Skip to main content

Goedemiddag,

Ik ben een volslagen digibeet en stam nog uit het tijdperk dat het aansluiten van een nieuwe geluidsinstallatie volstond met het aansluiten van de speakers en het in het stopcontact steken van de stroomkabel. Ik zou graag jullie hulp hebben bij het volgende waarbij ik, zo goed mogelijk, de situatie tracht te omschrijven (want dat is ook een dingetje….)

In de huidige situatie stond mijn DVD-Blue Rayspeler (SONY HBD-E280), met een optische kabel, aangesloten op de KPN-ontvanger (Arris VIP2952 V2) en dat werkte prima.
Nu heb ik, afgelopen week, een nieuwe geluidsinstallatie gekocht en dat is een YAMAHA MCR-N670D bestaande uit een versterker en CD-speler. Ik wil deze installatie ook aangesloten hebben op de KPN-ontvanger (Arris) maar wil óók de DVD-Blue Rayspeler aansluiten op de nieuwe geluidsinstallatie.

Ik veronderstel dat de ‘optische kabel’, die nu vanaf de DVD-Blue Rayspeler naar de KPN-ontvanger (Arris) loopt, vanaf de DVD-Blue Rayspeler naar de ‘Digital In’ van de YAMAHA (CD-speler) moet lopen maar hoe én waar sluit ik de KPN-ontvanger (Arris) dan weer op het geheel aan?
En, indien aangesloten, zijn er dan nog aanvullende zaken nodig om optimaal gebruik te kunnen maken van de digitale radiostations en Spotify (om een voorbeeld te noemen)

Ik weet niet of ik mijn vraag duidelijk heb kunnen omschrijven maar beter als zo gaat het niet worden, ben ik bang…. :rolling_eyes:

Bedankt alvast voor het meedenken en reageren allemaal! :grinning:

Euh, als ik het zo lees….

trek je de optische kabel uit je Sony. En op dezelfde plek zet je de nieuwe Yamaha neer die vast ook “optical in” heeft. Dan steek je de kabel er weer in.

Verder hoef je m.b.t. de Arris niks te veranderen. Want er gaat van af die al een HDMI kabel naar je tv.

Hoe je verder optical op je nieuwe set gebruikt (soms moet je nog een knop toekennen) → zie de gebruiksaanwijzing.

 

Als de audioset (Sony) met ingebouwde dvd/bluray speler een “audio out” heeft kun je dat verbinden met un audio in aansluiting op de Yamaha. Anders niet.
De dvd/bluray moet wel met HDMI op je tv aangesloten blijven natuurlijk.


Euh, als ik het zo lees….

trek je de optische kabel uit je Sony. En op dezelfde plek zet je de nieuwe Yamaha neer die vast ook “optical in” heeft. Dan steek je de kabel er weer in.

Hoe je verder optical op je nieuwe set gebruikt (soms moet je nog een knop toekennen) → zie de gebruiksaanwijzing.

 

Als de audioset (Sony) met ingebouwde dvd/bluray speler een “audio out” heeft kun je dat verbinden met un audio in aansluiting op de Yamaha. Anders niet.
De dvd/bluray moet wel met HDMI op je tv aangesloten blijven natuurlijk.

Bedankt Peter, voor je duidelijke uitleg!

Ik heb, gemakshalve, even foto's bijgevoegd van de huidige situatie.
Op de ene foto zie je de achterzijde van de Sony (Blue Rayspeler) waar de optische kabel nog aangesloten zit en op de andere foto zie je de Yamaha CD-speler (onderste apparaat) waar, onder de draadloze antenne, de ‘digital in’ zit. Ik veronderstel dat daar de optische kabel aangesloten moet worden vanuit de KPN-ontvanger?
Als je beide foto's bekijkt, kun je mij dan aangeven of er de mogelijkheid is om de Blue Rayspeler op de Yamaha aan te sluiten en zo ja; hoe?

Ik heb al aangegeven dat ik, op dit gebied, A-technisch ben dus sorry voor de eventuele domme vragen :joy:

Bedankt alvast voor je moeite!

groet,
John

 

achterzijde Sony Blue Rayspeler
achterzijde Yamaha CDspeler en versterker

 


Het zou inderdaad een kwestie moeten zijn van het optische kabeltje uit de dvd/brd speler halen en in de Yamaha.

Maar, heeft de Yamaha versterker wel een optische ingang???? Ik zie 'm niet! Die Yamaha heeft gruwelijk weinig aansluitingen. Eigenlijk helemaal niks. Niet mijn keuze. Je kan er vrijwel niks mee volgens mij, alleen die cd speler. En waarom heeft die een antenne???

Ik heb even via google gekeken en die versterker is en heeft helemaal niks. KPN (voor radio en tv geluid) is er NIET op aan te sluiten.
De versterker heeft welgeteld één ingang: aux links en rechts analoog. Daar móet de cd-speler al op. Tenzij je er voor kiest geen cd's meer te draaien en de kpn ontvanger daar met een
analoog kabeltje aan te sluiten*.

Mijn kwalificatie: kinderkamer- danwel speelgoedset. Cijfer: 3½

De versterker heeft wel BT en Wifi waardoor je via BT muziek kan streamen bv van af je smartphone. 

Radio kan alleen via DAB en Wifi (internetradio). Dus (bijna*) onmogelijk via de kpn ontvanger.

En helaas. De Sony dvd/brd kan niet (qua geluid) op de Yamaha aangesloten worden. (dat is de ellende met die alles-in-één apparaten: geen audio-uitgangen).

De Sony dvd/brd kan wel, met hdmi, op de televisie aangesloten worden. Of er dan geluid uit de tv komt…. heel vaak sturen die dingen het alleen naar hun interne versterker (ook weer de ellende met die alles-in-één apparaten).

Waarom zie ik op de Sony dvd/brd nu geen HDMI aangesloten naar de tv? Of had je die kabel er al uitgetrokken?
Of gebruikte je de speler toch al niet voor dvd's en bluray's?


Maar, heeft de Yamaha versterker wel een optische ingang???? Ik zie 'm niet!

Naast de lan-poort zit een Digital In met Toslink aansluiting. Ik heb zo het vermoeden dat de CD-speler het ontvangende apparaat is met meerdere geluidsbronnen als mogelijkheid en dat deze vervolgens naar de versterker gaat.

 

Ik zou in dit geval eigenlijk haast zeggen om alle apparatuur lekker op de TV aan te sluiten met HDMI en dan vanuit de TV met de optische kabel naar de versterker. Misschien kan je in de instellingen van de TV nog kijken naar een mogelijkheid om daarmee het volume van de Yamaha te bepalen, soms biedt een optische aansluiting die mogelijkheid.

 

Met meer dan dit kan ik je helaas niet helpen, ik ken die set verder niet en ik gebruik zelf nooit Toslink omdat analoge RCA-kabels voor mij altijd voldoende waren.


Hallo Peter,

Wederom bedankt voor je reactie!

Ik heb de optische kabel in de Yamaha (CD-speler) gestoken in de Digital In-aansluiting en dat werkt goed. De DVD-BlueRayspeler blijft dan apart op de tv aangesloten staan (ik had de HDMI er even uitgehaald om het apparaat uit de kast te halen). Het geluid van de Yahama is inderdaad minder dan ik verwacht had maar we hebben muziek!
 

Bedankt voor je hulp!

groet,
John


Fijn dat het nog gelukt is. 

Scherp, @NHendriks . Ik dacht, omdat het de cd-speler is, dat het om optical uit ging. Niet helemaal goed gekeken ook.

Dit is i.i.g. geen set voor de super geluidsliefhebber.