Skip to main content

Sinds donderdag heb ik glasvezel van KPN, internet werkt prima, maar TV werkt niet, nergens in huis.

Situatie:

Glasveel komt binnen en is met UTP aangesloten op de WAN-poort van de KPN Box12. Op LAN-poort1 zit een UTP naar mijn eigen ASUS router, hierachter hangen diverse access-points, switches, pc’s etc. voor mijn thuisnetwerk.
WiFi op de KPN Box12 staat uit. Ook staat de DMZ optie aan. Al het internetverkeer in en uit werkt zonder problemen en super snel, zowel bedraad als draadloos door het hele huis.

Maar TV wil niet werken, nergens. Ik heb de de KPN TV-ontvanger niet in gebruik, deze is niet aangesloten.

Ik kan:

  • de iTV app opstarten en inloggen op mijn LGTV, iPhone, Samsung smartphone en dan zie ik alle programma’s, plaatjes, zender info etc.
  • ik kan op mijn macbook en windows pc via o.a. Chrome de website https://tv.kpn.com/ openen en inloggen en ook dan zie ik alle programma’s, plaatjes, zender info etc.

Maar wat ik niet kan is een programma, uitzending, opname of wat dan ook bekijken, ik kan dus geen TV kijken. Zodra ik ergens op klik in de app op browser blijft het beeld zwart. Alleen heel soms, na veel geduld, verschijnt er wel eens even een paar seconden beeld, maar dit is vaker niet dan wel.

Schakel ik bijvoorbeeld op mijn iPhone over van WiFi naar 4/5G dan werkt de app prima en zonder enig probleem.

Wat is hier aan de hand? Mijn bedrade en draadloze netwerk functioneren prima.

Sinds donderdag heb ik glasvezel van KPN, internet werkt prima, maar TV werkt niet, nergens in huis.

Situatie:

Glasveel komt binnen en is met UTP aangesloten op de WAN-poort van de KPN Box12. Op LAN-poort1 zit een UTP naar mijn eigen ASUS router, hierachter hangen diverse access-points, switches, pc’s etc. voor mijn thuisnetwerk.

Dit kan niet. De tv ontvanger van KPN moet rechtstreeks op de KPN Box aangesloten zijn. Er mag geen router tussen zitten. De KPN Box heeft een igmp proxyserver. Hiermee moet de tv ontvanger kunnen communiceren. Dat werkt niet als er een extra router tussen zit.

Dat wil niet zeggen dat u geen 2de router mag of kunt gebruiken. Ik doe het zelf ook. Alle apparaten kunnen achter die 2de router. Maar niet de tv ontvangers.


Sinds donderdag heb ik glasvezel van KPN, internet werkt prima, maar TV werkt niet, nergens in huis.

Situatie:

Glasveel komt binnen en is met UTP aangesloten op de WAN-poort van de KPN Box12. Op LAN-poort1 zit een UTP naar mijn eigen ASUS router, hierachter hangen diverse access-points, switches, pc’s etc. voor mijn thuisnetwerk.

Dit kan niet. De tv ontvanger van KPN moet rechtstreeks op de KPN Box aangesloten zijn. Er mag geen router tussen zitten. De KPN Box heeft een igmp proxyserver. Hiermee moet de tv ontvanger kunnen communiceren. Dat werkt niet als er een extra router tussen zit.

Dat wil niet zeggen dat u geen 2de router mag of kunt gebruiken. Ik doe het zelf ook. Alle apparaten kunnen achter die 2de router. Maar niet de tv ontvangers.

Bedankt voor je reactie, maar ….. zoals gemeld gebruik ik geen TV-ontvanger, deze zit nog in de doos. Ik wil gewoon online TV van KPN kijken in de browser, of in de app op mijn TV of telefoon, via mijn eigen WiFi.


Ok. Zover had ik niet eens gelezen 😁

Doet de app op de smartfoon het ook niet? Logt u in met abonnementsnummer en pincode? (dus niet met het MijnKPN account)

Probeer het anders toch eerst even op het WiFi van de KPN Box. Als dat werkt, dan zult u het echt moeten zoeken in uw eigen router.


@Nick83 de app op mijn iPhone en Samsung doet het idd niet. ik zal ff controleren met welke account ik hierop inlog. moment.


Het maakt geen verschil of ik inlog met mijn KPN-ID of met het abonnementsnummer. De app op mijn iPhone geeft gewoon geen enkele TV zender weer. Zodra ik een zender aanklik, bijv, NPO1, onder “ Now on TV “ blijft het beeld zwart. Ik zie wel een preview, maar het groene cirkeltje blijft maar draaien. Ook op mijn macbook, met Chrome, het zelfde probleem.

Beide devices zijn via mijn eigen WiFi verbonden aan het internet. Al het andere wat ik doe vanaf deze devices op het internet gaat zonder problemen. (Netflix, browsen, op dit forum zoeken naar een oplossing).


Dus nog even samenvatten:

Apparaat details werkt niet/prima
iPhone of Samsung op eigen Wifi met ITV app niet
iPhone of Samsun op eigen WiFi via tv.kpn.com niet
iPhone of Samsung via 4/5G met ITV app prima
iPhone of Samsung via 4/5G via tv.kpn.com prima
LGTV op eigen WiFi met IVT app niet
LGTV op eigen WiFi via tv.kpn.com niet
Macbook op eigen WiFi via tv.kpn.com niet

 


U gebruikt toch niet iets van VPN ofzo hé?


nope, geen VPN’s hier.

