Skip to main content

Goede avond iedereen,

Sinds kort heb ook ik de KPN TV+ box. Het is even wennen, maar we zijn over het algemeen blij met de extra en geïntegreerde functionaliteit ten opzichte van de oude Arris die continue vastliep op de streaming apps.

In het begin was tv kijken via de KPN TV+ box prima, maar de laatste weken loopt stopt het beeld en geluid bij bijvoorbeeld RTL 4. Andere zenders zoals Baby TV blijven het wel gewoon doen. We krijgen het werkend door te pauzeren en na een seconde weer te starten, maar dit is niet de bedoeling. Ik vermoed dat dit komt doordat het dan van multicast naar unicast gaat, en toen ik in de box de instelling op unicast zette was het ook opgelost.

Ons netwerk gaat zo;

KPN Router (v10) → Google Nest Wifi Router (via DMZ in de KPN router) → Switch (er tijdelijk tussen uit, TV kijken werkte prima met de Arris) → KPN TV+ box.

Nu snap ik dat het niet ideaal is om de Google Nest Wifi Router er tussen te hebben, maar deze is dan weer nodig om te zorgen dat de KPN TV+ box op hetzelfde subnet zit als alle wifi apparaten zodat we de ingebouwde Chromecast van de KPN TV+ box kunnen gebruiken binnen Google Home. En in het begin toen we net de KPN TV+ box hadden werkte dat gewoon prima met live TV kijken. We moeten nu dus kiezen tussen of de ingebouwde Chromecast kunnen gebruiken of live TV kijken via multicast ipv de instelling unicast.

Ik vraag me af of ik iets overduidelijks over het hoofd zie of dat er een andere manier is dat dit zou kunnen werken? Of is dit een van de kinderziektes binnen de KPN TV+ box? Alvast bedankt voor jullie advies!

Hoi @KoekjeNick, welkom hier. 

Je zit inderdaad in de goede richting te denken. Bij even pauzeren en verdergaan wordt het unicast inderdaad. Dan loopt het dus goed, dat is fijn. 

In ieder geval geef je aan een V10 te hebben. Volgens aansluitbeleid wil ik je aanraden om de TV+ box rechtstreeks met een kabel op de V10 aan te sluiten. Eventueel de box nog een reset geven als je dat hebt gedaan. Ik ben benieuwd hoe het dan gaat. 

In het begin was er natuurlijk nog niet direct multicast. Dus ik vermoed dat het daar ook mee te maken heeft. 

 


Hoi @Bart_Z

Bedankt voor je antwoord! Fijn om te lezen dat ik al de goede kant op zit.

Rechtstreeks werkt(e) het wel zonder de instelling handmatig op unicast te zetten, maar dan kan ik de KPN TV+ niet aansturen via de Google Home, bijvoorbeeld een Google Nest Mini, vermoedelijk omdat het op een apart subnet zit.

Heb je hier misschien nog een aanbeveling voor? Of is de configuratie zoals nu het beste wat ik heb met de huidige hardware die ik heb? 


Heb je hem nu via de wifi of met een kabel aangesloten op de Nest Wifi? 

In ieder geval wil ik je vragen om eens te testen om de ontvanger eens met een kabel op de V10 aan te sluiten. Werkt het dan wel goed, dan weet je dat je het in de aansluiting met de Nest moet zoeken. Mis je wel even de aansturing, want die apparaten zitten allemaal op de wifi achter de Nest. 


Zoals Bart aangaf plug maar eens een UTP rechtstreeks op de V10.

WIFI werkt in de basis goed maar sterk afhankelijk van factoren van buiten af.

-Veel al issues in nieuwbouw huizen met staal in het beton

-Issue met obstakels die verstoren.

ach iedereen weet het wel dat WIFI niet probleemloos is voor ITV voor internet als MESH systeem niks mis mee maar voor TV.(niet aan te raden)

Maar als het werkt -;)

suc6