Skip to main content

Kan ik op een andere manier naar muziekzenders van mijn tv-ontvanger luisteren ? Het gaat nu naar de versterker met 3 Bose boxen. Op de versterker staat 140W. We hebben de muziek dagelijks uren aan, wel heel zacht. Met de huidige stroomkosten, is er iets anders?

Een neef had het over Google Home, spraakbesturing o.i.d.. Maar daar heb ik niets mee. Ik wil het zo eenvoudig mogelijk zien te houden, ben te oud (85) voor die dingen. Muziek alleen in de woonkamer nodig.

Bij voorbaat dank

Ton

Hallo @Tonhaas , gewoon via je tv-toestel.

 


Ik wil het zo eenvoudig mogelijk zien te houden, ben te oud (85) voor die dingen. Muziek alleen in de woonkamer nodig.

 

Hallo @Tonhaas ,

Gebruik gewoon een DAB+-radio. Heel veel zenders en weinig stroomkosten.  


Hallo @Tonhaas , gewoon via je tv-toestel.

 

Dag Jan,

Als ik dat doe, staat er voor de muziek een TV aan van 320W.

Via de versterker, dus via de aparte Boseboxen, 140W en ook nog met een beter geluid.

Die wattage wil ik juist lager hebben.

Ik kan wel een radio nemen, maar dan krijg ik geen muziek, zoals via de de TV-versterker. Namelijk dezelfde muzieksoort en ZONDER reclame er tussen.


Ik wil het zo eenvoudig mogelijk zien te houden, ben te oud (85) voor die dingen. Muziek alleen in de woonkamer nodig.

 

Hallo @Tonhaas ,

Gebruik gewoon een DAB+-radio. Heel veel zenders en weinig stroomkosten.  

Ik wil het zo eenvoudig mogelijk zien te houden, ben te oud (85) voor die dingen. Muziek alleen in de woonkamer nodig.

 

Hallo @Tonhaas ,

Gebruik gewoon een DAB+-radio. Heel veel zenders en weinig stroomkosten.  

Dag Noordzee,

Aan een radio heb ik ook gedacht.

Ik vind juist de muziekzenders via de TV-ontvanger zo fijn. Je hebt dan continu dezelfde soort muziek ZONDER reclame. Ik dacht dat je er misschien meer op kan aansluiten wat minder vermogen vraagt dan via mijn versterker met boxen 


Hallo @Tonhaas ,je kunt ook een eenvoudige soundbar nemen en die via een geschikte kabel aansluiten op de tv-decoder van KPN, dan heb je je tv-toestel niet nodig voor de muziek, zo heb ik het ook opgelost toen mijn installatie defect ging.

Verbruik ongeveer 2x25W

 


Bedankt JanD,

Dat scheelt in ieder geval 90W


Bedankt JanD,

Dat scheelt in ieder geval 90W

Hallo @Tonhaas , graag gedaan.


. . .Op de versterker staat 140W. We hebben de muziek dagelijks uren aan, wel heel zacht. Met de huidige stroomkosten, is er iets anders?

Als de versterker zacht staat dan zal het verbruik maar een fractie zijn van de maximale 140W, dat is alleen bij het maximale vermogen, veel/hard geluid dus.

Ook hier geldt een wet die boven alle andere wetten staat, de wet der behoud van energie, als de versterker 140W zou trekken dan moet dat ergens blijven, en dat kan in dit geval ( en in de meeste) gevallen alleen warmte zijn.

Dus als de versterker niet erg warm wordt dan is er niets aan de hand. Maar wel goed om bedacht te zijn op “stiekeme” verbruikers, de koelkast en vriezer met name.

Daar toe heb ik een tussen meter, onze vriezer van ruim 25 jaar is nog steeds acceptabel, ongeveer 1 kWh/dag. Maar, nu ik er aan denk, met de huidige prijzen ga ik toch weer eens rekenen.


Dag KeesYagi,

Aan een deel van de bovenkant van die NAD-versterker is het plaatwerk geperforeerd.

Daar voelt het wat warm aan. Dus hoef ik me niet druk te maken.

Bedankt voor het antwoord.