Skip to main content
Sticky

Nieuw: Ervaar al het Nederlands voetbal met KPN TV

• August 1, 2025
  • 147 reacties
  • 4151 keer bekeken
Nieuw: Ervaar al het Nederlands voetbal met KPN TV
Toon eerste bericht

147 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 18, 2025

Als het goed is zou het via de Smart-TV app nu 1080p/50 met 14 Mb/s moeten zijn, ​@Dirkie90 .

Overigens vond ik via unicast de kwaliteit ook '’ er tussen in'’. Ik kan het niet meten, hier geen Fritzbox.

Muliticast, duidelijk nog 1080i

Unicast, 1080p/50

Maar… via Digitenne, ook de nieuwe aanvoer, was het het mooiste beeld.

Kleine stapjes verschil. Maar voor multicast of Digitenne was duidelijk verschil te zien.

Smart-tv app niet aan gehad.

• Helper
  • August 18, 2025

Als het goed is zou het via de Smart-TV app nu 1080p/50 met 14 Mb/s moeten zijn, ​@Dirkie90 .

Overigens vond ik via unicast de kwaliteit ook '’ er tussen in'’. Ik kan het niet meten, hier geen Fritzbox.

Muliticast, duidelijk nog 1080i

Unicast, 1080p/50

Maar… via Digitenne, ook de nieuwe aanvoer, was het het mooiste beeld.

Kleine stapjes verschil. Maar voor multicast of Digitenne was duidelijk verschil te zien.

Smart-tv app niet aan gehad.

Ik gebruik de DIW7022 en als ik nu kijk op kanaal 221 is het nu (nog) 7,5 Mbit/s volgens Fritzbox, voor Ziggo Sport kanaal 233 trouwens ook. 

Kan KPN ​@Erik van KPN ​@Marcia van KPN ​@Jeroen van KPN  hier iets over zeggen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 18, 2025

Hoi ​@Dirkie90 

Via multicast (live) is het nog 7,2 Mbps en 1080i (ie). Zoals het altijd al was dus.

Via unicast is het al wel 1080p met 14,2 Mbps. 

De multicast kanalen (TV+ en iTV) worden begin september opgewaardeerd. 

Dat heeft Erik van KPN 2 weken geleden aan het startbericht toegevoegd. 

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/nieuw-ervaar-al-het-nederlands-voetbal-met-kpn-tv-638009#Verbeterde+beeldkwaliteit

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 18, 2025

De multicast kanalen (TV+ en iTV) worden begin september opgewaardeerd. 
Dat heeft Erik van KPN 2 weken geleden aan het startbericht toegevoegd. 

@PeterG is het dan uitgesteld? 

Ik lees hier gewoon : 

Voor de ESPN én ZIggo Sport kanalen voeren we in de loop van augustus een kwaliteitsverbetering door. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 18, 2025

Ik heb altijd 2 september vernomen ​@Chrizziey . Had na de invoering via unicast en Digitenne al meteen een bericht klaargezet* voor 2 september over 1080p via multicast.

2 september stond hier al

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-waardeert-alle-espnkanalen-hogere-beeldnorm-op-maar-voorlopig-alleen-in-unicast/

*in breedbeeldweetjes.wordpress.com. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 18, 2025

Hmm, ik ben benieuwd of KPN is kan verduidelijken wat het plan is, ik vind 2 september ook rijkelijk laat, aangezien begin augustus het voetbalseizoen al gestart is, en tegen die tijd er ook geen wedstrijden gepland staan (tussen 31-08 en 13-09 is er geen wedstrijd). Nu weet ik ook dat aankondigingen bij kpn vaak langer kunnen duren dan je zou willen. Dus een beetje duidelijkheid is wel prettig. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 18, 2025

Er is toch wel KKD? Ook dat is in de betere kwaliteit. ​@Chrizziey 

En UEFA straks vanaf 2 september ook via Ziggo Sport. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 18, 2025

Er is toch wel KKD? Ook dat is in de betere kwaliteit. ​@Chrizziey 

Denk dat daar maar een heel klein groepje naar kijkt ​@PeterG ? Ik vind wel als je in de startpost beloofd in de loop van augustus je dan niet pas begin september als 75% van de mensen niet kijkt ineens betere kwaliteit zenders leveren. Maar goed ik kijk mee in de komende 13 dagen of kpn de belofte kan nakomen ;). 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 18, 2025

Ik ben misschien een beetje onwetend, maar waarom is er die periode geen eredivisie ​@Chrizziey ?

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 18, 2025

Ik ben misschien een beetje onwetend, maar waarom is er die periode geen eredivisie ​@Chrizziey ?

Interlandbreak @PeterG 😉. Volgens mij ook niks op europees niveau. Vandaar ook niks op Ziggo. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 19, 2025

Hmm, ik ben benieuwd of KPN is kan verduidelijken wat het plan is, ik vind 2 september ook rijkelijk laat, aangezien begin augustus het voetbalseizoen al gestart is, en tegen die tijd er ook geen wedstrijden gepland staan (tussen 31-08 en 13-09 is er geen wedstrijd). Nu weet ik ook dat aankondigingen bij kpn vaak langer kunnen duren dan je zou willen. Dus een beetje duidelijkheid is wel prettig. 

