Skip to main content

Ik snap er helemaal niets van. IK had een lange cat 7 kabel voor het TV kijken naar de boven de zolder  aangelegd. Beide UTP stekkers heb ik zelf gemonteerd en de kabel gaf beeld/geluid door. Was in orde dus.

Nu heb ik 1 stekker eraf moeten knippen (de kabel moest door een pijp heen om weggewerkt te worden) en heb ik een nieuwe stekker gemonteerd. De kabel heb ik toen getest met een (ethernet) kabel tester. Alle 8 lampjes lichten keurig achter elkaar op, maar na aansluiten op mijn KPN settop box komt de melding foutcode 842. Ik heb de kabel aangesloten op uitgangen van mijn KPN modem EN switch waar op dezelfde uitgang een andere kabel-TV combinatie beeld geeft. (ergo aan de input kant zal het niet zitten) De procedure bij www.foutcode.tv/842 heb ik geheel doorlopen maar nog steeds geen beeld. Ra ra wat is er aan de hand? Elke suggestie wordt op prijs gesteld!

Als je er een pc of laptop op aan sluit, wat gebeurt er dan?


Ga ik vanavond nog proberen en meld me weer. Aansluiten op mijn modem en aan het andere einde een pc of Mac aansluiten begrijp ik.

bedankt zover 


Cat 7 is geen officieele standaard.Vaak komen er juist meer problemen door.Kies altijd een Cat 5e of cat 6 kabel en dan ook eentje die gemaakt is van 100% koper.


Mijn fout er ligt een cat 6 kabel (ziggo en kpn certificeer!) 

maar aangesloten op mijn pc en internet switch krijg ik geen verbinding!

(heb meteen die test uitgevoerd!) 


Werkt de switch nog wel?


(ziggo en kpn certificeer!) 

Hier ben ik wel benieuwd naar, KPN certificeert dergelijke zaken namelijk helemaal niet naar mijn weten.

 

Als meerdere apparaten op die kabel nog steeds geen verbinding maken dan kan het zijn dat er nog steeds ergens iets niet goed zit aangesloten in de kabel. De meeste kabeltesters zijn eigenlijk ook maar ‘domme apparaten’ die alleen een stroompje sturen en kijken of dat stroompje via het andere draadje goed terug komt. Kabelvolgordes of iets wordt niet aangegeven. Ik heb eens een RJ45-doosje gehad met twee kabels afgewerkt die intern vol in sluiting lag. Kabeltester gaf perfect aan maar de werkelijkheid was anders.


Wist ik niet er staat op de kabel cat 6 en ziggo en kpn certified

bedankt voor de ervaring met testers! Ik ga morgen maar een andere stekker eraan zetten 

(bah bah ik heb het vaker gedaan maar ben er helemaal

niet goed in. Op YouTube lijkt het zo simpel 


Het is ook niet moeilijk maar iets wat je gewoon vaker moet doen wat het gemakkelijk maakt. Voor ik bij KPN werkte was ik ook vaak aan het klooien met die connectoren maar tegenwoordig doe ik het dusdanig vaak dat het zo gedaan is.

Let er overigens wel op dat niet alle connectoren geschikt zijn voor alle typen kabel. Als je solid-core bekabeling hebt dan heb je bijvoorbeeld ook connectoren nodig die daarvoor geschikt zijn, anders is de kans groot dat de mesjes langs de aders heen gaan in plaats van er door heen. Je kan ook overwegen om een keystone te halen, deze snijdt de aders iets in en daar kan je dan vervolgens een ‘prefab’ kabel in steken. Je kan ook voor een zogenoemde ‘toolless’ connector gaan, deze vereisen geen speciaal gereedschap en zijn gemakkelijk aan te sluiten, ze zijn echter wel enorm aan de prijs: https://www.onlinekabelshop.nl/rj45-toolless-connector-voor-f-utp-s-ftp-cat6a-netwerkkabel-per-stuk?gclid=CjwKCAiAh_GNBhAHEiwAjOh3ZPyt-H_KMp9cz08f5KrHr4z-Mp4KzaSp-WXzZxwfPKrgd_Lg14FMIxoCUaIQAvD_BwE


Kabelvolgordes of iets wordt niet aangegeven. 

