Skip to main content

Na inschakelen schermbeveiliging wordt schermbeveiliging niet donker. Ik heb kpn +. Sinds update van 13-×2-23.

Eh tja. Er zijn er meerdere. 

Wat gebeurt er wel?

Bedoel je 'scherm uit na x uur' ?


Nee, normaal als ik een radio zender aanzet wordt het schema geheel zwart. Doordat de schermbeveiliging is aan gezet. 

Dit moet nu na de laatste update via de nieuwe mogelijkheid 2x  pijl naar beneden , en ikoon kiezen.

Daarna is het scherm bij mijn 3 tv's lichtgrijs getint.


Overigens nog het volgende:

Als ik de schermbeveiliging wil bedienen staat de verkeerde tekst. Aan is aan  maar dan staat er uit en andersom.. 

Verder met name is het echt irriterend, dat als ik de radio kies is het scherm op irriterende wijze grijs- blauw. In plaats van zwart.

Graag z.s.m

 Bijstelling inzetten of verzoeken.


Hmm. Nog niet gecheckt hier. Maar... bij mijn moeder gaat radio over de soundbar en bij mij de versterker. Met de tv uit. Scherm zo zwart als de nacht 😎

Op o.a. Sony en Philips is de mogelijkheid om het scherm apart uit te zetten. Met de afstandsbediening van de tv zelf. Dan gebruikt ie ook veel minder stroom dan met 'zwart' beeld van af de ontvanger. Want dan is het beeldscherm nog steeds aan.


Hallo.

Dacht al dat het aan de tv instellingen lag ofzo. Het scherm blijft actief na de update en gaat niet uit zoals voor de update. 

 

Heb bvb ook 'scherm uit' op 15min staan maar dan blijft hij nog steeds actief. 

 

Graag deze update weer terugdraaien want dit verbruikt onnodig stroom en heb geen zin om elke keer van de tv zelf het scherm uit te zetten!


Als je de radio screensaver (die ster met de informatie) uit zet is het beeld dan niet zwart.

NB. Het scherm is nooit echt uit op die manier. Maar blijft stroom verbruiken. Enige manier dat het helemaal geen stroom verbruikt is uitzetten met de afst. van de tv indien je geen soundbar of versterker gebruikt.

Maar radio via een televisie blijf ik iets onlogisch vinden en hebben hoor.


Beste Peter,

Zoals eerder aangegeven was dit wel het geval voor de update dus er is iets gewijzigd waardoor dit niet meer (goed) functioneerd. 

 


...en bij mij de versterker. Met de tv uit. Scherm zo zwart als de nacht...

Gaat dat dan met een TV+ Box of gebruik je daar nog een "oude" TV ontvanger voor?


Nieuwe tv,s communiceren via CEC en EPS over hdmi.  Misschien dat hier iets in gewijzigd is want bij mij ging het scherm gewoon op uit op radiozenders en werd ook weer wakker als ik de afstandbediening gebruik.

HDMI staat op EPS maar krijgt geen signaal meer van de box om scherm uit/in te schakelen vermoedelijk. 

Nu wordt het scherm ook niet meer wakker als ik de afstandbediening gebruik en in naar gids ga bvb. 


Bij mij TV+ box. Gezien de beschrijving bij GsJ of BennieWassink hier ook.

Verwarrend met 2 vragers...


Peter en Bennis, dank voor jullie reacties. Hopenlijk wordt binnenkort de update teruggedraaid en na aanpassen opnieuw uitgebracht.

We moeten ons er dus even mee redden.

 

Groeten Gsj.


Deze is ook bekend bij ons! In de TV+ Product Update heeft Erik aangegeven dat ze het op gaan lossen, dus hopelijk staat het bij de volgende update inderdaad weer goed. 🙂


Fijn, dus in alle rust maar even afwachten.

Nogmaals hartelijk dank steun en begrip.

 

Gsj


Hebben jullie het hier over de instelling “beeld uitschakelen” onder de instelling Energiebesparing?

Dat heeft hier nooit gewerkt, geloof ik. Zou dat komen omdat ik HDMI CEC uit heb? Of omdat mijn Samsung, die die instelling zelf ook niet heeft, niet ondersteunt?

Geloof ik, want ik merk ook geen verschil met radio screensaver (de ster) uit. En met “beeld uitschakelen” op 15 minuten.

Maakt verder niet uit. TV gaat toch uit met alleen radio luisteren.


Wat verwacht je van "beeld uitschakelen"?

Mijn verwachting is dat er dan geen beeld meer aangeboden wordt op de hdmi kabel en that's it.

Het is mijns inziens aan de televisie zelf om te bepalen wat op zo'n moment te doen.


Inderdaad, wjb. 

Dat zou dan met radio logisch zijn. Maar daar kan je de “radio screensaver” al uitzetten en is het beeld ook grijs of zwart. Bij mij meer grijs.

Maar wat “beeld uitschakelen" dan nog meer doet… Ik heb die functie maar op 'nooit’ gezet aangezien ik er niet echt iets van merkte.


Bij de instelling screensaver is de "Begin nu” grijs, dus de TV+Box is helemaal niet in staat hdmi-signaal uit te zetten. Ik gebruik sowieso altijd de optie beeldscherm uit van de TV, dat merk ik ook aan de stroomverbruik, bij grijs/zwart worden van de TV+box is de stroomgebruik van de TV onveranderd 


Ik gebruik sowieso altijd de optie beeldscherm uit van de TV, dat merk ik ook aan de stroomverbruik, bij grijs/zwart worden van de TV+box is de stroomgebruik van de TV onveranderd 

Ik snap oprecht niet dat mensen hun televisie aan (willen) laten staan bij het radio luisteren.

