Skip to main content

Dit is een melding, en niet zozeer een vraag.

Doordat ik naar een 100Mbps abonnement ben overgegaan heb ik een nieuwe TV-ontvanger gekregen. Ik had eigenlijk liever mijn oude ontvanger gehouden. Want die gebruikte ik eigenlijk hoofdzakelijk om naar de radio te kunnen luisteren. De oude ontvanger had een audio-uitgang die ik op via twee tulpstekkertjes aan mijn audio-apparatuur aansloot. En een display waarop ik kon zien welk kanaal ik gekozen had. En als ik TV keek zette ik het geluid van de TV (lang niet zo goed als uit mijn dure luidsprekers) uit.

De nieuwe ontvanger heeft geen display, én geen audio-uitgang. Dat laatste heeft mijn TV gelukkig wel, en die heb ik nu dus op mijn audio-apparatuur aangesloten.

Maar ik moet nu dus wel om radio te kunnen luisteren mijn TV aanzetten! Want ik moet op de TV zien welk kanaal ik gekozen heb. En mooi dat die nieuwe ontvanger energiezuinig is, maar mijn TV verbruikt 90-100 W!

Kortom: ik vind niet dat ik er met de nieuwe ontvanger op vooruit ben gegaan, en zou graag zien dat in nieuwe ontwerpen het display en audio-uitgang weer terugkomen.

 

Nog een toevoeging: de TV staat natuurlijk niet alleen aan om het gekozen kanaal te kunnen zien. Hoofdtaak is het leveren van het audiosignaal en daarvoor moet ie toch echt aan staan.


Hallo @tonny381 de nieuwe tv-ontvanger van KPN heeft een digitale uitgang. Als jouw audio een digitale ingang heeft kun je met een geschikte S/DIF-kabel de ontvanger rechtstreeks aansluiten,

Geen digitale ingang, dan heb je een DAC nodig volgens onderstaand voorbeeld:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/?soPos=1000


@JanD Bedankt voor de tip! Zal eens kijken naar die DAC.

Toen ik die ontvanger net had heb ik eerst naar KPN gebeld en de medewerker die ik aan de lijn had had geen oplossing voor me. Maar dat was ws iemand zonder ervaring met audio apparatuur want hij wist niet wat tulp/cinch was :-)


@JanDBedankt voor de tip! Zal eens kijken naar die DAC.

Toen ik die ontvanger net had heb ik eerst naar KPN gebeld en de medewerker die ik aan de lijn had had geen oplossing voor me. Maar dat was ws iemand zonder ervaring met audio apparatuur want hij wist niet wat tulp/cinch was :-)

Hallo @tonny381 dat is voor de huidige generatie ook een ouderwetse aansluitingsmethode. Zelf heb ik nog de DIN-aansluitingen meegemaakt op mijn tv en bandrecorder en andere verwante geluidsapparatuur.😉

DIN-aansluiting

 


@tonny381 

Vernieuwing is vooruitgang.

 

Het is natuurlijk wel even wennen met een Android box.

Werkt compleet anders.

Zie hier voor wat uitleg.


@joop2011 Tx voor je reactie. Maar ik heb eigenlijk geen zin om al die uitleggen in de link die je stuurde te gaan lezen. Welke vind je dat voor mij interessant is?


Hallo @tonny381 de geluidsuitgang zit er dus, moderne versie en een display op een decoder komt niet meer terug, dat is echt verleden tijd. Wen er maar aan.


@JanD Vandaag de DAC ontvangen en aangesloten. Werkt perfect! Dus tx.

Ik had alleen ih begin niet door dat ik de plastic beschermkapjes van dat optische kabeltje moest weghalen :-)

 

Maar ff iets anders: ik ontdekte bij toeval dat ik een beter en goedkoper KPN-abonnement kon nemen. 5€ pm goedkoper en 100Mbps ipv 50. Was ik niet achter gekomen wanneer ik niet vanwege een ander probleem op de KPN-site had gekeken.

Ziggo geeft je ongevraagd een hogere internetsnelheid. Dat noem ik pas service!

Kan KPN een voorbeeld aan nemen! Wat is jullie mening?