 

Ligt eraan wat voor tester je gebruikt. Sommige testers gaan de draadjes 1 voor 1 bij langs van 1 naar 8.

 

 

@HCfreak heb je in beide plugjes dezelfde kleuren volgorde aangegouden?

Vandeweek nog meegemaakt dat door 1 draadje op de verkeerde plek, de tv ontvanger van de vorige provider het nog wel deed (wel slecht), maar die van ons helemaal niet.


Kabelvolgordes of iets wordt niet aangegeven. 

 

Ligt eraan wat voor tester je gebruikt. Sommige testers gaan de draadjes 1 voor 1 bij langs van 1 naar 8.

Daarom zeg ik ook ‘de meeste’ 😉


Ik heb een tester die lampjes een voor een laat oplichten maar morgen toch maar een nieuwe stekker monteren ( nog beter proberen te doen zoals gezegd ik ben er niet echt handig) het is volgens mij de enige oorzaak dat toch de stekker niet goed door mij gemaakt is 


Goede tip die andere stekker ik kende dat niet ga ik zeker bestellen als de poging morgen niets oplevert thx dank! 


Wel even direct op modem aangesloten gehad om al het tussenliggende uit te sluiten? Gaan er dan geen lampjes branden naast de gele ethernet poort?

 


@HCfreak

Hou je aan de norm van het aansluiten van een utp kabel dit is heel belangrijk i.v.m. de getwiste paren 

Ik zelf pak de standaard B wat de norm is 

 


Hallo @HCfreak , een CAT7 kabel is ook overkill en CAT is nog niet officieel gecertificeerd door de verantwoordelijke instanties.  Zelf gebruik ik grotendeels CAT6(a) en kan tot 10Gbit aan.

 


Heren super bedankt voor de input.

peter keetfm: die gebruik ik ook en check het 23 keer alvorens ik de knijp tang op de stekker zet.

dennis: heb ik geprobeerd. Ben nu geheel van de regen in de drup:

 

1.heb een nieuwe stekker gemonteerd

2.met de kabel tester was die OK

3.ik sluit de kabel (voor de TV op zolder) aan op dezelfde uitgang als voor de TV in de keuken (waar ik beeld heb!)​​​​​​

4.geen beeld op zolder

​​​​​​​​​​​​​​5.sluit de kabel aan op een PC op zolder geen internet (ook niet met de oorspronkelijke kabel!)

6.wat blijkt: ik heb ook elders geen wired internet wel WIFI 

7.kan de storing niet vinden. Heb de Modem Xperia (30 sec) van de stroom gehad en weer aangezet Alle 5 groene leds op de voorkant branden. En heb mijn router gereset (verbinding: kabel modem--> naar router en van router -->de internet switch--> naar o.a. studeerkamer waar ik ook niet online kom (behalve dus met WIFI)en zolder (PC)

Kortom van de regen in de drup en weet ff niet meer waar ik het nu moet zoeken! (de cat 6 kabel voor zolder heeft gefunctioneerd met door mij zelf gemonteerde uTP stekkers) Zou super zijn als ik wat input krijg van jullie! alvast :thumbsup:


Heren super bedankt voor de input.

peter keetfm: die gebruik ik ook en check het 23 keer alvorens ik de knijp tang op de stekker zet.

dennis: heb ik geprobeerd. Ben nu geheel van de regen in de drup:

 

1.heb een nieuwe stekker gemonteerd

2.met de kabel tester was die OK

3.ik sluit de kabel (voor de TV op zolder) aan op dezelfde uitgang als voor de TV in de keuken (waar ik beeld heb!)​​​​​​

4.geen beeld op zolder

5.sluit de kabel aan op een PC op zolder geen internet (ook niet met de oorspronkelijke kabel!)

