Skip to main content

Nu een week glasvezel van KPN. Heb op de tv box een toslink verbinding met een digitaal analoog converter aangesloten. De tv zit met de HDMI kabel op de tv box. Verder geen gedoe. Als mijn tv aanstaat, op een radio zender, dan heb ik prima geluid via de stereo. Geen enkel probleem. Als ik mijn tv uitzet, en alleen de tv, het tv boxje blijft aan (groen lampje), dan valt het geluid op mijn stereo geheel weg. Hoe kan dit?? Dit moet toch een software probleem zijn of iets? Zodra ik de tv weer aanzet heb ik direct weer prima geluid. Nogmaals, er zit geen enkele andere verbinding op de tv, alleen de HDMI kabel. Wie kan helpen? 

Ik zit dan te denken aan hdmi cec aansturing. Zowel op de tv als de box heb ik dat uit.

Hier ten allen tijde geluid naar de versterker van optical uit van het boxje. 

Maar bij jou zit ook de converter er nog tussen. Blijft die wel aan?! Op welke usb voeding zit die?


Bij mij is geluid (van mijn internet-radio) altijd weg als TV uit is, de receiver interpreteert het als mute, gewoon een volume +/-/mute dan is geluid weer terug. Ik denk dat is meer een bug van de receiver dan van KPN TV+Box


De voeding van de converter zit ook het kpn boxje. Ook als ik hem op een externe adapter zet blijft dit probleem. 


Ik zit dan te denken aan hdmi cec aansturing. Zowel op de tv als de box heb ik dat uit.

Hier ten allen tijde geluid naar de versterker van optical uit van het boxje. 

Maar bij jou zit ook de converter er nog tussen. Blijft die wel aan?! Op welke usb voeding zit die?

De voeding van de converter zit op het boxje. Hoe zet ik hdmi cec uit op de box? Sterker nog, ik laat de tv aan staan maar trek de HDMI verbinding eruit, dan valt ook het geluid weg


maar trek de HDMI verbinding eruit, dan valt ook het geluid weg

Dat klopt. Gebeurt hier ook. Gek genoeg moet de hdmi connectie wel in stand blijven. Zet je de tv stand-by of heb je er een schakelaar op om hem helemaal uit/stroomloos te maken?

Oude tv? Nieuwe(re) tv?


@WiDianam even voor de duidelijkheid, je hebt een aparte surround set / home cinema set die is aangesloten op de tv of de itv ontvanger? Kan je even foto(s) maken vd situatie hoe het is aangesloten dan kunnen we even mee denken. Zoals ik het nu zo lees denk ik nl, kan het kloppen dat het geluid weggaat zodra de tv uit gaat. Afhankelijk van hoe het is aangesloten. 


@WiDianam even voor de duidelijkheid, je hebt een aparte surround set / home cinema set die is aangesloten op de tv of de itv ontvanger? Kan je even foto(s) maken vd situatie hoe het is aangesloten dan kunnen we even mee denken. Zoals ik het nu zo lees denk ik nl, kan het kloppen dat het geluid weggaat zodra de tv uit gaat. Afhankelijk van hoe het is aangesloten. 

Bij deze de foto. Op de KPN box van links naar rechts: Voeding, toslink, USB(voeding converter), HDMI tv, internet van modem. Das alles. Heb net ontdekt dat als ik mn versterker op 100 zet ik nog iets van Radio hoor als de tv uit staat. Dus nogmaals, als ik de tv aanzet, die dus niet in rechtstreeks contact staat met de stereo of wat dan ook, is het radio geluid volkomen normaal. HDMI uit de tv of tv uit resulteert in wegvallen geluid op stereo. 


maar trek de HDMI verbinding eruit, dan valt ook het geluid weg

Dat klopt. Gebeurt hier ook. Gek genoeg moet de hdmi connectie wel in stand blijven. Zet je de tv stand-by of heb je er een schakelaar op om hem helemaal uit/stroomloos te maken?

Oude tv? Nieuwe(re) tv?

De tv gaat op stand-by. Met de KPN afstandbediening. Het is een Medion tv van een jaar of 2,3 oud. Geen Android tv. Wel met internet verbinding.


Nu een week glasvezel van KPN. Heb op de tv box een toslink verbinding met een digitaal analoog converter aangesloten. De tv zit met de HDMI kabel op de tv box. Verder geen gedoe. Als mijn tv aanstaat, op een radio zender, dan heb ik prima geluid via de stereo. Geen enkel probleem. Als ik mijn tv uitzet, en alleen de tv, het tv boxje blijft aan (groen lampje), dan valt het geluid op mijn stereo geheel weg. Hoe kan dit?? Dit moet toch een software probleem zijn of iets? Zodra ik de tv weer aanzet heb ik direct weer prima geluid. Nogmaals, er zit geen enkele andere verbinding op de tv, alleen de HDMI kabel. Wie kan helpen? 

Probleem opgelost! 

Wat blijkt, na veel zoeken dit gevonden

"Je kunt het volume van een TV+ Box ook op maximaal zetten via de Google assistant waarbij je dan “volume maximaal” moet zeggen. " 

En dat was het ei van Columbus! 

Iedereen bedankt voor het meedenken! 

 


@WiDianam ok gelukkig goed om te weten mocht iemand anders hier ook tegen aan lopen. Succes!!