Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe Philips TV werkt niet goed met de TV+ Box afstandsbediening

  • 7 September 2024
  • 19 reacties
  • 176 keer bekeken

Ik heb de tv gekoppeld met de afstandsbediening en alles werkt prima. Als ik de tv na uitzetten opnieuw aanzet krijg ik een eigen beeld van de tv met de aanwijzing om met internet te koppelen of te kiezen voor o.a. tv kijken. De tv reageert dan alleen op de eigen afstandsbediening. Als ik tv kijken kies heb ik meteen het beeld van KPN TV+ en werkt de afstandsbediening weer prima.

Via de probleemoplosser van KPN de koppeling van tv en afstandsbediening opnieuw instellen maakt geen verschil. Wat kan ik doen?

De tv  gaat aan op diens eigen startscherm begrijp ik?

Dan zou je desalniettemin met de bronkeuze knop op de kpn afstandsbediening en het kompas weer naar hdmi 1 moeten kunnen. 

Dat de tv weer aangaat op de bron waarop ie is uitgezet zal een instelling in de Philips zijn.


In de instellingen op de philips tv, kan je instellen: opstarten met laatst gebruikte ingang.

Als dit hdmi is geweest, zal deze ook met hdmi weer opstarten.
Je kan helaas niet instellen om altijd met een hdmi ingang op te starten.


Ik neem aan dat je ook hdmi cec (Easylink) zou kunnen inschakelen en zo de televisie automatisch de juiste hdmi poort kunnen laten instellen bij het opstarten van de TV+ Box.


Beste Peter,

De tv gaat wel aan via de KPN afstandsbediening maar reageert verder nergens op. Onder de uitnodiging om internet te installeren staat een rijtje apps en ik kies de meest linkse daarvan, TV kijken, en vervolgens werkt alles gewoon. Dus niet het gewone startscherm maar een apps scherm. Als ik na “TV kijken” meteen naar de gids ga met de KPN afstandsbediening zit ik in de kopregel in het apps menu, als ik dat niet doe krijg ik de laatst gebruikte zender in beeld.

 

Beste I Am Groot,

de instelling om met de laatst gebruikte ingang te starten kan ik niet vinden, is vermoedelijk vervangen door Easylink.

Beste wjb,

De televisie heeft voor zowel bronnen als afstandsbediening Easylink 2.0 ingeschakeld.


De televisie heeft voor zowel bronnen als afstandsbediening Easylink 2.0 ingeschakeld.

Je moet HDMI CEC ook aanzetten in de beeldinstellingen van de TV+ Box.

 

de instelling om met de laatst gebruikte ingang te starten kan ik niet vinden, is vermoedelijk vervangen door Easylink.

Dat denk ik niet. Welke televisie heb je precies? (En misschien een link naar een gebruiksaanwijzing?)


Beste Arjan van B,

waar kan ik dat vinden in de instellingen, de instellingen via het tandwieltje bovenin laten geen Easylink of hdmi cec zien.

 


Voor de TV+ Box: zie de link die ik in mijn reactie gaf. (Misschien even naar de bovenkant van die pagina voor meer details.)


Beste Peter,

de tv reageert toch wél op de bronkeuzeknop, dan staat de bron al op de juiste hdmi1 en als ik op OK klik  werkt alles gewoon. Toch een merkwaardige tussenstap die steeds nodig is. De juiste bron is ingesteld maar op een of andere manier niet toegankelijk.


Beste Arjan,

Inderdaad via de link die je gaf gevonden, Easylink ook op de TV+ box ingesteld, maar het maakt helaas geen verschil in het gedrag.


De juiste bron is ingesteld maar op een of andere manier niet toegankelijk.

Dan moet je toch op zoek naar de instelling in je televisie, waarmee het ding niet opstart met het Philips startscherm. (Dat startscherm is geen “bron”, maar wordt blijkbaar getoond ongeacht welke bron er misschien al actief is.)

Dus help ons jou te helpen:

Welke televisie heb je precies? (En misschien een link naar een gebruiksaanwijzing?)

 


Beste Arjan,

ik heb een Philips 40PFS6009 (2024)

en de link naar de gebruiksaanwijzing: https://www.philips.nl/c-p/40PFS6009_12/led-full-hd-smart-tv/ondersteuning

Benieuw of je de instelling kunt achterhalen.

