Skip to main content

Ik heb een nieuwe Philips tv en deze heb ik geinstalleerd.

Alles prima, maar regelmatig komt er rechtsonder een medeling in beeld met: HDR signaal.

Ligt dit aan het KPN signaal of aan de TV?

Welkom op het forum.

Tja, kan eraan liggen… welke ontvanger heb je van kpn?


Ik heb een Arris Vip 5202 ontvangervvan KPN.


Ah, dat is een 4k ontvanger met HDR functie. Ergens bij de instellingen (volgens mij onder Beeldscherm) kan je HDR uitzetten. Alleen werkt het dan met de 4k / UHD zenders met HDR volgens mij ook niet.


Ok. Dank voor het advies.

Ga morgen e.e.a. nakijken.


Ik heb HDR op de 5202 op AUTO gezet.

 


Hoe ser ik de 5202 op auto  en heeft dat geholpen?


Hoe ser ik de 5202 op auto  en heeft dat geholpen?

Hallo @Helius ga met de AB naar menu, instellingen, beeldscherm en kies onderaan bij HDR-mode voor AUTO.

Zowel op mijn tv-toestel als op de tv-decoder heb ik altijd alles op AUTO staan en goed beeld.

 

 


Sorry Jan,

Ik kan wel naar instellingen, maar krijg dan geen keuze beeldscherm. Kan ook niet vinden waar ik de tv of de decoder op auto kan zetten.


Sorry Jan,

Ik kan wel naar instellingen, maar krijg dan geen keuze beeldscherm. Kan ook niet vinden waar ik de tv of de decoder op auto kan zetten.

Hallo @Helius , je moet het menu van de 5202 hebben, zoals ik eerder beschreef.

 


Sorry Jan,

Nu gevonden en ingesteld.

Bedankt.


Sorry Jan,

Nu gevonden en ingesteld.

Bedankt.

Graag gedaan uiteraard.

 


Als je hem op auto zet, heb je heel vaak geen HDR, dan is het ook niet vreemd dat je die melding niet meer krijgt.

Ik heb 2 tv's van Philips, de een heeft hetzelfde als hier beschreven, dus heel vaak een melding van HDR. De andere heeft nergens last van. Beide kpn ontvangers (4K) staan hetzelfde ingesteld. Dus ik denk dat het toch aan de tv ligt. 


Hoi @CRD 

Je krijgt alleen de melding HDR als je een zender hebt die het HDR signaal mee stuurt b.v. Insight of ESPN UHD
Bij de andere zenders krijg je het niet,
Overigens gaat dat bericht ook heel snel weer weg.
En inderdaad zet de HDR-mode van de 5202 op auto.

Dat je 2e TV het niet doorgeeft komt waarschijnlijk  omdat hij geen HDR ondersteund of dat het uit staat op je TV en/of op je 2e 5202 ontvanger.
Het kan ook nog zo zijn dat je 2e ontvanger geen 5202 is.


Beide ontvangers zijn de vip5202 en beide tv's zijn met hdr en de instellingen zijn voor zowel beide ontvangers als voor de tv's hetzelfde. Ben daar zelf nogal precies in.

De tv die het niet willekeurig aangeeft is een 75pus8505, de andere die het wel vaak even de melding hdr laat zien is een 55pus7506.

Dat laten zien is niet bij zappen maar gewoon tijdens het kijken van hetzelfde programma /kanaal. 

Ook het wisselen van de ontvanger (om uit te sluiten of het daaraan kan liggen) maakt niet uit. 


Hoi @CRD 
Als de betreffende HDMI ingang niet op optimaal staat zal hij het HDR signaal niet weergeven en dus ook de melding HDR niet.
Zie pagina 56/57 van de gebruiksaanwijzing:
 

https://www.download.p4c.philips.com/files/7/75pus8505_12/75pus8505_12_dfu_nld.pdf?_gl=1*nratm4*_ga*MTA5MjkwNTc4OC4xNjQ3MDcwMDI1*_ga_2NMXNNS6LE*MTY1MDk1NDEyMS4yLjEuMTY1MDk1NDIxMy40MQ..*_fplc*MnZGZE5ZYUszSUl5cSUyRjZGQVVjVGdVWDd6RU5lOEVLZWhYVnFic24zcnhpcEpmQ0JPTEY1UUZXZm1FZXZ1N0p1ZkZrNTlIVmV4OE9RS00lMkZWVloxOExyb0Z6WU5VaU5hWW1uQ0ZuZ1A0WDkzMG90YVZFRnVGV1pZMXRxekhGZyUzRCUzRA..*_ga_Q243QQ1P76*MTY1MDk1NDEyMS4yLjEuMTY1MDk1NDIxMy40MQ..&_ga=2.107266827.820730427.1650954122-1092905788.1647070025


Beide staan op optimaal. Zoals genoemd, alle instellingen staan voor beide tv's en ontvangers exact hetzelfde. Toch geeft de een tv steeds een melding, de andere niet. 


Dan ben ik bang dat die ene het HDR signaal niet ontvangt.
Heb je er misschien een switch tussen of een DVS of wat anders?
Of heeft de TV geen HDR misschien?
Vergeet de laatste opmerking maar, volgens de gebruiksaanwijzing heeft ie wel degelijk HDR.
Dan zoek ik het toch in de aansluitingen, kun je daar op antwoorden?


De tv die het niet willekeurig aangeeft is een 75pus8505, de andere die het wel vaak even de melding hdr laat zien is een 55pus7506.

Dit is heel vreemd…

Dus de 55pus7506 is ok en die andere geeft geen HDR
Het gekke is dat die 55pus7506 het vreselijk slechte eigen besturingssysteem van Philips heeft genaamd Saphi.
Daar is veel mis mee, heel veel apps en dingen draaien niet onder Saphi

Die andere die dus niet goed is, heeft het perfecte besturingssysteem Android.

Dat versterkt alleen maar mijn vermoeden dat het in de aansluiting zit, switch of Devolo of router er tussen…..
Kun je deze even direct op de experiabox aansluiten met uiteraard de 5202 er tussen om te testen?


Het is juist andersom, de 75 werkt goed, de 55 niet. Er zitten geen switches of dergelijke tussen. Beide zijn bedraad aangesloten, direct op de poorten van de router van kpn.


Aha

Dat verklaard een hoop

Dat Saphi besturingssysteem is een drama, nu kan ik natuurlijk niet zeggen dat de TV definitief de schuldige is, maar ik heb er sterke verdenking op.
Is het mogelijk dat je die andere TV op die aansluiting kunt testen?


Ik ben er van overtuigd dat het aan de tv ligt aangezien het beeld op de auto stand van de kpn ontvanger vertekend is. Het omzetten van de aansluiting geeft geen verschil. Philips zelf denkt, nadat ik alles al had uitgesloten, dat het een hardware storing is. Want bij streamen via een app geeft namelijk geen problemen. Niet qua beeld noch qua meldingen van HDR om de haverklap. Dus een reparatie zit eraan te komen...