Skip to main content

Ik wil graag een probleem voorleggen, wellicht heeft iemand adviezen hoe eventueel de TV in te stellen. Het volgende probleem doet zich voor. Ik heb 2 TV+ boxen. Beide boxen zijn rechtstreeks aangesloten op het modem (Box 12), zonder tussenkomst van een switch. TV kijken, terugkijken en opnames bekijken is op beide boxen perfect. Het enige dat mij bevreemdt is dat de Netflix-app op mijn Samsung TV (QE65QN85A) hapert en op mijn Philips TV (55PUS7181) draait de app perfect, zonder haperingen. Je zou denken dat het ligt aan de frame rates, maar dan zou het op beide TV's moeten haperen. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Gebruikt u de witte KPN afstandsbediening om Netflix te starten?


@Nick83 klopt


Hi @TonM1965! Goed dat je je vraag hier stelt. Als je het met de witte afstandsbediening bedient dan neem ik aan dat het om Netflix via de tv-ontvanger gaat. 

Ik heb een ander topic gevonden van iemand met ongeveer hetzelfde probleem. Bij diegene was het na een herstart van het modem opgelost. Zou je dat ook eens willen proberen? 
Mocht dat niet helpen, heb je dan de optie om de ontvangers van plek te wisselen? Ik ben benieuwd of het probleem dan namelijk met de ontvanger meeverhuist of dat het op dezelfde locatie blijft.


@Sanne van KPN ga het meteen proberen. Morgen laat ik het je weten!


Hoi @Sanne van KPN ik heb gisterenavond de box opnieuw opgestart en van plek verwisseld en het probleem verhuist mee. Zojuist het modem herstart gegeven, het probleem blijft bestaan op dezelfde box. 


Het enige dat mij bevreemdt is dat de Netflix-app op mijn Samsung TV (QE65QN85A) hapert en op mijn Philips TV (55PUS7181) draait de app perfect, zonder haperingen. Je zou denken dat het ligt aan de frame rates, maar dan zou het op beide TV's moeten haperen. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Toch denk ik dat het ligt an de frame rates, de Samsung is een 120Hz TV en de Phillips is 100Hz TV. Wat gebeurt als je op de TV+Box de frame rate vast instel op 60Hz voor Samsung en 50Hz voor Philips? Het maakt geen zin als b.v. Netflix met een film van 24p moet omrekenen naar 50Hz en de Samsung rekent weer om naar 120Hz


@TDN ga ik proberen. Hebben die instellingen naar resp. 50 en 60 Hz geen nadelige effecten voor het tv kijken?


@TDN ga ik proberen. Hebben die instellingen naar resp. 50 en 60 Hz geen nadelige effecten voor het tv kijken?

Wel een beetje, maar 50Hz naar 120Hz omrekenen is alleen een stap, en als de TV smart genoeg is, doet zijn rendering software bijna perfect en je ziet geen verschil. Van 24p naar 120p omrekenen is eenvoudig, 2,5x2 of 5x. ieder renderer kan het doen. Indien je het laten omrekenen in 2 stappen 24→50→120, zijn teveel beelden kunstmatig berekend en toegevoegd, met de hapering effect.


Het enige dat mij bevreemdt is dat de Netflix-app op mijn Samsung TV (QE65QN85A) hapert en op mijn Philips TV (55PUS7181) draait de app perfect, zonder haperingen.

Wat versta je nu onder "haperingen". Zijn dat korte glitches die met een zeer regelmatige frequentie optreden en vooral zichtbaar zijn met rustige beelden of zijn dat grotere haperingen die op willekeurige momenten optreden?


@wjb het is frequent en het valt vooral op bij snellere beelden. Bijv. rijdende auto, bij voetbal erc.


Voetbal op Netflix?

Klopt hat dat het beeld met gelijke tussenpozen een heel klein "sprongetje" maakt?


@wjb dat klopt inderdaad. Dat voetbal was bij wijze van spreken, misschien geen goede duiding. 


@wjb dat klopt inderdaad.

Helaas ondersteunt de TV+ Box geen "Dynamic Frame Rates" waarbij automatisch de framerate van de bron doorgegeven wordt aan de televisie. @TDN heeft het helemaal bij het juiste eind dat het omrekenen van 24p naar 50p (door TV+ Box) naar 120p (door televisie) leidt tot toegevoegde beelden (frames) die tot die haperingen leiden. Ik ben alleen bang dat dat ook het geval zal zijn bij de omrekening van 24p naar 60p (door TV+ Box) naar 120p (door televisie).

Mijns inziens is de enig juiste oplossing dat de TV+ Box "Dynamic Frame Rates" gaat ondersteunen en 24p dan ook gewoon als 24p aan de televisie doorgeeft.

Zie punt 20 van de feature requests TV+ Box.

 


@wjb @TDN bedankt voor de duidelijke uitleg. Er zit niks anders op dan afwachten totdat de TV+ box e.e.a. gaat ondersteunen. 


Dank voor het testen @TonM1965 en dank voor het helpen allen! Dan is het inderdaad wachten op een update. 

Zie punt 20 van de feature requests TV+ Box.

Je kunt dit topic ook volgen Ton! Dan krijg je vanzelf een melding als er een reactie in geplaatst is en je kunt regelmatig kijken of de punten een update hebben gehad. 

Ook kun je je (rechts bovenin) op de TV Product Updates. Dan krijg je ook mail als we daar een nieuwe update plaatsen. 🙂


@Sanne van KPN er zit niets anders op😉. Dankjewel voor het meedenken!


Reageer