Skip to main content

Ben afgelopen week overgestapt van KPN naar een nieuw KPN abonnement, daarbij kreeg ik een nieuwe TV-box opgestuurd. Deze inmiddels aangesloten en dan ervaar ik bij alles wat via deze box loopt na enkele minuten kijken dat ik bijna elke minuut wel even kort een zwart beeld krijg hooguit 2 a 3 seconden, ook geluid valt dan weg.

De TV zelf heeft ook android tv als ik dat gebruik is er geen probleem.
De aansluitingen gaan via dezelfde bekabeling (hdmi en netwerk) als het oude tv kastje wat gewoon goed werkt.
problemen treden bij tv kijken maar ook bij netflix en youtube op als ik dat via de tv-box bekijk.
Ik heb al e.e.a. geprobeerd en als ik de beeldkwaliteit op 1050x50 Hz zet is het probleem weg.
De beeldkwaliteit stond default op automatisch de beste kwaliteit en dat was een 4K optie.

Vraag is nu kan ik door hem op 1 van de 4K versies te zetten alsnog 4K kwaliteit krijgen.
TV is een Sony Bravia 4K UR2 (KD-65XG8505)
Of moet ik de HDMI kabel vervangen door de bijgeleverde kabel ?

Hoe is de DIW7022 verbonden met de Experiabox of Box12?

 

Vooral een DVS kan problemen geven.

Die gebruiken heel veel energie en door de verstoring op het 230 volt netwerk werken ze vooral voor IPTV slecht.

Ook een switch zonder IGMP snooping kan het probleem veroorzaken.

 

De HDMI kabel moet je zo wie zo vervangen door de 4K HDMI kabel.

Anders heb je problemen met 4K.

 

Zie hier voor de aanbevolen aansluit opties:

(groene lijn is een vaste UPT kabel).

 


Ok dan zal ik eerst de HDMI maar eens vervangen, ik weet niet precies wat je met een DVS bedoelt, maar ik heb de TV-Box bekabeld aan de Experiabox gekoppeld, ik laat nog wel even weten of dat het probleem oplost.


Of moet ik de HDMI kabel vervangen door de bijgeleverde kabel ?

Daar doe je wel heel verstandig aan en helemaal als je voorheen een 2260 of 2952 had.


HDMI kabel vervangen door diegene die werd meegeleverd en probleem volgens mij opgelost aantal minuten tb via box afgespeeld en geen zwarte beelden meer.

Nog wel 1 ander probleempje. Aan de tv us een sonos soundbar gekoppeld via hdmi. Deze werkte in de oude situatie met de oude tvbox prima maar net de nieuwe tvbox word geluid niet doorgegeven naar de soundbar.

Ook hier geld als ik via de tv zelf afspeel b.v. YouTube dan werkt het wel, maar tv of YouTube of netflix via de tvbox afspelen dan komt geluid via de tv en niet via de soundbar, al een aantal geluid settings geprobeerd maar geen werkt.


Hoi @bvivie . Fijn dat dat beeldprobleem is opgelost met een andere HDMI kabel.

Wat geluid betreft.  Die sonos? Hoe is die dan aangesloten ?  Rechtstreeks op het TV+ kastje? Of op de TV?  (Op de TV verdient de voorkeur trouwens)


Sonos uiteraard rechtstreeks op tv op de speciale HDMI Arc poort.

Lijkt er m.i. op dat het geluidsignaal dat via de TV-Box via de TV naar de soundbar gaat ergens verloren gaat.

Als ik e.e.a. afspeel via de TV bijvoorbeeld Youtube of Netflix dan werkt de soundbar wel.


Hallo KPN ik heb het probleem zelf kunnen oplossen, met wat hulp van mijn zoon, die meer van de moderne techniek weet :)

Op de TV zelf moest ook nog een instelling worden gewijzigd, het inkomende HDMI van het kanaal waar de TV-Box op is aangesloten had opties om naast standaard hdmi in te stellen (default) dat hebben we nu naar verbeterd HDMI gezet en nu is het probleem verholpen en het geluid dat vanuit de TV-Box gestuurd word word nu ook door de soundbar afgespeeld, Misschien hebben andere gebruikers ook nog wat aan deze info

N.b. het is een Sony Bravia 4K UR2 tv KD-65XG8505


Dank en fijn dat het jullie gelukt is.

Ik markeer de conclusie als best answer.


@bvivie 

“Hallo KPN”

Zoals je gemerkt hebt, helpen vooral klanten elkaar op een forum.😉


@Erwin_ 

Kan jij uitleggen wat het verschil is tussen “standaard HDMI” en “verbeterd HDMI”


@Erwin_

Kan jij uitleggen wat het verschil is tussen “standaard HDMI” en “verbeterd HDMI”

Ik denk dat dit net zo iets is als Deep Colour van LG die je kan toepassen op HDMI poorten.

Ieder merk geeft het een naam denk ik ,dus bij Sony heet het schijnbaar verbeterd HDMI.

Het komt erop neer dat een een soort van beterring optreed schijnbaar.

als het werkt is goed lijkt mij -;)


Ik heb die optie ook op mijn sony tv. Die optie veranderd de hdmi versie.

Hdmi verbetering uit is hdmi 1.4 bij mijn tv

Hdmi verbetering aan is hdmi 2.0 bij mijn tv

Deze optie zit er in omdat sommige oude apparaten met hdmi 1.4 aansluiting niet overweg kunnen met een 2.0 poort. 


Dat had ik er ook van begrepen, ik moest een hogere versie hdmi kabel gebruiken om het steeds wegvallen van het beeld op te lossen en daarnaast de hdmi poort op de tv anders instellen.


Het probleem van wegvallend beeld en/of lipsync problemen wat veel mensen hebben komt vrijwel zeker hierdoor.  

Voor mensen die daar last van hebben en niet zo'n instelling op de tv hebben verander de instellingen op de tv+ box maar eens naar:

HDR uit

Resolutie 1080p 

Weet vrijwel zeker dat bovenstaande vernoemde problemen dan weg zijn.

Hdmi 1.4 is nl niet geschikt voor HDR en ondersteund wel 4k maar dit tot maximaal 30hz.