Skip to main content

Vorige week heb ik een nieuwe afstandsbediening besteld. Het is niet dat de oude defect was in de zin van knoppen die niet meer werkten. Het ‘probleem ‘ was het enorme batterij verbruik. Om de tien, veertien dagen waren deze aan vervanging toe. Het maakte geen verschil of er goedkope batterijen van een huismerk of dure merk batterijen in de afstandsbediening werden gebruikt. Oplaadbare waren met een week al leeg. 

Bij het afronden van de bestelling, kwam het advies de oude afstandsbediening in te leveren bij de gemeentelijke milieustraat. Afgezien van het feit dat voor de afvoer via de milieustraat in sommige gemeenten betaald moet worden, deed het me toch de wenkbrauwen fronsen.

Het probleem van slurpende batterijen lijkt vaker voor te komen. Batterijen zijn zeer schadelijk voor het milieu en bij onjuiste afvoer is er brand- en explosiegevaar.

Gezien de groene ambities van kpn lijkt het me daarom een goed idee, de batterij slurpende afstandsbedieningen door kpn in te laten zamelen en te (laten) onderzoeken, wat het grote batterij verbruik veroorzaakt. Wellicht is er sprake van een productie- of ontwerpfout, die in de toekomst kan worden voorkomen. Is goed voor mens en milieu.

En, voor wat betreft de toekomst: is een oplaadbare afstandsbediening niet een idee? 

 

Hoi Berteman. Bedankt dat je de tijd hebt genomen voor deze terugkoppeling. Ik vrees dat een onderzoek in deze niet mogelijk is maar mocht de milieustraat geen optie zijn dan kan je deze altijd terugsturen naar het algemene retouradres van KPN. Wat betreft de oplaadbare afstandsbediening zal ik dit idee zeker meenemen! Dank nogmaals voor de feedback.


@Berteman 

Als ik het goed heb, hoef je de oude ab nooit terug te sturen.

Heeft met hygiëne te maken.😉


een oplaadbare afstandsbediening niet een idee?

Zeker, dat hebben we hier al jaaaren, met oplaadbare cellen (batterij, accu).
Die laad ik maar zelden op, gelukkig.

Bij dit soort klachten over afstandbedieningen denk ik vooral aan vocht wat op de een of ander manier in de AB is gekomen.
Ik haal een AB dan uit elkaar, alle onderdelen (behalve de printplaat) weken, goed drogen en weer terug in elkaar, meestal succesvol.
Maar, er kan uiteraard ook een foutje in de AB zitten, ik ben benieuwd.


Hoi Berteman. Bedankt dat je de tijd hebt genomen voor deze terugkoppeling. Ik vrees dat een onderzoek in deze niet mogelijk is … 

Waarom niet? Juist vanwege de groene ambities lijkt me dat juist wenselijk. Immers, als uit het onderzoek blijkt dat er sprake is van een productie- of ontwerpfout, dan kan daarmee voorkomen worden dat er onnodig veel plastic, printplaatjes, batterijen en andere grondstoffen voortijdig bij het schroot belanden. 

@Berteman

Als ik het goed heb, hoef je de oude ab nooit terug te sturen.

Dat weet ik en schreef ik ook al: Bij het afronden van de bestelling, kwam het advies de oude afstandsbediening in te leveren bij de gemeentelijke milieustraat.

Heeft met hygiëne te maken.😉

Begrijp ik. Maar in dit topic pleit ik ook niet om de afstandsbedieningen in te zamelen voor hergebruik. En ach … hygiëne is ook een beetje een drogreden. Op de Box 12 zitten drie knoppen, op de Experiabox V10 vijf, op de Arris VIP 2952 twee, op de Arris VIP5202 één en Sagemcom DIW7022 - als ik me het goed herinner - ook. Bij vervanging moeten die allemaal  retour: hygiëne speelt dan kennelijk rol meer.

een oplaadbare afstandsbediening niet een idee?

Zeker, dat hebben we hier al jaaaren, met oplaadbare cellen (batterij, accu).
Die laad ik maar zelden op, gelukkig.

Mijn televisie heeft een afstandsbediening met zonnecellen. Geen batterijen meer nodig: laadt bij daglicht en onder lamp op en nooit batterijen vervangen. Da's pas groen! De afstandsbedieningen van andere apparatuur gaat ook járen mee en de batterijen ook. En weer andere zijn door middel van usb poortje op te laden, wat ook maar zelden hoeft. Maar waarschijnlijk is dat voor kpn nét wat te innovatief. Krampachtig vast blijven houden aan het  inmiddels gedateerde, oude vertrouwde , groen of niet. 

Bij dit soort klachten over afstandbedieningen denk ik vooral aan vocht wat op de een of ander manier in de AB is gekomen.
Ik haal een AB dan uit elkaar, alle onderdelen (behalve de printplaat) weken, goed drogen en weer terug in elkaar, meestal succesvol.

De boven- en onderkant van de afstandsbedieningen van kpn (tech4home) lijken te zijn gelijmd. Maar als je de uitdaging aan wilt ...

Maar, er kan uiteraard ook een foutje in de AB zitten, ik ben benieuwd.

Dat kan inderdaad maar ik denk dat we dat nooit zullen weten. De afstandsbedieningen lijken me zeer goedkope massaproducten, waardoor een nader onderzoek niet lonend is.