 


Raar genoeg kan ik in de Nederlandstalige PDF die daar te vinden is niet zoeken, en als ik de Engelse PDF selecteer dan kan ik wel zoeken, maar krijg ik helemaal geen Engels.

Maar elders kwam ik wel dit tegen, voor andere televisie weliswaar:

Het inschakelgedrag kan worden gewijzigd in het instellingenmenu van de tv:

  • Druk op de "Home"-knop op de afstandsbediening.
  • Navigeer naar [Instellingen] > [Algemene instellingen] > [Inschakelgedrag] > [Thuis] of [Laatste bron].

 

Zie je zoiets?


Trouwens, als je HDMI CEC gebruikt, dan hoef je de televisie niet meer apart aan te zetten. Helpt dat nog? (Alles even uitzetten, paar tellen wachten, en dan alléén de TV+ Box aanzetten, waarna de televisie vanzelf ook aan zou moeten gaan. En als dat gebeurt, dan hopelijk op de goede HDMI-ingang?)


de tv reageert toch wél op de bronkeuzeknop, dan staat de bron al op de juiste hdmi1 en als ik op OK klik  werkt alles gewoon. Toch een merkwaardige tussenstap die steeds nodig is. De juiste bron is ingesteld maar op een of andere manier niet toegankelijk.

Die zou niet nodig moeten zijn. Kan ook direct op HDMI zonder het Android-TV startscherm.

Het klopt overigens dat ie dat startscherm weergeeft terwijl de bron op hdmi 1 staat. Want dat startscherm overruled de bron. Maar dat overrulen moet uit te zetten zijn.

Mijn moeders Philips geeft de bron weer waar ie op stond (staat) als ze naar het startscherm gaat voor een app.

Maar hij kan starten zonder startscherm. Bij mijn moeder (Philips 2021) waarschijnlijk zo ingesteld want bij haar direct het beeld van de kpn ontvanger.


Oh, nog iets: ik heb bij gebruik van HDMI CEC bij andere Philips televisies gezien dat de juiste HDMI bron alsnog geselecteerd wordt bij sommige functies van de TV+ Box. Bijvoorbeeld drukken van “huisje” op de KPN afstandsbediening was bij die televisies al genoeg om alsnog vanzelf naar de juiste bron om te schakelen, als die nog niet actief was. (Maar niet het kiezen van een andere zender op de TV+ Box.)

Dat blijft natuurlijk een omweg die niet nodig is als de televisie niet met het Philips startscherm begint.


Trouwens, als je HDMI CEC gebruikt, dan hoef je de televisie niet meer apart aan te zetten. Helpt dat nog? (Alles even uitzetten, paar tellen wachten, en dan alléén de TV+ Box aanzetten, waarna de televisie vanzelf ook aan zou moeten gaan. En als dat gebeurt, dan hopelijk op de goede HDMI-ingang?)

Dat klopt en hij start op met de laatste zender die actief was zonder het hinderlijke eigen startscherm. Een mooie oplossing!!

Ik had zelf al gemerkt dat nadat ik HDMI CEC had aangezet de TV+ box automatisch aangaat als je de tv aanzet, maar wel met het hinderlijke tussenscherm.


@OudeOt Ik dacht dat deze onder instellingen en dan energie terug te vinden is (even uit mijn hoofd)


Beste I Am Groot,

Inderdaad, onder vermogen en energie zit gedrag bij inschakelen en nu ik dat op laatste bron heb gezet is het hinderlijke startscherm ook weg als ik de tv aanzet en de TV+ box volgt. Dit was dud de boosdoener. Bedankt


Wat een slechte plek voor die optie, maar inderdaad pagina 41 van je handleiding. Als die PDF nou gewoon doorzoekbaar zou zijn. 🤓

 

Philips gebruiksaanwijzing: gedrag bij inschakelen.

En nu nieuwsgierig of dat “Vermogen” wel goed vertaald was, maar ik heb zo mijn twijfels. De Engelstalige handleiding bij Coolblue (overigens wél doorzoekbaar) noemt het “Power and Energy” op pagina 38:

 

Engelstalige Philips handleiding: Power and Energy.

 


Reageer