Skip to main content
Vraag

Na aansluiten converter vertraging geluiden tussen tv en geluidsinstallatie

• December 18, 2025
  • 18 reacties
  • 78 keer bekeken

Ik heb de converter aangesloten zoals verteld. Nu heb ik geluidsvertraging tussen het tv beeld en het geluid op de stereo. Volgens kpn is dit niet op te lossen. Weet iemand wel een Oplossing?

18 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • December 18, 2025

Beste ​@Dufeu je hebt nog niets verteld over de aangesloten converter, dus brand maar los.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 18, 2025

Het is de converter die je bij kpn kunt kopen voor 22 euro. Van digitaal naar audio. Aangesloten volgens gebruiksaanwijzing.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • December 18, 2025

Beste ​@Dufeu , ​@PeterG weet hier veel van en wil je misschien wel helpen.

Ik heb hem even ingeseind.

Wacht zijn reactie even af s.v.p.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 18, 2025

Ik wacht af

Leen59
Wijsgeer
  • December 18, 2025

Meestal kun je bij de instellingen van de TV de geluidsvertraging aanpassen 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 18, 2025

In de TV+ ontvanger kun je geluidsvertraging regelen. 

In surround systemen zit die mogelijkheid ook.

Tandwiel - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 18, 2025

Helaas dat werkt allemaal niet

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 18, 2025

In de TV+ ontvanger kun je geluidsvertraging regelen. 

Dit werkt niet, door de extra conversie loopt geluid achter beeld, je moet beeldvertraging kunnen instellen, maar dit kan je niet met KPN ontvanger.

• December 18, 2025

Converter, in nl omzetter, maar van wat naar wat.
Je zal waarschijnlijk audio naar een versterker willen sturen.
Dat kan vanuit HDMI, met doorlus naar de monitor (“TV”)
Of vanuit optisch cq toslink, dan kan de HDMI zonder tussenkomst van een kastje blijven.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 18, 2025

Staat de geluidsuitvoer van de DIW7022 ook op Stereo PCM?

Verder is achter lopen van het geluid op het beeld, door deze extra conversie, niet op te lossen.

Het geluid van de tv zal wel synchroon lopen met het beeld. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 18, 2025

Oké bedankt, kan dus niet worden opgelost…..

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 18, 2025

Het kan wel sync maar niet met jouw combinatie van apparaten. 

Het is mijns inziens een hulpmiddel om op een versterker zonder optische ingang toch radio te luisteren. Minder geschikt voor tv geluid. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 18, 2025

Werkt het beter als je geluidsuitvoer op passthrough zet? (Gokje: geen conversie in de TV+ box, alleen in de converter, zou in theorie minder vertraging moeten hebben.)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 18, 2025

Nadeel: de convertor van kpn herkent geen Dolby. Dan is er met veel tv zenders helemaal geen geluid via de convertor / versterker. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 18, 2025

Als het helpt, een geval waarbij het geluid van de optische uitgang voorloopt op het beeld en geluid via HDMI:

Ik ken een installatie van een TV+ Box, een 4K Ultra HD Philips televisie, en een zender voor gehoorapparaat via de optische uitgang. (Dus zonder losse converter, maar die zit dan een soort van in die zender van dat gehoorapparaat.) In die TV+ Box staat de audiokwaliteit op stereo (dat is trouwens ook de standaardinstelling). En vanwege de betere opmaak van de ondertiteling staat de videomodus van die TV+ Box altijd op unicast, ook voor live kijken.

En in die situatie loopt geluid via HDMI gelijk met het beeld, en moet er in de zender van het gehoorapparaat wel degelijk een klein beetje audiovertraging ingesteld worden om geen echo te horen. Uiteindelijk allemaal goed in te stellen dus.

Ik weet niet of dat dan aan de keuze voor unicast ligt? Of zou er misschien toch iets van beeldverbetering aanstaan in de televisie (die dus 3840 x 2160 aankan, maar een standaard TV+ Box abonnement levert dat niet?), waardoor het beeld wat vertraagd wordt (en de televisie het eigen geluid daarop aanpast). Zodat ook audiovertraging bij het gehoorapparaat nodig is?

• December 18, 2025

Ik heb de converter aangesloten zoals verteld. Nu heb ik geluidsvertraging tussen het tv beeld en het geluid op de stereo. 

Als ik dit zie, geluid via fatsoenlijke luidsprekers ipv de schetter luidsprekertjes aan de achterkant ! van het beeldscherm, goed idee.
Vertraging van het beeld is niet in te stellen in het beeldscherm ?

Je gaat nu -veronderstel ik- van optisch naar analoog audio. Klopt dat ?
Dan zou je een audio aftak uit de HDMI kabel kunnen overwegen, ook zo’n soort kastje met HDMI in en uit, ( die heb ik  hier ).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 18, 2025

Bij lang niet alle tv's zitten de speakers aan de achterkant hoor ​@KeesYagi . De laatste jaren bijna nooit meer. En zeker niet bij de grotere maten. 

Bij m'n Sony uit 2016 en Samsung uit 2019 aan de onderzijde. Wat een aanzienlijk beter geluid geeft dan die ielige dingetjes aan de achterkant van m'n Philips uit 2012.

• December 18, 2025

Dat is dan weer mooi, te vaak kom ik bij mensen die de TV erg hard hebben staan en dan nog verstaan ze het niet.
Een paar fatsoenlijke (vintage) luidsprekers zijn toch nog steeds veel beter meestal.

Maar goed, dat ter zijde voor wat betreft deze vraag.