets mee doen. Minder goede nieuws, ik kan alleen nog niets zeggen over hoe het precies eruit gaat zien en wanneer dit daadwerkelijk komt. Het zal nog getest en uitgezocht moeten worden. 

Wederom dank voor de input, zo zie je maar weer dat er dingen in gang gebracht kunnen worden. 😊

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 7, 2025

Beste Alex. Fijn dat het opgepakt wordt en goed dat een grote organisatie zo reageert op een privé verzoek in meer of mindere mate herkenbaar voor andere community gebruikers.