Skip to main content

Ik snap er helemaal niets van. IK had een lange cat 7 kabel voor het TV kijken naar de boven de zolder  aangelegd. Beide UTP stekkers heb ik zelf gemonteerd en de kabel gaf beeld/geluid door. Was in orde dus.

Nu heb ik 1 stekker eraf moeten knippen (de kabel moest door een pijp heen om weggewerkt te worden) en heb ik een nieuwe stekker gemonteerd. De kabel heb ik toen getest met een (ethernet) kabel tester. Alle 8 lampjes lichten keurig achter elkaar op, maar na aansluiten op mijn KPN settop box komt de melding foutcode 842. Ik heb de kabel aangesloten op uitgangen van mijn KPN modem EN switch waar op dezelfde uitgang een andere kabel-TV combinatie beeld geeft. (ergo aan de input kant zal het niet zitten) De procedure bij www.foutcode.tv/842 heb ik geheel doorlopen maar nog steeds geen beeld. Ra ra wat is er aan de hand? Elke suggestie wordt op prijs gesteld!

De gouden tip: aan beide kanten met de tester de lampjes controleren. Een kant gingen 8 lampjes na elkaar aan (kort) maar bij het test ding aan de andere kant bleef lampje 1 uit!

(het ledje helemaal onderaan waar een nul bij staat behoeft niet op te lichten?)

 

Ga morgen maar weer een nieuwe stekker monteren (ben daar een goed uurtje zoet mee:rage: ) Ik heb ook ik zeg maar een klap stekker gekocht ga daar mijn geluk maar eens mee proberen.

Dank zover, wordt vervolgd 


@HCfreak

Dat is het probleem pin1 dat de kabel niet werkt 

Het gaat om lampjes 1 t/m 8 

Het zal zeker goed komen 👍

 

 


Ga ik wel vanuit. Heeft al gruwelijk veel tijd gekost de kabel naar de tweede verdieping (weggewerkt zo goed als het kan) dan struikel je over het laatste stekkertje . Morgen een nieuwe poging ook nog proberen internet weer aan de praat te krijgen (WiFi werkt gelukkig nog wel) 


En nog bedankt voor de gouden tip! 


@HCfreak

Kijk ook voordat je de rj45 stekker perst

Aan de kopse kant dat de draadjes wel volledig in de rj45 bus zitten

Ff foto proberen te maken (door drukken tot het einde) 

 


Dat is zeker een goed punt bedankt !! Ik kijk er wel naar maar met aandrukken lukt het niet goed om alle draadjes evenveel naar achteren te schuiven! ( het lukt niet omdat een enkel draadje ook met knik naar boven gaat als je begrijpt wat ik bedoel maw het lukt niet om alle draadjes evenwijdig aan elkaar in het plastic “voor inzet stukje” te krijgen. Alhoewel het in andere stekkers die ik gemaakt heb met een enkele twist wel gelukt is


De draadjes in een punttangetje netjes op volgorde leggen, strak naast elkaar. En dan met je andere hand met een kniptang recht afknippen. Dan is alles keurig recht.


Ga vanmiddag weer aan de slag en ga het proberen tanks! 


@HCfreak 

gewoon even rustig dit filmpje volgen

 


Ha @HCfreak wat heerlijk om te zien dat de community zo met je mee denkt! Ik zie dat je ermee aan de slag gaat: laat je nog even weten of het inderdaad gelukt is uiteindelijk?


Uiteraard , ben nu  nog druk bezig.


Na weer drie uur sukkelen nog niet  gelukt.

Heb nou ook de stekker op de zolder opnieuw gemaakt, maar het test resultaat is nog veel minder dan de vorige keer (1 lampje op een tester lichtte  niet op) Ik stuur maar een paar foto’s op want ik ben bang dat ik stom bezig ben (en de vorige kabels die ik gemaakt heb maar geluk dan...)Hopelijk zijn de foto’s scherp genoeg (best nog lastig om te maken) Ik heb nou echt een expert nodig. IK laat het nu even zitten want de zin is compleet weg) IK ben reuze benieuwd naar de reacties bedankt alvast.

uiteinde lichtte niet op).

Ik stuur maar enkele foto’s op want ik ben  bang dat ik stom bezig ben (en de vorige keren kabels gemaakt heb met meer geluk dan..)

wie kan daar eens deskundig naar kijken (hopelijk zijn de beelden scherp genoeg. Zowel stekker beneden als boven gefotografeerd_ Leg het nu even stil want ik ben er helemaal klaar mee.

(


@HCfreak 

als ik zo de 3e foto bekijk lijkt dat goed kan iets netter maar daarom moet het wel werken

ik zie ook dat de draden er ver genoeg in zitten

je gebruikt wel B aan beide kanten ?

niet A en B?

 


Dat is een goede! (want dat heb ik wel eens fout gedaan) Ik heb het tig keer gecheckt.

Ik hou de kabel met stekker naar me toe (zoals achterzijde van het doosje met stekkers) dan moet op pin 1 wit/oranje zitten dat is dus aan de linkerkant. Maar goed ik ga het nog eens checken nu: het klopt

(bruin zit dus aan de rechterkant volgens opgave verpakking)(overigens staat op de verpakking van de “klap stekkers”die heb ik  nog niet geprobeerd een andere volgorde voor B!)

