Skip to main content

Waarom zit politiek kanaal niet meer in de het basis pakket. Waarom wordt het zenders overzicht gewijzigd zonder de abonnee te raadplegen.

 

Heb veel spijt dat ik ben over gestapt  

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Admin edit 30-11-2021:

Per 15 december worden NPO Nieuws en NPO Politiek samengevoegd. Vanaf dat moment zit de zender NPO Politiek en Nieuws in het basispakket op zender 83.

NPO Politiek heeft bij KPN altijd deel uitgemaakt van het Pluspakket. En maakt dat nog steeds uit.

I.v.m. Corona waren er tot en met 31 mei een aantal zenders uit het Pluspakket tijdelijk beschikbaar via het basispakket w.o. NPO Politiek.

NPO politiek is gratis beschikbaar via NPOstart. De app is op smart-tv’s beschikbaar. Ook via tablet en smartphone met de NPOstart app. Via laptop (via hdmi aan te sluiten op tv) via npostart.nl.

Providers moeten NPO 1, 2 en 3 doorgeven via het basispakket. Van de overige zenders die ze inkopen (!) van de NPO moeten ze het zelf weten. Zelf zou ik NPO Politiek logischer vinden in het basispakket dan NPO Nieuws. Van die laatste zijn de (live)uitzendingen ook via NPO 1, 2 en 3 te zien.


Voor NPO start kan je tv te oud zijn (5 jaar).

Komt NPO politiek nog terug in het basispakket?

 


Ik ben net klant geworden en tot mijn schrik merk ik dat NPO politiek NIET in het basispakket zit

ja je kunt het ook bij de buren kijken of €10 euro betalen voor een “plus pakket”

 

waar is de verantwoordelijkheid om als “Good corporate citizen” het mogelijk te maken dat burgers een zo ruim mogelijk basispakket hebben en politiek en debatten in de 2e kamer kunnen volgen zonder extra kosten ?

 

is dat niet een schandalige tekortkoming van de onderneming ?  Voor mij reden per direct afscheid te nemen van KPN !


@Doerakker 

Rustig ademhalen. Via NPOstart kun je NPO Politiek GRATIS krijgen. En middels Chromecast nog op je tv ook. Of je tv is jong genoeg en heeft nota bene zelf de NPOstart-app aan boord.

@Wim.alsemgeest 

Bij KPN heeft NPO Politiek nooit in het basispakket gezeten. Zie hierboven hoe je het GRATIS kunt krijgen.

NPO Politiek richt zicht alleen op de Nederlandse politiek. Dus niet de Am. verkiezingen die nu lopen.


Ja ik weet wat er mogelijk is. Maar daar gaat het níet om. Het gaat er om dat Nederlandse onderneming  een een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft ten opzichte van de samenleving en haar klanten

 

KPN heeft een goede reden om deze zender wél in haar plus pakket aan te bieden en níet in het basispakket. Dit zijn commerciële overwegingen die moeilijk te verdedigen zijn

 

het gaat dus niet om het hoe maar wel om het waarom


Het pluspakket kost maar 6,99 bij het hussel-abonnement 


“Maar” 6,99 !  Dus kan KPN dit ook gewoon “maar” gratis verstrekken. Want wat is nou 6,99 voor een onderneming zoals KPN. Een klein rekensommetje laat zin waarom KPN weigert dit “gewoon” aan de klant door te geven. Ze vond het wel noodzakelijk te doen tijdens de Corona lockdown periode

 

het is gewoon krom en bevestigd dat KPN de winst boven haar maatschappelijke verantwoordelijkheid stelt


Ik vind het een slechte zaak dat ze deze zender onder een extra pakket zetten, deze zender hoort voor iedereen zichtbaar te zijn in Nederland.

het draait gewoon om geld😢

NPO start zit niet op onze TV.

we zitten er nu aan te denken om weg te gaan bij KPN.


Ten overvloede, ter info, voor de meelezers :

Hier is het kanaal via elke internetverbinding te zien
npostart.nl/live/npo-politiek


Of hier :

www.tweedekamer.nl/

maar dan is dit weer “lastig” te vinden :

debatdirect.tweedekamer.nl/

debatgemist.tweedekamer.nl/

Echt heel mooi gemaakt nmi, en dat zonder gebruik van de "behulpzame" bedrijven in den verre, en zo hoort dat als overheid  !

Het enige wat daar mist zijn de ondertitels, die zijn er wel, cq worden automatisch gemaakt en zijn wel te zien via het rechtstreekse kanaal.

En, hier een mooi overzicht : overheid.startpagina.nl/


NPO wordt door belastinggeld betaald. Het is daarom vreemd dat KPN en andere aanbieders dit in een pluspakket zetten. Zo betaal je als consument dubbel voor dit kanaal.


Waardeloos KPN

ooit monopoliepositie, altijd die mentaliteit!

Behalve npo Politiek, ook hele goeie Franse zender tv-Monde eruit gewipt. 
geven de Fransen de schuld. Te duur.

skip dan eens npo nieuws, france-2, etc.

vecht eens voor kwaliteit! En zadel ons niet steeds op met vervangende pulp.

Pluspakket ook zo’n cententrekker.

geef gewoon kwaliteit zonder bijbetaling of dat soort fratsen!

Blijf gewoon kritisch ipv van commercieel bakzeil halen KPN

hier ligt een echte uitdaging voor jullie.

