Skip to main content

Na pauzeren van een programma, of doorspoelen start het geluid vaak met een knal bij mijn KPN TV+ Box

• December 7, 2025
  • 14 reacties
  • 89 keer bekeken

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3

Na pauzeren van een programma, of doorspoelen, start het geluid vaak met een knal bij mijn TV+ box.
Zowel op de optische, als de hdmi aansluiting.

14 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@BasT .

Dank voor je bericht. Dat klinkt inderdaad niet zoals het hoort. Een plotselinge harde knal na pauzeren of doorspoelen wijst vaak op een probleem in de communicatie tussen de TV+ Box en het aangesloten audioapparaat. Dat kan zitten in de HDMI of optische verbinding, maar ook in hoe jouw versterker of soundbar het audiosignaal oppakt.

Om het goed te kunnen inschatten hoor ik graag welk extern audioapparaat je gebruikt en hoe het precies is aangesloten. Met die info kunnen we gerichter meekijken en hopelijk snel voorkomen dat je nog meer ongewenste schrikeffecten in de woonkamer hebt. ;)

Komt het ook voor als je, zonder andere apparatuur aangesloten, gewoon via HDMI op je TV kijkt? 

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • December 10, 2025

@Erwin van KPN Mijn tv ,LG OLED55C46LA, is aan gesloten op de hdmi aansluiting van de tv+ box dmv E-ARC en mijn soundbar ,LG DSP9YA, zit op de optische aanluiting. Als de soundbar is uitgeschakeld, doet het probleem zich voor op de tv-luidsprekers, Met ingeschakelde soundbar doet het probleem zich hierop voor. Voor alle zekerheid heb ik het volume van de tv-luidsprekers op 0 gezet bij ingeschakelde soundbar.

Erwin van KPN
Moderator

Op de tv heb ik niet direct een verklaring voor.  Kun je mij vertellen hoe je jouw geluidsinstellingen in de box zelf hebt staan? Heb je daar iets aangepast? 

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • December 10, 2025

@Erwin van KPN 

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • December 10, 2025

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • December 11, 2025

@Erwin van KPN Wanneer ik een film bekijk dmv een app op mijn tv, bv Netflix, heb ik dit probleem niet.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 11, 2025

Als je een film kijkt met bijv. de Netflix app op de TV+ box, heb je dit probleem dan wel?

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • December 11, 2025

@Wartywolfs Die gebruik ik eigenlijk nooit, de app van de tv is een stuk beter.

Ik heb het nu wel geprobeerd en het lijkt goed te gaan. Bij terugkijken komt het het vaakst voor.

Erwin van KPN
Moderator

Nog even over de dat het op je tv ook gebeurd. Heb je nog de mogelijkheid om via een andere HDMI poort te testen? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 11, 2025

Dit kan komen door de audio return. Verbind de DIW7022 eens met een niet-ARC aansluiting.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • December 11, 2025

@PeterG ​@Erwin van KPN Een andere hdmi--aansluiting geeft hetzelfde resultaat. Maar zoals ik al eerder vermeldde, de optische aansluiting heeft ook dit probleem.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • December 12, 2025

Ik heb de optische uitgang uitgeschakeld op de tv+ box en losgekoppeld van de soundbar. De tv+ box zit op een gewone hdmi aansluiting op de tv en de soundbar op de e- arc aansluiting en het probleem is nog steeds aanwezig,

Ik vind dit probleem niet zo belangrijk om er veel tijd aan te bestedem. Ik kan er wel mee leven. Het blijft wel vreemd, dat bij Netflix, van zowel de tv als de tv+ box, het probleem zich niet voordoet.

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • December 12, 2025

Een plotselinge harde knal is eigenlijk niet goed voor jou TV en jou soundbar. 

Heb jou TV, Soundbar en jouw KPN TV + box aangsloten op een stekkerdoos of rechtstreeks op een geaard stopcontact? 

Heb je ook naar jou optische stekker en naar jou HDMI kabel nagekeken? 

Heb je ook naar jou stekkerdoos nagekeken op gebreken? 

Want de stekkerdozen moeten wel geaard zijn stroompieken. 

Want een plotselingen harde knal op jou TV en soundbar is een stroompiek. 

Gebeurt elke dag de harde knal op jou TV en soundbar als je de KPN TV + box gebruikt? 

Ook tijdens pauzeren en terugspoelen en vooruitspoelen? 

En hoeveel jaar oud is jou TV en soundbar? 

Ik hoop dat je snel het probleem kunt vinden bij een stekkerdoos of stopcontact. 

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Helper
  • December 12, 2025

@Frans123 Dit heeft niets met stroompieken of randaarde te maken. Zowel aan de tv (LG OLED55C46LA) en soundbar (LG DSP9YA) hebben een eurostekker, dus zonder randaarde. En zoals ik al eerder heb vermeld zijn er geen problemen met de Netflix app.