Kwaliteitsverbeteringen op de bestaande kanalen voor TV+ in de loop van deze maand. De HD-’Glas’ kanalen voor de oudere ontvangers per 2 september. Het is een gefaseerd proces waarbij die kanalen de hekkensluiters van het geheel zijn.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 28, 2025

Wel mooi dat kpn echt tot het allerlaatste moment wacht met de activatie van de betere kwaliteit, echter is de belofte niet gehaald (loop van augustus is lang voorbij en zitten nu eind augustus). Ze hebben gezien het weekend dus enkel vandaag en morgen nog om de betere kwaliteit te activeren. Momenteel meet ik nog steeds maar 7mbits. :( 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 28, 2025

Mee eens. Ik neem aan dat die 7 Mbps (en 1080i) de multicast is?

De unicast is toch al 14,2 Mbps 1080p?

Ik kijk, en keek, doorgaans live via Digitenne. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 28, 2025

Multicast idd ​@PeterG, ik kan unicast niet exact los van het overige verkeer meten, IPTV meten werkt met fritzbox alleen met multicasting. Maar ongeveer klopt de unicast snelheid wel inderdaad, alleen die unicast hapert soms, maar je ziet wel een hoop verschil.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 28, 2025

@PeterG Hieronder zie de multicast meting. Ik schakel van RTL 4 naar ESPN vandaar ineens de dikke daling. 

Hierboven zie het unicast/reguliere verkeer. Maar je ziet rond de 15 ongeveer. Er zit iets meer verkeer in i.v.m. radio luisteren.  Die stippellijn die naar 0 zakt laat zien dat de multicast meting is omgezet in een unicast/reguliere meting. 

Jasper van KPN
Moderator

Zoals Erik zei zal het uiterlijk per 2 september voor iedereen aangepast zijn. Dat het nu nog niet zo is, is nog geen probleem dus. Nog een paar dagen geduld 🙂

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 28, 2025

Alleen is 2 september dus een beetje jammer voor enkelen. Want de daaropvolgende 2 weekeinden is er geen eredivisie. 

Ikzelf kijk live gewoon via Digitenne. Of de smart-tv app of iets uitgesteld op de DIW7022. 

Mijn moeder heeft het mooie beeld ook via Digitenne. Maar nog helemaal niet met de VIP5202. Ook niet iets uitgesteld. 

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • August 28, 2025

Zoals Erik zei zal het uiterlijk per 2 september voor iedereen aangepast zijn. Dat het nu nog niet zo is, is nog geen probleem dus. Nog een paar dagen geduld 🙂

Niet om heel flauw te doen, maar ​@Erik van KPN gaf aan dat voor TV+ deze maand Augustus en voor oudere platformen pas 2 september. Pas na 2 september betekent dus dat het eredivisie seizoen ruim 4 wedstrijden verder is en er dus ook in de periode geen enkele wedstrijd wordt uitgezonden. Ik kijk standaard op Unicast omdat Multicast gewoon echt zwaar teleurstelt. 

Wel jammer dat het niet lukt de eerder genoemde deadline te halen ;). 

Kwaliteitsverbeteringen op de bestaande kanalen voor TV+ in de loop van deze maand. De HD-’Glas’ kanalen voor de oudere ontvangers per 2 september. Het is een gefaseerd proces waarbij die kanalen de hekkensluiters van het geheel zijn.

• Helper
  • August 29, 2025

Alleen is 2 september dus een beetje jammer voor enkelen. Want de daaropvolgende 2 weekeinden is er geen eredivisie. 

Ikzelf kijk live gewoon via Digitenne. Of de smart-tv app of iets uitgesteld op de DIW7022. 

Mijn moeder heeft het mooie beeld ook via Digitenne. Maar nog helemaal niet met de VIP5202. Ook niet iets uitgesteld. 

Hier inderdaad nog 7,5 Mbit/s via Multicast, met unicast ziet het er een stuk beter uit (Ziggo sport loting kanaal 233)

Misschien nog voor deze Eredivisie speelronde de upgrade? ​@Jasper van KPN ​@Erik van KPN 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 1, 2025

Het is 1 september en de 1080p 14 mbit multicast streams op ESPN en Ziggo Sport zijn er nog niet.

Jammer.

Wel is de overgang van 1080i naar 1080p nog steeds erg prettig om naar te kijken. En de truuk om naar unicast 14 mbit streams te switchen is simpel.

Het bovenstaande is ook niet echt een klacht maar meer een vraag voor een statusupdate over die 14 mbit multicast streams. Is daar al meer over bekend?

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • September 1, 2025

Zal tot morgen kunnen gebeuren, maar het zal wel weer uitgesteld zijn aangezien er toch geen voetbal is voorlopig i.vm. interlandbreak. Ik ga na zaterdag ook ESPN inwisselen voor wat anders. 

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 2, 2025

Ben benieuwd.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • September 2, 2025

Geduld is een schone zaak. Ze zijn allemaal vandaag omhoog geschoten.

Meting van kanaal 14, 221, 222, 223 en 224 😊

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 2, 2025

Dazz mooi. Op iTV moeten ze op dit moment, 15:50, nog toegevoegd. Het worden dan ook nieuwe kanaalnummers op 14 na.

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • September 2, 2025

Eindelijk, maar je hebt er precies niks aan tot eind volgende week. Maar nu zou ik graag willen weten waarom kpn de deadline van '’in de loop van augustus'’ niet heeft gehaald?