Skip to main content
Vraag

Na overstap naar KPN werkt TV+ niet via mijn UniFi-netwerk

• July 2, 2026
  • 4 reacties
  • 53 keer bekeken

Overgestapt van Ziggo naar KPN op advies vrienden.

Informatie ingewonnen bij KPN winkel en gemeld een “eigen netwerk Unifi” dat ik heel graag wil behouden omdat het zeer stabiel en goed dekkend werkte. Geen probleem meneer, dit werkt met ons ook.

Welnu KPN internet en TV en het drama is begonnen. De monteur legde het glas binnen, installeerde modem en TV+ kastjes via mij Unifi netwerk. Na een kleine minuut Freeze. Dus van ethernet af en via wifi. Herstarten via Unifi , vastloper.

Even een vaste , lees verlengkabel, van meterkast naar woonkamer. Kijk nu doet deze het wel.

Als ik u was zou ik die kabel zo laten, ja wat denk jezelf!

Volgens hem zou Unifi UCG Ultra casting niet aan kunnen. Waarom met Ziggo dan wel? Geen antwoord, anders moet u even met Unifi in contact gaan hoe of wat.

is er iemand die hetzelfde heeft ondervonden en mij de gouden sleutel aan zou willen reiken.

internet werkt overigens goed, maar ik wil van KPN wifi af en gewoon mijn eigen Unifi behouden zoals zou moeten kunnen volgens de verkooppraatjes

4 reacties

losbol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 2, 2026

Hallo ​@AudiSport 

Wat is Unifi netwerk, is dat een router / switch met eigen wifi netwerk?

Hoe heb je dat bij de KPN router aangesloten, via een netwerkkabel (UTP) dat levert het beste en stabielste signaal

of via wifi (dat kan wisselende resultaten geven)

Voor apparaten zoals Chromecast, Google TV of Apple TV is het belangrijk dat de UCG-Ultra mDNS (Multicast DNS) kan doorsturen tussen je Wi-Fi-netwerk en je IoT-apparaten.

mDNS inschakelen: Ga naar de UniFi Netwerk Beheerpagina, log in en ga naar Settings > Network > Global Network Settings. Zorg ervoor dat Multicast DNS is ingeschakeld.

IGMP Querier: Zorg dat je UniFi-switches (indien aanwezig) IGMP-snooping actief hebben, waarbij één switch als root is ingesteld.

Het UniFi Ubiquiti forum is er duidelijk over, dat dit de oplossing moet zijn.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 3, 2026

Goede morgen,

Dank voor je bericht, ik zal van het weekend eens verder kijken met je adviezen en uiteraard de bevindingen delen.

De KPN + TV boxen zijn nu met Wifi vanuit KPN modem-router door de KPN monteur ingesteld, maar ook hierop minstens 1 keer per dag, server niet beschikbaar, herstart de TV box

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 3, 2026

Ziggo heeft alleen unicast met de Next Mini. 

Kpn heeft ook multicast, een snellere techniek die ook minder belastend is voor het netwerk. 

Echter. Jouw eigen apparatuur kan via wifi geen multicast ("multicast to unicast") verwerken. 

Zet dan onder beeld in de instellingen de Videomodus op unicast in het kpn kastje. Het zal dan vlekkeloos werken. 

De KPN + TV boxen zijn nu met Wifi vanuit KPN modem-router door de KPN monteur ingesteld, maar ook hierop minstens 1 keer per dag, server niet beschikbaar, herstart de TV box

Op dit moment ondervinden sommige klanten verbreking van de wifi op de DIW7022 verbonden met kpn modem. Het is in onderzoek door de fabrikant. 

Lan kabel kan ook vanaf dichtstbijzijnde accesspoint mits dat zo'n poort heeft.