Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe TV ontvanger zorgt voor tv problemen bij mn vader

• February 15, 2025
  • 17 reacties
  • 379 keer bekeken

Mijn ouders hebben een nieuw modem van KPN en moeten nu tv kijken via de app. Dat is totaal niet handig voor ze. Mijn vader heeft echt elke dag ruzie met kastje/tv/afstandsbedieningen omdat hij niet weet wat hij moet doen.

Is het mogelijk om met dit modem gewoon normaal tv te kijken zonder dat je eerst naar de app moet gaan. Oftewel: kastje aanzetten en gelijk beeld.

Beste antwoord door Arjan van B

Ah, je wilt de TV+ Box starten met de laatstgekozen zender:

En automatisch omschakelen naar HDMI kan misschien via HDMI CEC. Dat dan aan moet staan in de TV+ Box (gek genoeg via beeldinstellingen) en de televisie (waar het misschien anders heet).

Als de televisie alléén voor de TV+ Box gebruikt wordt, dan is uitzetten van de televisie terwijl de juiste HDMI-ingang actief is misschien al genoeg om die instelling te onthouden. Als het niet lukt: welke televisie gebruiken je ouders?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 15, 2025

en moeten nu tv kijken via de app

Hebben ze dan geen televisieontvanger meer? Wat is er nu precies in huis en hoe is dat aangesloten?

• February 15, 2025

Het modem heeft niets met tv te maken. Bedoel je de tv ontvanger? Heeft je vader nu een TV+ ontvanger? 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 15, 2025

Het modem heeft niets met tv te maken.

Ik kan ernaast zitten, maar: hadden de oude Experia modems niet een ingebouwde televisieontvanger? (Ik kan dat zo snel niet vinden, dus misschien zit ik er helemaal naast. En als het wel bestond: misschien waren die allang niet meer in gebruik.)

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 15, 2025

Ze hebben ook een nieuw kastje gekregen. Kpn DIW7022

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 15, 2025

Ik kan ernaast zitten, maar: hadden de oude Experia modems niet een ingebouwde televisieontvanger? 

---

Nee, dat is nooit geweest.

• February 15, 2025

Het modem heeft niets met tv te maken.

Ik kan ernaast zitten, maar: hadden de oude Experia modems niet een ingebouwde televisieontvanger? (Ik kan dat zo snel niet vinden, dus misschien zit ik er helemaal naast. En als het wel bestond: misschien waren die allang niet meer in gebruik.)

Ik weet daar bij KPN niet van. Ziggo heeft/had dat wel dacht ik.

• February 15, 2025

Als de afstandsbediening op de juiste manier ingesteld is, zoals in de bijgevoegde handleiding beschreven staat, dan kan ook de tv met de witte afstandsbediening van KPN bediend worden. Dus dan heb je maar 1 afstandsbediening nodig.

Vervolgens kan er bij de instellingen ingesteld worden dat bij het aanzetten het kastje meteen naar de laatst bekeken zender gaat.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 15, 2025

Ook bekend als de TV+ Box. En is dat kastje dan niet in gebruik? Of bedoel je dat met “moeten nu tv kijken via de app”?

(De online handleiding vind je hier.)

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 15, 2025

Ja dat bedoel ik. Kan ik het zo instellen dat er gelijk geschakeld wordt naar de hdmi1? Of moet dat bij de tv ingesteld worden?

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 15, 2025

Ah, je wilt de TV+ Box starten met de laatstgekozen zender:

En automatisch omschakelen naar HDMI kan misschien via HDMI CEC. Dat dan aan moet staan in de TV+ Box (gek genoeg via beeldinstellingen) en de televisie (waar het misschien anders heet).

Als de televisie alléén voor de TV+ Box gebruikt wordt, dan is uitzetten van de televisie terwijl de juiste HDMI-ingang actief is misschien al genoeg om die instelling te onthouden. Als het niet lukt: welke televisie gebruiken je ouders?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 15, 2025

Ok, dan ga ik dat proberen. Scheelt hoop ik veel gedoe.

Bedankt!!!

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 15, 2025

Het is gelukt! Weet je toevallig ook of de teletekst alleen via de app kan?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 15, 2025

Inderdaad ​@Sanvo7176 alleen via de NOS teletekst app.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 15, 2025

Ok, dan moet hij daar nog maar af en toe mee vechten.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 15, 2025

Ok, dan moet hij daar nog maar af en toe mee vechten.

Als je vader Teletekst voor ondertitels gebruikte, dan kan dat op de DIW7022 niet meer.

Als je op een zender staat en je gaat naar beneden, kan je ondertitels aan of uit zetten.

Als ze aanstaan, dan staan ze meteen voor alle zenders aan. Je hoeft ze niet persee uit te zetten, je kan gewoon schakelen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 15, 2025

Hebben je ouders een smartphone of tablet?

Mijn moeder van 86 is erg enthousiast over de app voor NOS TELETEKST op haar mobiel. Gebruikt het via de tv nooit meer.

Maar met de DIW7022 is het ook een app. Die kan je vooraan zetten bij favoriete apps. Minder handelingen. 

Ondertiteling gaat niet meer via teletekst. Dat is al uitgelegd. 

En de titel hier moet natuurlijk zijn “Nieuwe tv ontvanger zorgt voor problemen bij m'n vader”. @ kpn moderator.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 15, 2025

Bedankt voor de tip PeterG. 

Hij heeft helaas problemen met zn ogen waardoor die letters waarschijnlijk te klein voor hem zijn. Maar we gaan het zeker proberen.