Skip to main content

Als ik de meldingen op dit forum eerder gelezen had, dan had ik denk ik langer nagedacht of ik wel zou overstappen. Ik bespaar je even de moeite die ik heb moeten doen om het abonnement actief te krijgen. Maar ik heb met de tv box de volgende problemen op een glasvezelverbinding:

  • beeld lijkt ge-upscaled → 720P? Zeker in vergelijking tot Ziggo. Echter, er lijken ook momenten te zijn dat het OK is? 
  • willekeuring springt het beeld even op zwart. het is 2-3 seconden, maar is niet fijn kijken natuurlijk omdat je steeds wat mist. Neem een voetbalwedstrijd 😠

Omdat het gister einde middag gelukt is om online te komen heb ik nog niet alles kunnen testen. Dus ook niet of de verbinding wel stabiel is. De snelheid lijkt ok. Box is bedraad aangesloten. 

Iemand tips? Want nog een paar avondjes zo kijken en ik weet dat mijn gezin me smeekt om te annuleren. En dat kan nu nog gelukkig. 

Ik blijf echter nog even optimistisch omdat ik ook zie dat er klanten zijn die wel een hoge kwaliteit halen met hun tv box. 

Maak je gebruik van eigen router of switches? Staat daarnaast in je internet instellingen van het box ‘multicast’ aan, en daarnaast ook ‘beste kwaliteit’ aangevinkt (optie zie je als je op videomode klikt)?

(Screenshot van internet)


@ikheetjeff bedankt voor je reactie. Die setting had ik gsiteren even snel doorlopen en inderdaad gezet zoals je aangeeft. Aan de Box 12 heb ik een D-link switch die op alle plekken in mijn huis bedraad een Gbit verbinding aanbiedt. 

De ziggo box heeft ook altijd zo gezeten en het netwerk is niets aan veranderd. Maar misschien is een andere setting nodig? 


Stond het al op multicast+beste kwaliteit? Of heb je die nu aangezet? Merk je verschil? Het zou nu gewoon goed moeten werken zou je zeggen. Wat geeft de TV box aan over de verbinding die die heeft? Iets dat opvalt?

Wellicht overbodig, maar al eens alles even 2 minuten van stroom gehaald? Wij hadden met opstarten ook wel wat kleine dingetjes, maar nu een paar weken verder loopt TV stabiel. 
 

Eventueel nog, als dat haalbaar is, proberen of je de box rechtstreeks met kabel op je router kan aansluiten? Kijken of dat nog verschil maakt? 
 

Oh en wat zijn je resultaten als je een bedrade speedtest doet? 


@ikheetjeff Multicast stond out of the box aan. Beste kwaliteit heb ik zelf aan moeten vinken. Speedtest  gisteren uitgevoerd. En op het eerste gezicht OK. Ik zie ook geen “drops”. Ik denk dat dat goed gaat. Maar 100% weet ik dat nog niet omdat ik pas sinds gisteravond echt online ben. 

Ik denk richting de box of verbinding box. Ik kan vanmiddag even een rechtstreekse verbinding maken vanaf modem maar de connectie is echt Gbit.

Wat mij opvalt is dat ik de kwaliteit van het beeld iets wisselend vind. Niet scherp maar soms weer wel. Dit kan dus nog aan een automatische correctie liggen in TV of box. 

En het belangrijkste wat opvalt is dat het beeld geen blokjes vertoond, maar echt letterlijk op zwart gaat voor 2-3 seconden. Dus volledig geen beeldsignaal doorgeeft. 

Ik ga er ook vanuit dat het aanloopprobleempjes zijn, maar vind het storend dat KPN het dan zo aflevert en weinig tot geen goede hulp kan bieden. Daarnaast wil ik geen weken wachten tot het beter wordt. Als het niet binnen 10 dagen in orde is, dan gaat het helaas retour omdat dat dan nog kan en ik niet een jaar in ergernis hoef te zitten 😅.

 


Hoi @Noke 
Ondersteunt die switch wel IGMP-snooping?
Je krijgt moeilijkheden als die dat niet ondersteunt.
Bij Ziggo kan het goed werken, maar bij de KPN moet de switch het wel ondersteunen.
Deze switch ondersteund het in elk geval wel.


Hi @huistijger , jazeker ondersteunt mijn switch (D-Link DGS-1100-24V2) IGMP-Snooping…..