Ga de volgende keer (weet niet wanneer ik verder kan deze week!) het afknippen van de draden met een scherpere tang doen (die van de knijptang) Misschien maken de draden helemaal bovenin toch sluiting) Anders weet ik het echt niet meer (het is toch vaak goed gegaan bij mij...raadsel) Mijn volgorde opgave Kopp 6 UTP stekkers (Praxis) 1 wit oranje 2 oranje 3 wit/groen 4 blauw 5 wit/blauw 6 groen 7 wit bruin en 8 bruin.

bedankt voor het meedenken!


@HCfreak 

Misschien is deze foto duidelijker

Geduld en rustig opnieuw proberen 

 


@HCfreak

Die klapstekkers ken ik eigenlijk niet 

Gebruik altijd gewone rj45 wat met perstang werkt 

Ik heb even gezocht bij die (klap) stekkers ook de B norm aanhouden 

Zie dit plaatje de kleuren staan erop 

(A is wit gemaakt) 

 


Dank is duidelijk. Hierbij de foto’s van mijn klap stekker (het kleuren schema staat ook op de verpakking. Het is niet hetzelfde al zal (zonder tegenbericht) het wel volgens schema gaan proberen (misschien meer geluk met die stekker!)

Ik kan pas volgend weekend weer een nieuwe poging doen (als ik nog nieuwe stekkers over heb :rage:

even geduld svp voor mijn volgende bericht.


Altijd aan beide kanten B gebruiken 

Ik hoop dat het je volgende week lukt @HCfreak

Met die klapstekkers 

Tip

Probeer eerst een kant dan de tester er op mocht het goed zijn scheelt weer extra werk

Toevallig de zelfde stekker van mijn plaatje wat ik ff van internet heb geplukt 

Hou dat aan 

 

 


Peter Keetfm: voor de duidelijkheid: als ik dat schema aanhou betekent het dat de geheel bruine draad niet aan de buitenkant zit. (bij de klap stekker zit bruin/wit aan de buitenkant) Deze zit wel aan de buitenkant bij de gewone stekkers en het schema wat daarbij hoort, die ik tot nu toe gebruikt heb.

 

Kun je dat nog even bevestigen want ik snap niet dat beide stekkers een verschillend schema hebben.

Ga vanmiddag toch nog proberen verder te komen (moet nu zuinig zijn op mijn stekkers want de Praxis is met Corona dicht gegaan!)


Peter Keetfm: voor de duidelijkheid: als ik dat schema aanhou betekent het dat de geheel bruine draad niet aan de buitenkant zit. (bij de klap stekker zit bruin/wit aan de buitenkant) Deze zit wel aan de buitenkant bij de gewone stekkers en het schema wat daarbij hoort, die ik tot nu toe gebruikt heb.

 

Kun je dat nog even bevestigen want ik snap niet dat beide stekkers een verschillend schema hebben.

Ga vanmiddag toch nog proberen verder te komen (moet nu zuinig zijn op mijn stekkers want de Praxis is met Corona dicht gegaan!)

Gewoon doen wat op het aansluitschema op de achterkant staat 

Pers stekker is 8 naast elkaar 

Klap stekker is 4 onder en 4 boven 

Hou het plaatje hierboven aan 

 


helder bedankt hoop er vanmiddag aan toe te komen (wordt vervolgd)


Peter Keetfm:

Heb omdat jij de stekkers voldoende vond, nogmaals beide stekker aansluitingen letterlijk onder loep genomen en kon ook geen rare dingen zien (de volgorde nogmaals gecontroleerd en of de draden van rechts naar links hetzelfde zijn) (om dit te checken nog een keer het plaatje van de verpakking erbij gehaald de stekker precies zo gedraaid als op de tekening en net als op de tekening dan links beginnen met wit/oranje) 

Ik knip de stekkers er nog niet af; het heeft geen zin om opnieuw te beginnen als je geen idee hebt wat je fout gedaan hebt. Of toch wel: en trial and error verder proberen?? Dit keer met de klap stekkers??

Wat ik erg vreemd vindt dat  bij het “doormeten” met de tester geen enkel ledje oplicht. Het is een complete afgang qua testresultaat. (ik heb verschillende keren betere resultaten gehad. De eerste keer zelfs alle 8 lampjes aan 1 kant en 7 lampjes aan de andere test meet kant 

 

goede raad is duur zullen we maar zeggen en geduld is een schone zaak (bah bah)

 

(ik kon vandaag wel iets doen omdat de afspraak voor de gehele dag op het laatste moment afgeblazen werd)

 

 

 

 


Toevoeging: om compleet te zijn heb ik de draad ook getest als ethernet internet kabel (van Modem-->switch-->PC/laptop op zolder. Dezelfde verbinding als waar de PC normaal mee verbonden is en online komt)

 

Ik maakte knullig genoeg te vroeg een vreugde dans toen ik een gebiste op mijn scherm kreeg.

De Laptop had het met WIFI binnen gehaald . Toen ik WIFI uitgeschakeld had deed de KPN int TV cat 6 kabel nul nada niets (en de normaal in gebruik zijnde kabel functioneerde wel)


toen ik een website ….op mijn scherm kreeg


Zit er niet gewoon een kabelbreuk in de kabel?? Want dan kan je stekkers blijven wisselen.