Skip to main content
Vraag

Niet blij met vervanging van Stingray Classica door XITE Klassiek

• February 17, 2026
  • 3 reacties
  • 52 keer bekeken

Met het vervangen van Stingray Classic door Xite classic is er een enorme verschraling ontstaan in het aanbod. Deze zender is een soort Classic FM en geeft totaal geen overzicht van het aanbod. Waarom kiest KPN niet voor een serieuze klassieke zender als Mezzo of handhaaft KPN niet gewoon Stingray Classo (ondanks alle herhalingen, maar wel keuzemogelijkheid.)

3 reacties

• Nieuwkomer
  • February 17, 2026

Helemaal eens met John Sharp. Xite Classic is waardeloos en niet de moeite van het bekijken/luisteren waard. Geef aub een echte zender met klassieke muziek zoals Stingray of Mezzo. Het is onbegrijpelijk dat KPN als grote (grootste?) zender-aanbieder dit niet in het pakket heeft. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@John Sharp. Welkom terug op de KPN Community! De wens om Mezzo toe te voegen aan het aanbod heb ik eerder gelezen. Ik wil je dan ook vragen om deze wens kenbaar te maken in het topic wat Noordzee heeft aangemaakt hiervoor. Daar worden de wensen verzameld en vaak wordt dan aan het einde van het jaar een overzicht gemaakt. Zo zien wij waar er behoefte aan is en kunnen we dat neerleggen bij de verantwoordelijke teams. 

Verder is het wel ons streven om voor ieder wat wils aan te bieden en vind ik het vervelend om te lezen dat het huidige aanbod niet aansluit bij jouw smaak. Wat betreft klassieke muziek hebben we trouwens nog wel meer in ons aanbod zitten dan alleen XITE Klassiek. Ken je ook al deze zenders bijvoorbeeld? Dan leen ik even een reactie uit een ander topic:

@Jan Klassiek 

De KPN biedt enkel nu idd nog 804 wat dan nog voldoet voor de oren! Evt 812 ook nog wel! 

Het aanbod is wel ruimer: op 824 de Concertzender, die wel af een toe aanbod heeft voor laat ik maar zeggen “de ervaren klassiek luisteraar”. 

Dan is er het Belgische Klara op 842, de laatste tijd wel meer Jazz, maar voor Jazz  liefhebbers heeft Nederland 806. 

Niet te vergeten de onvolprezen BBC3 op 863 met veel concerten en de Proms in de zomer iedere dag live.    

En vergelijkbaar met 812 is Xite op 907, klassiek voor op de achtergrond die zo gecomprimeerd is dat je de zachtste passages nog kunt horen zonder kans op problemen met de buren tijdens de harde passages.

Je moet alleen wel het internet op om de betreffende gidsen  te bekijken, want de on-line radiogids op de TV ontvanger heeft een duikeling gemaakt van goed naar niveau 0. 

Hopelijk zit daar nog iets van je gading bij. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 19, 2026

Mijn reactie betrof het magere aanbod op tv. Dat zou wel wat uitgebreider kunnen. De radiozenders weet ik te vinden en zijn mij bekend.