KPN Box12 is aangesloten via de WAN-poort naar de NT doos van de glasvezel FTU.

Poort 1 van de KPN Box12 gaat met een UTP kabel naar mijn ASUS WAN-poort, hierachter hangt mijn netwerk en alle apparaten bedraad en draadloos.

Netwerk tussen de KPN Box12 LAN1 ↔️ ASUS WAN1 is een 192.168.2.0/24 netwerk. Mijn interne netwerk thuis, achter de ASUS, is een 172.16.0.0/16 netwerk.


Probeer het toch eerst even op het WiFi van de KPN Box. Ik ben benieuwd of dat ook niet werkt.


Zodra ik de WiFi op de KPN Box12 activeer, mijn telefoon laat verbinden met dit nieuwe WiFi netwerk, dan kan ik wel TV kijken via de ITV app op mijn iPhone.

Op mijn PC, welke bedraad is aangesloten op de ASUS, kan ik overigens wel gewoon TV kijken via tv.kpn.com. #raar


Apparaat details werkt niet/prima
iPhone of Samsung op eigen Wifi met ITV app niet
iPhone of Samsun op eigen WiFi via tv.kpn.com niet
iPhone of Samsung via 4/5G met ITV app prima
iPhone of Samsung via 4/5G via tv.kpn.com prima
LGTV op eigen WiFi met IVT app niet
LGTV op eigen WiFi via tv.kpn.com niet
Macbook op eigen WiFi via tv.kpn.com niet
Windows10 PC bedraad achter eigen ASUS router via tv.kpn.com prima
   
   
   

 


update:

Apparaat details werkt wel/niet
iPhone of Samsung phone op eigen Wifi met ITV app ❌
iPhone of Samsung phone op eigen WiFi via tv.kpn.com ❌
iPhone of Samsung phone via 4/5G met ITV app ✅
iPhone of Samsung phone via 4/5G via tv.kpn.com ✅
LGTV op eigen WiFi met IVT app ❌
LGTV op eigen WiFi via tv.kpn.com ❌
Macbook op eigen WiFi via tv.kpn.com ❌
Windows10 PC bedraad achter eigen ASUS router via tv.kpn.com ✅
AppleTV op eigen WiFi met Netflix, ZiggoGo, Videland, Disney+ etc. app ✅
   
   

 


Als het op het WiFi van de KPN Box werkt, dan lijkt er toch iets aan de hand te zijn met uw eigen WiFi. Is het een optie om uw eigen WiFi apparatuur re resetten? En updaten misschien? 


Als het op het WiFi van de KPN Box werkt, dan lijkt er toch iets aan de hand te zijn met uw eigen WiFi. Is het een optie om uw eigen WiFi apparatuur re resetten? En updaten misschien? 

Heb je dit getest? Dus met de apparaten verbonden met de wifi van de Box12? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Want als het dan werkt. Ligt het aan jouw eigen wifi.


Na veel testen en proberen denk ik te weten waar het probleem zich bevind.

Mijn LGTV’s WiFi verbinding/antenne is niet zo goed icm de iTV app.

Zowel op 2.4 als op 5 Ghz heeft de iTV app problemen met streamen. Het beeld stottert en valt soms stil. De andere apps op d LGTV zoals NPOStart, Disney+, Netflix, AmazonPrime etc. verbinden langzaam maar doen het uiteindelijk wel.

Ik heb er nu maar een PowerLine adapter tussen gezet, dus de LGTV is nu bedraad aangesloten op mijn netwerk, en alles lijkt beter te werken.


Dat klinkt top. 

En ja het klopt over het algemeen dat de wifi antennes van de tv's niet al te goed zijn. Zitten daarnaast ook vaak aan de achterkant van de tv. Dus op een plek waar de wifi moeite heeft om te komen. 

Beste is dan ook om de tv met een kabel aan te sluiten, dat is mijn advies. 


Dank @Bart_Z Eens dat de WiFi van de LGTV niet de beste WiFi antenne heeft, maar ook wel vreemd dat de iTV app op de LG TV hier zo veel problemen mee heeft terwijl de andere geinstalleerde apps op de LGTV hier geen last van hebben.


Ja dat is wel vreemd ja, je zou dan zeggen alles of niets. Maar rechtstreeks met kabel nog beter. Nog beter dan een Powerline, maar als dat voor nu werkt zou ik het zo houden. 


Ik heb twee opties om de iTV app op mijn LGTV te verbinden met het internet:

  1. via Wifi 2.4Ghz of 5Ghz
  2. via Powerline

Deze 2 opties zijn ook beschikbaar om de TV ontanger van KPN te verbinden met het internet. Andere mogelijkheden heb ik niet.

Helaas loopt er geen aparte UTP (netwerk) kabel vanaf de meterkast naar de TVhoek.

We houden het voorlopig zo…… totdat KPN de iTV app geschikt maar voor de AppleTV (wat waarschijnlijk nooit gaat gebeuren) maar dan zouden wel al mijn problemen zijn opgelost.


Als het zo werkt is het helemaal goed natuurlijk. :)

Mocht er nog weer iets zijn, laat het dan weten.