Skip to main content

Sinds kort (12-2020) de nieuwe tv ontvanger ontvangen en aangesloten. Maar sindsdien heb ik last van zwart beeld om de zoveel tijd, dit duurt maar een seconde of twee per keer, maar is behoorlijk irritant.

De aansluitingen lopen via mijn Sony Str-DN1080 versterker via HDMI. Omdat ik dacht dat het aan de kabel lag heb ik een dure, kwalitatieve hdmi kabel gekocht maar dit helpt ook niet. Alles opnieuw aangesloten, uitgezet tot aan het galsvezelkabel kastje toe, software geupdate weet ik niet wat nog meer qua instellingen. Niets werkt. De telefonische helpdeskmedewerker is weinig behulpzaam, vandaar dat ik via dit kanaal probeer.

Bij het vorige tv kastje heb ik geen enkel probleem ervaren, dus dat zou een goede oplossing zijn maar dat kon niet volgens de medewerker (!)

Ik hoor graag van jullie en dan niet de oplossing zoals ik in dit forum las om het direct op de tv aan te sluiten. Het moet ook werken via een geavanceerde versterker als de Sony want het heeft voorheen prima gewerkt met de Motorola tv ontvanger.

Alvast bedankt. Misschien ten overvloede: alle gangbare remedies, zoals opnieuw aansluiten, opstarten, kabels eruit en erin heb ik al geprobeerd. 

Zet nog even het type ontvanger er bij.


Arris vip 5202 gaat het om.


Hallo @ErwinSt.! Bedankt voor je topic hier. Aangezien mijn reactie erg laat komt (sorry, het is hier druk), vraag ik me af of dit probleem nog speelt. 
Als ik je trouwens goed begrijp werkt de combinatie versterker/tv-ontvanger op dit moment niet optimaal. Betekent dit dat je zonder versterker geen last hebt van wegvallend beeld?
Laatste vraag: Blijft het geluid wel doorspelen als het beeld wegvalt?


Hoi Lisa, ik heb de instellingen in het kastje veranderd van 4K naar lagere resolutie, ondanks dat ik een 4K TV heb. Dit lijkt te hebben geholpen... Vraag me af of dit de beeldkwaliteit ten goede komt. Het probleem van zwart beeld is in ieder geval opgelost. 


@ErwinSt. Ik heb het even overlegd en we hebben een probeer-tip voor je. Kun je HDR uitzetten in de instellingen van de tv én HD-kwaliteit weer aanzetten in de instellingen van de ontvanger? 
Dit kan ook een oplossing bieden. Zonder verlies van beeldkwaliteit. 
Ik ben benieuwd! 


Een 8k kabel heeft geholpen! Geen zwart beeld om de zoveel tijd.