Ik vind het ook jammer dat de "moderne" TV ontvangers geen display meer hebben waarop je de zender waarop hij afgestemd is kunt zien.


Wat verwacht je van "beeld uitschakelen"?

Mijn verwachting is dat er dan geen beeld meer aangeboden wordt op de hdmi kabel en that's it.

Het is mijns inziens aan de televisie zelf om te bepalen wat op zo'n moment te doen.

Mocht het iemand helpen: ik heb (bij een LG) gezien dat TV+ “beeld uitschakelen” in combinatie met Spotify Connect ervoor zorgde dat de televisie helemaal uitging. (Spotify Connect wisselde dan wel bij elk nummer van beeld, maar dat hield “beeld uitschakelen” niet tegen.) En dat was anders dan casten van Spotify, waar het beeld wel aanbleef. Ik weet niet meer wat de instelling toen in combinatie met TV+ radiokanalen deed.

 

Ik snap oprecht niet dat mensen hun televisie aan (willen) laten staan bij het radio luisteren.

Als je een goed geluid via je televisie hebt (bijvoorbeeld met een soundbar via HDMI ARC via de televisie, of een andere manier met extra luidsprekers aan dat apparaat) dan vind ik dat niet gek. Beeld zou ik dan inderdaad niet aan willen, als je dat bedoelt. Maar dat de televisie aanstaat is dan helaas wel een noodzaak?

 

Qua energieverbruik: is het niet zo dat bij OLED en mini-LED de beeldpixels in ieder geval geen stroom gebruiken als het beeld puur zwart is?


@Arjan van B Zelfs als de TV+Box rechtsreek op een HDMI van HIFI-Receiver is aangesloten, is TV aan noodzakelijk, bij TV-uit doet de TV+Box waarschijnlijk uit kopieerbeveiliging een check of een eindapparaat aanwezig is ieder 5min een onderbreking (HDMI-hanshake). Het geluid val kort uit, wel storend


Ik snap oprecht niet dat mensen hun televisie aan (willen) laten staan bij het radio luisteren.

Als je een goed geluid via je televisie hebt (bijvoorbeeld met een soundbar via HDMI ARC via de televisie, of een andere manier met extra luidsprekers aan dat apparaat) dan vind ik dat niet gek. Beeld zou ik dan inderdaad niet aan willen, als je dat bedoelt. Maar dat de televisie aanstaat is dan helaas wel een noodzaak?

Als je een soundbar of een bijvoorbeeld een home cinema set hebt, dan sluit je die toch hopelijk rechtstreeks op de TV+ Box aan met een Toslink optische kabel. Zelf heb ik een Sony home cinema set en uiteraard laat ik mijn Sony televisie volledig uit staan tijdens het radio luisteren. Overigens is mijn home cinema set daarbij ook via de hdmi arc poort aangesloten zodat hij ook geluid levert bij gebruik van de apps op de televisie zelf.


Als je een soundbar of een bijvoorbeeld een home cinema set hebt, dan sluit je die toch hopelijk rechtstreeks op de TV+ Box aan met een Toslink optische kabel.

Ik weet niet of de gemiddelde gebruiker dat doet. Je moet de TV+ Box bijvoorbeeld ook instellen om de volumeregeling te doen? (Of is de uitleg via kpn.com/hc voldoende?)

En Toslink doet volgens mij ook geen Dobly Atmos? En ik heb ook wel gelezen (maar ben absoluut geen expert) dat HDMI eARC lip-sync problemen automatisch voorkomt? (Toslink heeft in ieder geval geen idee hoe druk de televisie is met berekeningen voor het beeld.)
 

Overigens is mijn home cinema set daarbij ook via de hdmi arc poort aangesloten zodat hij ook geluid levert bij gebruik van de apps op de televisie zelf.

Heeft Toslink dan nog voorrang als de televisie aanstaat? Als HDMI voorrang heeft dan lost dat mijn opmerking over Dolby Atmos alvast op. 🤓


Als je een soundbar of een bijvoorbeeld een home cinema set hebt, dan sluit je die toch hopelijk rechtstreeks op de TV+ Box aan met een Toslink optische kabel.

Ik weet niet of de gemiddelde gebruiker dat doet. Je moet de TV+ Box bijvoorbeeld ook instellen om de volumeregeling te doen? (Of is de uitleg via kpn.com/hc voldoende?)

De volume aansturing doen wij bij radio luisteren rechtstreeks op de home cinema set via onze Harmony Hub.

 

Overigens is mijn home cinema set daarbij ook via de hdmi arc poort aangesloten zodat hij ook geluid levert bij gebruik van de apps op de televisie zelf.

Heeft Toslink dan nog voorrang als de televisie aanstaat? Als HDMI voorrang heeft dan lost dat mijn opmerking over Dolby Atmos alvast op. 🤓

Ik denk dat dat van de home cinema set of soundbar afhangt.


Als het helpt: ik zag bij mensen met een mini-LED televisie dat het sinds de update niet volledig donker is, maar wel nog een soort van zwart. (Dat is overdag amper te zien, maar ‘s avonds wel degelijk.) Maar diezelfde televisie gaf zaterdagochtend 8:50 uur ineens een grijs scherm tijdens radio luisteren, met daarbinnen een donkerder deel:

 

TV+ Box: grijs scherm met donkerder gedeelte tijdens radio luisteren

Ik weet niet of het beeld constant deze kleur was. Na drukken van “huisje” en weer terug naar radio was het weer bijna zwart.

(Glasvezel, Box 12 modem, bekabeld aangesloten maar daar wel unicast vanwege de ondertiteling die niet goed is bij multicast, meegeleverde TV+ Box HDMI kabel.)