6.wat blijkt: ik heb ook elders geen wired internet wel WIFI 

7.kan de storing niet vinden. Heb de Modem Xperia (30 sec) van de stroom gehad en weer aangezet Alle 5 groene leds op de voorkant branden. En heb mijn router gereset (verbinding: kabel modem--> naar router en van router -->de internet switch--> naar o.a. studeerkamer waar ik ook niet online kom (behalve dus met WIFI)en zolder (PC)

Kortom van de regen in de drup en weet ff niet meer waar ik het nu moet zoeken! (de cat 6 kabel voor zolder heeft gefunctioneerd met door mij zelf gemonteerde uTP stekkers) Zou super zijn als ik wat input krijg van jullie! alvast :thumbsup:

Je hebt de experiabox en dan een router daar achter de tv ontvanger? 

Dat gaat niet werken 

De tv-ontvanger moet direct aan de experiabox aangesloten worden 

Of een switch met igmp snooping die moet dan ook direct in de experiabox en daar de tv ontvanger aan 

 


Ik heb de kpn interactieve tv direct op de xperia modem

van kpn aangesloten (een derde tv krijgt signaal via een switch) mijn set up heeft altijd goed gewerkt voor TV en internet 


Ik heb de kpn interactieve tv direct op de xperia modem

van kpn aangesloten (een derde tv krijgt signaal via een switch) mijn set up heeft altijd goed gewerkt voor TV en internet 

Oke vreemd 

Ik zal dan haast denken dat die kabel niet goed is 

Maar blijft wel vreemd dat de 8 ledjes tester wel de verbinding goed door geeft 

Het is echt een utp kabel? 


Hallo @HCfreak ik had van de week iets dergelijks, het Realtek testprogramma op mijn pc gaf de juiste verbinding aan en toch geen internet. Op de pc met Windows 11 netwerkinstellingen hersteld, d.w.z. W11 zet alles terug naar default, lees standaard en ik had weer een perfecte verbinding.

 


(ziggo en kpn certificeer!) 

Hier ben ik wel benieuwd naar, KPN certificeert dergelijke zaken namelijk helemaal niet naar mijn weten.

 

Als meerdere apparaten op die kabel nog steeds geen verbinding maken dan kan het zijn dat er nog steeds ergens iets niet goed zit aangesloten in de kabel. De meeste kabeltesters zijn eigenlijk ook maar ‘domme apparaten’ die alleen een stroompje sturen en kijken of dat stroompje via het andere draadje goed terug komt. Kabelvolgordes of iets wordt niet aangegeven. Ik heb eens een RJ45-doosje gehad met twee kabels afgewerkt die intern vol in sluiting lag. Kabeltester gaf perfect aan maar de werkelijkheid was anders.

NHendriks 

Ik gebruik zo,n tester al jaren 

Ik heb zojuist een test gedaan 3 van de 8 draden kort gesloten en de 3 lampjes blijven netjes uit 

Het is wel de bedoeling dat je beide kanten controleert 

 


Ik heb exact dezelfde (had niet beide kanten gecontroleerd super hulp en aanwijzing)

maar het internet bedraad nog niet aan de praat 

het zit niet in de pc mijn Mac komt ook niet online

zo kan ik dus niet testen of de cat6 wel werkt als hij ipv tv internet moet doorgeven goede raad is duur en wordt enorm op prijs gesteld 


@HCfreak

Werkt het looplicht van de tester goed aan beide kanten 

Van 1 t/m 8 

Je mag als de tester nog op de kabel aangesloten zit nooit netwerk apparatuur aansluiten op die kabel 


Ga ik dadelijk meteen doen eerst de Corona ellende op tv even aanzien 


Ga ik dadelijk meteen doen eerst de Corona ellende op tv even aanzien 

Ben ik ook aan het doen wat een ellende inderdaad