Skip to main content
Vraag

Nieuwe JBL soundbar kan niet bediend worden met KPN afstandsbediening, hoe los ik dit op?

• February 18, 2026
  • 12 reacties
  • 143 keer bekeken

Afgelopen weekend hebben wij een nieuwe JBL soundbar gekocht en aangesloten op onze tv. Onze vorige soundbar was ook van JBL en was toen met optic verbonden aan het KPN kastje waardoor de tv en het geluid met de KPN afstandsbediening bediend kon worden.

De nieuwe soundbar werkt met optic maar dan kan het geluid niet bediend worden met de KPN afstandsbediening. Hij zit nu dus met HDMI in de tv. 

Echter hebben wij graag overdag de radio aan waarbij we de tv dan uitzetten. Dit gaat niet met HDMI omdat er dan natuurlijk geen stroomtoevoer naar de TV is.

Ik heb al geprobeerd om de afstandsbediening opnieuw te verbinden aan de soundbar en de TV instellingen aan te passen, maar dit werkt niet.

Iemand de gouden tip om de soundbar te kunnen bedienen met de KPN afstandsbediening en dat de TV gewoon uit kan voor de radio?

12 reacties

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • February 18, 2026

@DVEe  wellicht heb je hier iets aan via een ander topic 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 18, 2026

Als alles via CEC werkt en aan staat, kan je met het volume van de tv de Soundbar bedienen.

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Hoe is het een en ander aangesloten?

Beste is:

1. HDMi KPN tv ontvanger naar HDMI 1 tv
  2. HDMI 2 (eARC) van de tv naar de Soundbar.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 18, 2026

Als de afstandsbediening al was ingesteld voor JBL dan moet dat op een volgende JBL gewoon werken.

Voor alleen radio luisteren sluit de soundbar OOK aan via optical direct met de tv ontvanger. Dan kan de tv uit.

Wat Joop2011 uitlegt staat ik ook 100 % achter.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 18, 2026

Als alles via CEC werkt en aan staat, kan je met het volume van de tv de Soundbar bedienen.

1. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  2. Hoe is het een en ander aangesloten?

Beste is:

1. HDMi KPN tv ontvanger naar HDMI 1 tv
  2. HDMI 2 (eARC) van de tv naar de Soundbar.

Onze LG TV is met HDMI verbonden aan de TV+ box en de JBL soundbar is met HDMI ARC verbonden met de tv. De witte KPN afstandsbediening doet het met de soundbar maar ik zoek een oplossing dat de tv ook uitkan en de KPN box wel aanstaat met de radio

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 18, 2026

@DVEe  wellicht heb je hier iets aan via een ander topic 

Dit was een van de eerste dingen die ik heb geprobeerd maar er kwam maar geen connectie

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 18, 2026

maar ik zoek een oplossing dat de tv ook uitkan en de KPN box wel aanstaat met de radio

Al aangegeven. Soundbar direct optisch met de tv box verbinden. Na uitzetten van de televisie de ingang van de soundbar ook wijzigen naar optisch.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 18, 2026

maar ik zoek een oplossing dat de tv ook uitkan en de KPN box wel aanstaat met de radio

Al aangegeven. Soundbar direct optisch met de tv box verbinden. Na uitzetten van de televisie de ingang van de soundbar ook wijzigen naar optisch.

De tv staat op uitgang optisch maar ik krijg met geen mogelijkheid de afstandsbediening gekoppeld aan de soundbar

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 18, 2026

ik krijg met geen mogelijkheid de afstandsbediening gekoppeld aan de soundbar

Dat zal waarschijnlijk komen door HDMI ARC. De HDMI CEC (apparaten bedienen elkaar) overruled het mogelijk. 

De tv staat op uitgang optisch

Niet de tv maar de optische uitgang van de ontvanger verbinden met de JBL. Om buiten de tv om geluid te hebben voor de radiozenders. 

Eigenlijk zoals je eerdere JBL ook zat.

Onze vorige soundbar was ook van JBL en was toen met optic verbonden aan het KPN kastje

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 18, 2026

ik krijg met geen mogelijkheid de afstandsbediening gekoppeld aan de soundbar

Dat zal waarschijnlijk komen door HDMI ARC. De HDMI CEC (apparaten bedienen elkaar) overruled het mogelijk. 

De tv staat op uitgang optisch

Niet de tv maar de optische uitgang van de ontvanger verbinden met de JBL. Om buiten de tv om geluid te hebben voor de radiozenders. 

Eigenlijk zoals je eerdere JBL ook zat.

Onze vorige soundbar was ook van JBL en was toen met optic verbonden aan het KPN kastje

ik heb nu weer de oude verbindingen gedaan maar de kpn afstandsbediening wilt niet werken met de soundbar. Ik heb koppelen met hc codes al geprobeerd. het is dan het een of het ander denk ik zo

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 18, 2026

Ondersteunt de nieuwe soundbar wel infrarood....

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Welke KPN tv ontvanger heb je? 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@DVEe. Welkom op de KPN Community! Zoals je merkt wordt er graag meegedacht in hoe jouw vraagstuk op te lossen valt. Mooi om te zien en er is volgens mij ook wel een bepaalde consensus bereikt wat het beste zou werken. 

Je HDMI-kabels heb je volgens mij goed aangesloten, daar is niets mis mee als je tv wilt kijken. Voor het radio luisteren zonder de tv aan, heb je nu volgens mij ook een optische kabel lopen van de tv-ontvanger naar de soundbar. Dat gaat ook goed dan, alleen dan voor het bedienen van het geluid moet de afstandsbediening nog afgestemd worden op de soundbar. Dat lukt nog niet helemaal begrijp ik. Je kunt in ieder geval alle codes nog langslopen die je kunt vinden op www.kpn.com/hc. Als de soundbar daar niet op reageert, dan zit er niets anders op dan de JBL afstandsbediening te gebruiken ben ik bang. 

Check nog wel even goed of de afstandsbediening goed gereset is, voordat je opnieuw begint met afstemmen. 

Laat maar weten of je nog wat hulp nodig hebt of dat je zo eerst verder kunt!