Skip to main content

Ik snap er helemaal niets van. IK had een lange cat 7 kabel voor het TV kijken naar de boven de zolder  aangelegd. Beide UTP stekkers heb ik zelf gemonteerd en de kabel gaf beeld/geluid door. Was in orde dus.

Nu heb ik 1 stekker eraf moeten knippen (de kabel moest door een pijp heen om weggewerkt te worden) en heb ik een nieuwe stekker gemonteerd. De kabel heb ik toen getest met een (ethernet) kabel tester. Alle 8 lampjes lichten keurig achter elkaar op, maar na aansluiten op mijn KPN settop box komt de melding foutcode 842. Ik heb de kabel aangesloten op uitgangen van mijn KPN modem EN switch waar op dezelfde uitgang een andere kabel-TV combinatie beeld geeft. (ergo aan de input kant zal het niet zitten) De procedure bij www.foutcode.tv/842 heb ik geheel doorlopen maar nog steeds geen beeld. Ra ra wat is er aan de hand? Elke suggestie wordt op prijs gesteld!

Gewoon een kant-en-klare kabel gebruiken, zorgen voor een gat van minimaal 15mm, Zodat de kabel inclusief stekker er doorheen kan waar nodig.

 

 


dat zou een ramp zijn maar kan in theorie natuurlijk. Ik heb echter nadat ik 8 x led lichtje ene kant en 7 x led lichtje aan de andere kant had gemeten geen gekke dingen gedaan met de kabel.

hoe kom je daar in vredesnaam achter? (door elk draadje een stroompje te sturen met een batterij? per twee dus 1 draadje plus en eentje  min. Dat kan maar is een heel gepruts natuurlijk 

IK heb de tester nog even uitgeprobeerd met een pre fab lange kabel (van KPN ontving ik die bij de set top box een cat 5 kabel!) de test was prima (keurig alle 8 ledjes achter elkaar lichten op zoals het hoort)


@HCfreak

Dan lijkt het dat de kabel niet goed meer is 

Ondanks dat deze er voor wel werkte toch?

Misschien te hard door getrokken misschien?

Ik zou als ik jou was de laatste poging doen met die klapstekkers (zoveel werk is het niet) 

Er kan weinig mis gaan gewoon B aan beide kanten gebruiken

 


Goed advies, ga ik vandaag of morgen doen met de klap stekkers mijn geluk beproeven!

Met de kabel heb ik niets geks gedaan wat een breuk zou kunnen hebben veroorzaakt heel theoretisch is die breuk eerder ontstaan en pas recent door enige beweging manifest geworden. Maar ook bij het doorvoeren van de zolder helemaal naar beneden heb ik niets geks gedaan (uiteraard wel af en toe iets moeten trekken maar niet als een gekke, alhoewel je weet het nooit zeker of het niet te veel is geweest) 


@HCfreak

is het al gelukt ?

als nu weer de led 1 uit blijft is het haast zeker een breuk in de kabel (oranje / wit)

ik kan je dan nog 1 oplossing geven als je de kabel niet wil vervangen

ik ben hier geen voorstander van het beste is een nieuwe kabel

 

het volgt

als je genoeg heb aan de snelheid van max 100mbit (voldoende voor tv ontvanger en of internet)

ga voor het pin 1-2-3 en 6 schema (100mbit verbinding)

ik heb hier de 4 draden groen/wit en groen en blauw/wit en blauw genomen (je had 7 lampjes) dus ik ga er even vanuit dat deze nog heel zijn (rest gewoon af knippen)

gebruik hiervoor even de persstekkers met tang

zie dit plaatje

nogmaals ik ben geen voorstander maar zo kun je wel een 100mbit verbinding krijgen daar heb je maar 4 draden voor nodig

als dit klaar is zou je op de tester led 1-2-3-6 op zien lichten (looplicht) dan is het goed

zie het maar als laatste redmiddel

ik moet er ook even bij zeggen dat op afstand de situatie moeilijk in te schatten is

 

 

 


Bedankt voor deze tip. IK heb het even laten rusten (was er ff klaar mee en had andere dingen te doen)

Maar ik ga eerst jouw eerdere tip toepassen: het nog een keer proberen met de klap stekkers.

(een kabel breuk kan natuurlijk maar dat blijf ik erg onwaarschijnlijk vinden. Als dat toch  zo is ga een heel nieuwe kabel trekken) Ik meld me weer!!!


(een kabel breuk kan natuurlijk maar dat blijf ik erg onwaarschijnlijk vinden. Als dat toch  zo is ga een heel nieuwe kabel trekken) Ik meld me weer!!!

Hallo @HCfreak , gebruik dan meteen ‘normale gecertificeerde’ kabels CAT6(a).

Wat ik al eerder schreef, CAT7 is overkill en (nog) niet gecertificeerd, dus duidelijk problemen te verwachten met die kabels zoals je nu blijkbaar ook al hebt.

 


(een kabel breuk kan natuurlijk maar dat blijf ik erg onwaarschijnlijk vinden. Als dat toch  zo is ga een heel nieuwe kabel trekken) Ik meld me weer!!!

Hallo @HCfreak , gebruik dan meteen ‘normale gecertificeerde’ kabels CAT6(a).

 

 

En dan het liefst ook een 100% koperen(CU) kabel:wink:


@HCfreak 

mocht je de kabel willen vervangen ga altijd voor 100% koper

en een goed merk Nexans Draka Belden enz.

5e voldoet prima ik zelf gebruik enkele honderden meters van dit merk

die kabel is 155MHz en voldoet aan de 2.5Gbase-T 802.3bz 100MHz

met deze kabel ben ik voorlopig in de toekomst nog gedekt

je kunt natuurlijk ook voor cat6 gaan wel 100% koper gebruiken

gebruik geen (CCA) Copper Clad Aluminium

 

 

 


(een kabel breuk kan natuurlijk maar dat blijf ik erg onwaarschijnlijk vinden. Als dat toch  zo is ga een heel nieuwe kabel trekken) Ik meld me weer!!!

Hallo @HCfreak , gebruik dan meteen ‘normale gecertificeerde’ kabels CAT6(a).

Wat ik al eerder schreef, CAT7 is overkill en (nog) niet gecertificeerd, dus duidelijk problemen te verwachten met die kabels zoals je nu blijkbaar ook al hebt.

 

@JanDhij gebruikt een cat6 kabel !

zie eerder in dit topic


Hallo @peter-keetfm , de topic-titel doet anders vermoeden, daar borduurde ik op voort.:slight_smile:


Ben alweer een poosje verder : heb de klap UTP stekkers aan beide einden gemonteerd (een uiterst k… priegel werkje)

de tester geeft aan 1 kant keurig alle 8 ledjes na elkaar weer

aan de andere kant een raar patroon: als het ledje 8 is geweest springt hij eerst naar 2 dan naar 1 en daarna naar 3,4,5,6,7,8. (zie upload opname.Helaas de video 8 sec opname krijg ik niet al bijlage erbij. Hopelijk voldoet de omschrijving)


Je moet pin 1 en 2 omwisselen aan een kant 

Oranje wit en oranje omwisselen

De klapstekker voorzichtig open maken en dan de 2 draden omwisselen 

Dan moet het werken 

In ieder geval is de kabel goed