Skip to main content

Tuner is niet digitaal, en nu er geen kabel doorgifte meer is probeer ik via tulpstekkers aan te sluiten, maar krijgt geen geluid uit tuner. Moet er nog een box tussen. Wil mijn tuner blijven gebruiken ivm boxen die zijn aangesloten. 

Geprobeerd het geleverde kabeltje te splitsen en deze aan te sluiten op antenne van tuner, ook geen geluid.

Wat kan ik nog doen.

Gr. Bert

 

Ik weet niet precies wat je wil, maar een Tuner kun je met geen mogelijkheid aansluiten op de KPN verbinding, de STB zend zelf radio uit op de radio kanalen en die box zou je dan op een versterker kunnen aansluiten.

Hetgeen ik uit het plaatje haal is dat je een ouderwetse FM antenne nodig hebt om het signaal op te vangen en naar gelang het ontvangst sterkte een simpele of een dak antenne.

https://www.allekabels.nl/antenne/binnen_antenne/fm.html

Of,

https://www.allekabels.nl/antenne/buiten_antenne/radio-antenne.html

 


Men stereo is een complete toren met o.a. cd speler, tape recorder, versterker, platenspeler, tuner en equalizer van een goede kwaliteit, zo als die vroeger WEL werden gemaakt. Maar door dit soort acties zonder een oplossing er voor te geven kan alles op de schroothoop. Weg je plezier.

Dit was ook al met tv, wel aanpassen aan eigen belang maar geen oplossing geven aan en voor de gebruikers.

De enige oplossing die men geeft in deze wegwerpmaatschappij is koopt maar nieuw spul zonder kwaliteit want wij veranderen toch weer binnen 5 jaar van systeem en of mogelijkheden, en dit terwijl nog meer dan 70 procent van de gebruikers gewoon tv en radio willen hebben. Als we iets anders willen doen we het zelf wel via internet etc., maar niet opgedrongen door providers.


Hoi Bert, 

Niemand dwingt je om wat te doen. ;)

Hoe ziet de achterkant van de versterker eruit bij jou? Eventueel heeft de versterker een audio ingang die vanaf de ontvanger kan worden doorgelust. De laatste vraag nog: welke ontvanger heb je precies? 


Mijn kenwood is aangesloten volgens dit systeem.

 


Alex, even een reactie op je antwoord "Niemand dwingt je om wat te doen. ;)" is niet correct. KPN, Ziggo, t mobiel, etc.. "dwingen" je wel om te blijven daar anders al je mail adressen etc. veranderd moeten worden, want je mail adres is gekoppelt aan de provider, en deze kunnen niet zoals een telefoonnummer worden overgenomen.

Maar dat terzake. Ik wil gewoon een oplossing voor radio ontvangst via mijn "goeie en nog steeds goed spelende toren" en niet via een andere provider,  Ziggo bied zijn klanten wel een oplossing via een tussenkastje, maar KPN zegt gewoon koopt maar een  nieuwe digitale DAB radio.

Groetjes.

Bert

 

 


@Bert Kruispunt Beste Bert,

Als ik het zo lees was jouw tuner nog steeds aangesloten op de wandcontactdoos van Ziggo, ook al ben je nu KPN-abonnee. Ziggo sluit namelijk vaak een aansluiting niet fysiek af wanneer iemand zijn abonnement opzegt. Daardoor blijven de analoge en ongecodeerde digitale zenders gewoon via de Ziggo-aansluiting te ontvangen. Doordat Ziggo nu het analoge FM-radiosignaal uitschakelt ontvang je geen signaal meer op je tuner. Zoals je ziet valt daardoor KPN niets te verwijten, want die heeft nooit analoge radio- en tv-signalen geleverd.

De oplossing is om je tv-ontvanger van KPN te verbinden met de AUX-ingang van je versterker. Je ontvangt dan de radiozenders via je ontvanger van KPN. Het alternatief is het aansluiten van een FM-(binnen)antenne op je tuner. Je kunt dan de plaatselijk ontvangbare FM-zenders ontvangen. Zo'n antenne kan vaak al bestaan uit een draad van zo'n 75 tot 80 centimeter lang.

Piet.


Hallo Piet, dat heb ik geprobeerd, maar krijg alleen een bromtoon. Alle tulp aansluitingen geprobeerd, je weet maar nooit, maar geen geluid. Ik heb een de aansluiting  op mijn kpn box, is aangesloten en vandaar de splitsing naar 2 tulp.

Gr.

Bert


Of zou het zo kunnen zijn dat KPN intern iets moet omschakelen om wel via de media box radio ontvangst te krijgen.

Bert


Een TUNER, de FM dus, kan je niet meer gebruiken. Maar natuurlijk nog wel dezelfde versterker met dezelfde boxen!