Maar ineens krijg ik nu wel een ingeving. Ik heb er nog een “domme” switch tussen zitten voor mijn audio en tv hoek! Die heeft zeker geen IGMP-snooping. Ik haal hem er vanmiddag tussenuit. 

Bedankt voor de lead. Hopelijk biedt dit een oplossing. En ook fijn dat je meteen een link naar een compacte switch geeft mét igmp-snooping!


Tja, zeg het maar. Vandaag zet ik de tv aan en lijkt het stabiel. Zonder iets aan te passen! Kan toeval zijn, maar er zat vanmorgen ook een KPN monteur in de wijkkast.

Na een half uur zonder haperen heb ik puur uit voorzorg de TV+ box rechtstreeks naar de Box 12 modem laten lopen. Kan natuurlijk geen kwaad en netwerk technisch heb ik die mogelijkheid en ruimte. Dus geen enkele switch er meer tussen. 

Wat betreft het beeld, heb ik mijn tv even helemaal naar de basis gezet. Dan maar weer even wennen. het is toch iets anders geworden. Voor mijn gevoel minder. Maar misschien komt dat door de upscaling naar 4K? Dit wordt ook vast nog even vervolgd.

We gaan het zien komende uren/dagen. Dank voor het meedenken! 

Ik blijf de service van KPN zelf tot nu toe erg teleurstellend vinden. Ik kan me heel goed voorstellen dat sommige klanten hier niet zelf uit kunnen komen. En dan laat KPN ze gewoon staan? 

 


Op welke resolutie staat de tv+ plus box?


Hoi @pietheingrun , die staat op 4k2k 50Hz. Was volgens mij de standaard….


En heb je de HDR optie wel op uit staan?

 Kun je ook kiezen voor automatisch bij resolutie? Dan doet je tv namelijk de upscaling naar 4k


Bij HDR instelling kiezen voor SDR is inderdaad wel belangrijk. Voor de beste weergave van alles onder de TV+ app. Zenders, opnames, on demand. 

Alleen streamers als Disney +, Netflix, HBO gebruiken HDR. 

Bij TV+ kan HDR oa dof beeld opleveren. 


Bij HDR instelling kiezen voor SDR is inderdaad wel belangrijk. Voor de beste weergave van alles onder de TV+ app. Zenders, opnames, on demand. 

Alleen streamers als Disney +, Netflix, HBO gebruiken HDR. 

Bij TV+ kan HDR oa dof beeld opleveren. 

Als ik kies voor SDR hier heb ik een waardeloos beeld.

En is het niet mooi bij mij werkt het omgekeerd op de Samsung tv’s die ik gebruik.


Dank allen voor de suggesties. Echt nuttig en hopelijk tijdbesparend.

Gisteren heb ik een hele avond zonder haperingen of andere verstoringen kunnen kijken. Dat gaat de goede kant op en geeft toch wat opluchting. Maar zoals al aangegeven, de beeldkwaliteit is nog wat twijfelachtig. Je ontkomt niet aan een bepaalde mate van subjectiviteit maar er is werkelijk een verschil. Als ik bijvoorbeeld rechtstreeks een een film op 1080P stream via Plex rechtstreeks om mijn tv dan is dat aanmerkelijk scherper, kleurrijker etc.  dan de tv zenders via de box van KPN. Ik ga aan de slag met jullie ideeën! 

Een ander onderwerp is dat ik de internetsnelheid OK vind. Echter, ik haal 700 - 800 Mbps down en >900Mbps up. Prima snelheden maar ik word toch nieuwsgierig waarom je niet hoger komt met de download. Dit is rechtstreeks, bekabeld aan het modem, gemeten met Ookla speedtest. 

 


Heb je dit gemeten met de windows app? of via de site?

Als het site is zou ik de Windows app gebruiken deze wordt ook aangeraden.

ik haal met de app gewoon netjes 944 Mbps up en down via site schommelt het.

 

Over kleurrijker beeld ik had dit ook dat het via een app op de tv beter was heb toen toch weer HDR in de box aangezet en was bij mij toen kleurrijker en scherper maar dit is bij iedereen weer anders.

 

En uiteraard Multicast aan hebben met beste beeld is een must.


Als ik bijvoorbeeld rechtstreeks een een film op 1080P stream via Plex rechtstreeks om mijn tv dan is dat aanmerkelijk scherper, kleurrijker etc.  dan de tv zenders via de box van KPN.