Ons standaardretouradres komt uit bij een logistiek bedrijf. Zij zorgen ervoor dat alles wat binnenkomt volledig nagekeken wordt. Goede apparaten komen zo weer in gebruik. Apparaten die echt stuk zijn, of niet meer te fatsoeneren, worden milieuvriendelijk gerecycled.

Afstandsbedieningen vragen we over het algemeen niet terug. Je mag echter zeker je afstandsbediening naar ons terugsturen. Maar, dan komt hij dus ook daar terecht. En zij hebben niet de mogelijkheid om dingen te onderscheppen en er wat anders mee te doen.

Dus dingen naar ons opsturen voor onderzoek is altijd iets dat in overeenstemming met de relevante ontwikkelafdeling moet gebeuren. En voor de meeste zaken is terugsturen uiteindelijk niet nodig. Of omdat iets op afstand opgelost of achterhaald kan worden. Of omdat de afdeling (of de fabrikant) zelf voldoende dezelfde of vergelijkbare apparaten aanwezig heeft voor tests.

 

Het idee voor een oplaadbare afstandsbediening is wel een leuke, neem ik mee :)

Edit: Terugkoppeling: leuk idee, staat niet op de planning. 


Apple heeft al langer een oplaadbare ab voor Apple TV, voorheen met een lightning ingang, nu een USB-C stekker.


In normale situaties gaat een batterij in de KPN afstandsbediening jaaaren mee. Er kan natuurlijk een keer een defect zijn, maar als het een echte fout in de productie zou zijn, dan zou dit wel vaker een topic zijn geweest.


ps. electronische apparaten, zoals een afstandsbediening is, kun je altijd gratis inleveren. Je kunt ook een wecycle inlverpunt zoeken https://inleverpunten.stichting-open.org/ hier gaan ze verantwoord met e-waste om en zorgen dat er zoveel mogelijk gerecycled wordt.


Apple heeft al langer een oplaadbare ab voor Apple TV, voorheen met een lightning ingang, nu een USB-C stekker.

Die bedoelde ik ook. Maar aangezien sommige hier bij het woord “Apple” meteen in de gordijnen vliegen en alles uit de kast trekken om Apple te bashen, hield ik het neutraal. 😉

In normale situaties gaat een batterij in de KPN afstandsbediening jaaaren mee. Er kan natuurlijk een keer een defect zijn, maar als het een echte fout in de productie zou zijn, dan zou dit wel vaker een topic zijn geweest.

Dat is het ook. Het extreme batterijverbuik komt wel vaker voor. Daarom maakte ik dit topic ook aan.

Ik breng de oude naar een wecycle inlever punt. Goede tip, case closed 😉


@Berteman 

AB met oplaadbare batterijen vind ik ook een super goed idee.😉


Oplaadbare cellen, AA of AAA, en goede lader (!) met een goed :
https://en.wikipedia.org/wiki/Battery_management_system
Dus niet zo'n ding wat maar door blijft gaan en de cellen sloopt.
( alsof de vlotter van de stortbak niet afsluit als de bak vol is )
Dus wat moet ik me voorstellen bij een oplaadbare AB ?
Met een vaste accu er in ? Dank je feestelijk, ik zoek mijn apparaten uit op normale, verwisselbare accu's ( voor zo ver mogelijk ! ) dus dat zou voor mij een duidelijke achteruitgang zijn.

Maar dan zou ik toch graag weten wat de gedachte achter vaste accu's is.
Bij een schroefmachine (ed) heb je meerdere accu's die je snel kan wisselen, prima.
Maar waarom auto's en telefoons dit niet hebben, het is mij een raadsel.


Ik kreeg laatst bij het digitaal aanvragen van een nieuwe afstandsbediening geen enkele vraag over wat er aan de hand was. En omdat er dus ook niks teruggestuurd hoeft te worden, hierbij toch voor het archief:

Bij een TV+ Box afstandsbediening van een half jaar oud deed de OK knop het alleen nog maar als je aan de rechterzijkant van die knop heel hard drukte. De meegeleverde batterijen zaten nog boven de 90%, als dat wat zegt.

Overigens na dat half jaar ook al aardig vergeelde knopjes; ik weet niet of dat door zonlicht of juist misschien zweet komt. (Ik heb het idee dat die afstandsbediening tijdens kijken vooral op een tafeltje ligt, maar het gaat om TV+ van anderen die ik daarmee help, dus ik weet niet hoe ze ‘m precies gebruiken.)

Verder een pluim voor de gemakkelijke en snelle afhandeling!


Ik hoorde van iemand anders dat de “volume harder” knop van TV+ een soort van lam was, en niet meer “klikte” bij indrukken. Het ding deed het verder blijkbaar wel, maar ik heb het niet gezien.

Ook daar blijkbaar geen vraag over de reden van vervanging. Hopelijk houdt KPN wel statistieken bij als mensen via de helpdesk een nieuwe aanvragen, in plaats van via het webformulier? En ook voor de minimaal drie gevallen van hete batterijen die hier op het forum gemeld zijn:

 


@Arjan van B 

Ik begrijp jouw toevoeging niet.

Heeft niets met deze topic te maken.

Je kan beter hiervoor een eigen nieuwe topic maken.