Sluit de tv-ontvanger met een mini-jack → RCA (tulp) kabeltje aan op bv de AUX ingang van je versterker. Zet de kpn-tv-ontvanger op een radiozender (v.a. 801) en de versterker met de selector op de AUX ingang en je hebt (weer) radio via je versterker/boxen. :grinning:

NOTA BENE. Omdat je een set hebt met allemaal losse eenheden kan je de kpn-tv-ontvanger zelfs nog aansluiten op de tuner ingang achterop je versterker. Maar je eigen losse tuner, voor FM en AM, kan er feitelijk tussen uit nu.

De FM tuner in je set kan alleen nog zenders uit de ether halen. Maar dat is over een jaar of 10/12 ook afgelopen.

Let op: de PHONO aansluiting is NIET geschikt!

Je hebt onderstaande kabeltje nodig indien je een 2952 of 2260 ontvanger hebt.

 


Hallo Peter,

Met getoonde kabel aangesloten op aux ingang, maar alleen een bromtoon, geen geluid.

Groetjes Bert


Hmm.

Controleer de uitgang van de ontvanger eens door er een koptelefoon met mini-steker in te doen. Geeft ie dan wel geluid? Of ook niet?

Dat de tuner ingang van je versterker werkt weet je zeker. Wat als je het kabeltje daarin doet?

En welke ontvanger heb je??


Hallo Peter,

De ontvanger doet het met een koptelefoon, dus dat werkt.

De tuner ingang en de aux werken ook.

Dus nieuw gekochte kabel doorgemeten en wat blijkt, een kabelbreuk. Dus moet ik terug naar leverancier, maar dat kan niet meer vandaag. 

Bedankt voor de eenvoudige uitleg.

Heeft KPN jou geen goede baan aangeboden, je weer meer dan KPN zelf, ook de uitleg en volgorde.

Je hoort nog wel of het gaat lukken met de nieuwe kabel. (De ontvanger en de set staan 3 meter uit elkaar.) 

Groeten.

Bert


Ha, Bert. Kabel(tje) stuk. I.i.g. beter dan een apparaat (of in/uitgang) stuk.

Heb je in je woonplaats niet gewoon een winkel die kabeltjes e.d. heeft? Heb ze hier bijna voor het uitkiezen. Bv een Handyman.


De FM tuner in je set kan alleen nog zenders uit de ether halen. Maar dat is vanaf voorjaar 2025 ook afgelopen.

 

Daar moet ik je toch even corrigeren, @PeterG. Er is op dit moment nog geen datum bepaald waarop de FM-etherzenders worden uitgeschakeld. Sterker nog: de NPO heeft een contract met Broadcast Partners voor het in de lucht houden van de FM-zenders van de NPO tot 2030.

In een in opdracht van het ministerie van Economische Zaken opgesteld rapport over de afschakeling van FM wordt de periode 2027-2032 genoemd. Daarnaast wordt aangegeven dat pas een definitieve datum voor de afschakeling van FM moet worden bepaald wanneer meer dan 50 procent van de huishoudens beschikt over een (of meerdere) DAB+-ontvanger(s). Dat is de komende jaren waarschijnlijk nog niet het geval.

Met andere woorden: ga er maar vanuit dat de FM-zenders nog wel een jaar of tien in de lucht blijven.

Piet.


Hallo Peter, nogmaals bedankt voor de eenvoudige uitleg en volgorde voor controle. Nu nieuwe kabel gelegd en het werkt. Dus nu weer gewoon radio 5 via mijn set te beluisteren. Mijn vrouw is helemaal gelukkig daar morgens de radio aangaat en avonds pas uit.:thumbsup: .

Ik heb nog wel een vraagje, wat niet zo belangrijk is maar je weet maar nooit.

Als de radio aanstaat valt er soms 1 box uit. Als ik de radio even wat harder zet doet de box het weer en blijft het dan weer een tijd doen.

Weet jij toevallig wat een oorzaak kan zijn.

Bedankt.

Bert en ook Magda


Als de radio aanstaat valt er soms 1 box uit. Als ik de radio even wat harder zet doet de box het weer en blijft het dan weer een tijd doen.

Ik heb dit heel incidenteel precies zo met m'n 12 jaar oude Pioneer VSX - 919AH. Heb 't hier af en toe met links-achter, links-voor en de center.

Weet jij toevallig wat een oorzaak kan zijn.

Ik vermoed wat haperende voor- of eindversterker van betreffende kanaal/kanalen. Even iets harder zetten en het werkt weer inderdaad. Daardoor valt de kpn ontvanger dan ook uit te sluiten als oorzaak. Want ik heb 't hier ook met DVD's en BRD's.


Dank voor je info, Piet :relaxed:

@P.J.M. van der Vooren