Dito hier met o.a. Netflix. En zelfs Videoland.

Je mag live televisie streaming absoluut niet vergelijken met on demand streaming. Bij dat laatste kan de streamingsdienst een meest optimale codering/compressie toepassen. Bij live televisie moet dat 'stante pede’ gebeuren.

De beeldkwaliteit, live, van 1 t/m 10 is visueel net zo goed als bij bij Ziggo; de cijfertjes bij KPN zijn zelfs beter. Het valt me bij de buurvrouw, Ziggo, grote Next, 50", wat tegen. 
Hier thuis, KPN, TV+, 43", is het en spetterend beeld. Dat had KPN tot enkele maanden terug niet.

Cijfertjes:

Ziggo 1 t/m 10 (en ziggo sport 14): HD, 1080i, 12 Mb/s

KPN 1 t/m 10 HD, 1080i, 14,5 Mb/s

Overig: Ziggo VBR 9 - 11 Mb/s; KPN 7,2 Mb/s . Dus ook dat scheelt weinig.


Hier thuis, KPN, TV+, 43", is het en spetterend beeld. 

Daar gaan we voor @PeterG 😎

Technisch gezien zou er geen reden moeten zijn om dat niet te halen! 


Gek genoeg: beeldverbeteraars op tv uitzetten.


Toch weer een stapje verder. Ik heb HDR uitgezet en laat SDR doorsturen naar mijn LG Oled CX. Het beeld is dan echt beter, acceptabel. Maar ik denk nog steeds dat het beter moet kunnen omdat Ziggo echt een beter plaatje doorgaf. En daar verbaas ik me wel een beetje over.

Misschien met nog wat experimenteren dat er nog wel iets te halen valt want met deze bandbreedte op glas moet er meer uit kunnen komen toch?

Wat betreft de snelheid. Het lijkt wel of KPN mee zit te kijken/meten. Sinds gisteren ook met Ookla web consequent > 900 Mbps up en down. Ik heb in mijn netwerk niets gewijzigd? Maar prima als dit zo blijft. 

Nu nog even het spetterende beeld van o.a. @PeterG ook bij mij nog krijgen😁 SDR i.p.v. HDR heeft dat nu een stukje dichterbij gebracht.


Hahahahaha😂 een mooie "feature”. KPN beoordeelt zelf wat het beste antwoord is? 

Dit is bijna ongepast! Maar hee, wie ben ik…… slechts een nieuwe klant.

Ik wil graag nuanceren. De aangeboden oplossing vond ik wel fijn, maar eerlijk? 

IGMP-snooping!??!?! KPN, dit kun je een klant niet aandoen! Neem even afstand en vraag even aan je moeder of ze hier mee uit de voeten kan….🤐

En sorry, de kwaliteit blijft achter. Ik heb een suggestie voor KPN: zet een Ziggo box Next op een oled scherm én de KPN TV+ box op een oled scherm en oordeel zelf 🤐

Dan de TV+ box. deze is echt substantieel trager dan de Ziggo box media next. Ook de interface is sterker van de Ziggo box. Kan echt beter. Moet echt beter.

Ziggo leest zeker mee. Waarom dan overstappen: simpel! Prijs! Belachelijk voor bestaande klanten. Succes! 

Sorry KPN, mooier kan ik het tot nu toe niet maken. Ik vind de kwaliteit nog steeds dubieus ondanks de gebruikerstips. Neem gerust contact met me op om dit te verbeteren. Een mooi initiatief vind ik de thread over de gewenste functionaliteiten van de TV+ box. Maar dat is pas een succes als jullie er wat mee doen. Ik kies nu voor het laatste puur vanwege de €.  

Samengevat, als je geen zin hebt in “gedoe” en je zit bij Ziggo, blijf! Vind je een avontuurtje met gedoe en mindere kwaliteit TV acceptabel stap over. De snelheid internet is echt ok tot nu toe. Echter wel een kleine kanttekening.

Ik heb het vermoeden dat KPN verbinding af en toe wegvalt. Kort en dus voor internet, Spotify, streaming e.d. niet merkbaar. Maar voor gebruik van VPN cruciaal en dat gaat dus fout zonder actie! Wordt wellicht nog vervolgd 😉.

Nogmaals dank aan de community. Ik hoop op deze manier ook wat bij te dragen. Ik deel mijn ervaringen graag!