R.Bos

 

 

 

 


Het is idd raar dat met het Hussel abonnement de zenders zonder aankondiging  worden gewijzigd. Als mij tijdens het verlengen van het abonnement vertelt werd dat de zenders zullen veranderen had ik de keus gehad wel of niet te verlengen. KPN heeft vaker dit soort niet klantgericht besluiten genomen. 1 ding geven en daarna  drie weghalen!!! Ik mis NPO politiek ook! Niet oke dit. Ik kan NPO Start of andere alternatieven niet downloaden op mijn TV. Voor mij en vele anderen geen optie!  Ik hoop dan ook van harte dat KPN dit voorrecht van NPO politiek aan haar klanten verstrekt. Uiteraard moet een bedrijf winstgevend zijn. Mijn inziens kan dat ook op andere manieren. KPN u staat voor service kwaliteit en succesvol zijn naar uw klanten. Laat dat nu zien!  Gun  ons deze zender. Win win voor allen; verhoog het standaard abonnement  pm met 0,10 cent. Voordeel: winst KPN en groot klantgerichtheid naar haar klanten


… zender. Win win voor allen; verhoog het standaard abonnement  pm met 0,10 cent. Voordeel: winst KPN en groot klantgerichtheid naar haar klanten

Maar een andere klant wil wellicht een andere zender voor die 10 cent, sorry hoor, maar, maar dit gaat dus niet werken.

Voor al die klanten voor wie het als verrassing komt dat NPO Politiek niet in het basispakket zit … sorry hoor, maar er is ook zoiets als informatieplicht en het staat duidelijk opgetekend.

Als je dan vergeten bent te lezen moet je niet achteraf gaan mopperen, of doe dat op jezelf.


NPO Politiek heeft bij KPN nóóit in het basispakket gezeten. Derhalve: de informatie is gewoon helder.

De enige keer dat het beschikbaar was was vorig jaar toen er een “coronapakket” was. Dat was vanaf medio maart '20 t/m 31 mei '20. Maar beschikbaar voor basiskijkers wil natuurlijk nog niet zeggen “in het basispakket”.

Iedereen heeft een laptop of een smartphone/tablet. Daarmee is de '’zender'’ gratis te zien. Via de ether biedt de NPO ook alleen de zogenaamde “Must Carry” zenders NPO 1, 2 en 3 aan. Voor de rest is er internet.

Laptop: npostart.nl
Smartphone/tablet: npostart-app


Met dit commentaar bereiken we helemaal niets. 
Weet niet wat je wilt benadrukken, maar er is een groot verschil met Politiek geïnformeerd worden aangaande Nederland en een zender om series te kijken. Voor series, sport, film en dergelijke zenders mogen ze wat mij betreft elk bedrag aanhangen. Aan jou of je dat wilt aankopen of niet. 
Het is de taak van KPN om te luisteren en te kijken naar het algemeen belang van Nederland en haar klanten! 


KPN moet betalen om de NPO zenders aan te bieden. Ook voor NPO 1, 2 en 3. Voor deze zenders mogen ze niet extra vragen, die MOETEN in het basispakket van de mediawet.

Daarom heeft KPN de overige (op NPO Zappelin na) in het pluspakket gezet. Dan verdienen ze nog iets terug op het inkoopbedrag.
Je hebt NPO Politiek ook niet dagelijks en 24/7 aan. Belangrijke debatten zijn ook op NPO 1! 

Zelf vind ik het volkomen onzin dat de provider dit “moet” aanbieden als je via dezelfde provider internet hebt met de mogelijkheid NPO Politiek gewoon te krijgen. Als je een Smart-tv hebt zit daar de NPOstart app zelfs in!

Ziggo heeft groter kapitaal achter zich en kan zich wat dat betreft meer veroorloven.


Met dit commentaar bereiken we helemaal niets. 
Weet niet wat je wilt benadrukken, maar er is een groot verschil met Politiek geïnformeerd worden aangaande Nederland en een zender om series te kijken. Voor series, sport, film en dergelijke zenders mogen ze wat mij betreft elk bedrag aanhangen. Aan jou of je dat wilt aankopen of niet. 
Het is de taak van KPN om te luisteren en te kijken naar het algemeen belang van Nederland en haar klanten! 

KPN is gewoon een commercieel bedrijf en heeft als haar taak de klant te voorzien van het product waar de klant voor betaald. Waar je voor betaald had je kunnen weten voordat je op de pdoorgaan] knop had geklikt.


Laura34 schijft:

Het is idd raar dat met het Hussel abonnement de zenders zonder aankondiging  worden gewijzigd.

De (inhoud van) zenderpakketten zijn exact gelijk onder Alles-in-1, Internet+TV én Hussel. Je hebt gewoon kennelijk het pluspakket (per ongeluk / onbewust) laten vervallen. Mogelijk had je het gratis bij Alles-in-1 i.v.m. bv ook een mobiel abonnement. In Hussel is er geen gratis zenderpakket meer.

NPO Politiek heeft nooit in het basispakket gezeten. Is alleen vorig beschikbaar geweest maar dat was een tijdelijke situatie wat het “coronapakket” genoemd werd. Toen was ook Film1 beschikbaar met basispakket.

Ik kan NPO Start of andere alternatieven niet downloaden op mijn TV. Voor mij en vele anderen geen optie! 

Je hebt een internetapparaat anders kon je hier niet zijn.

Via laptop: npostart.nl
via Android/iOS: npostart-APP

Of je neemt het pluspakket. Onder Hussel maar € 6,99. En met 1 of meer “entertainmentpakketten”
€ 5 korting (mits ook min. één mobiel kpn-abo hebt).

Die pakketten zijn: Film1, pluspakket, ESPN, Duits, Turks en Hindi.

Er wordt al járen gevraagd om NPO Politiek in basispakket. Dat is tot op heden niet gebeurd en zal dus ook niet gebeuren.



Abonnees onderling werken of spreken elkaar tegen. Om deze reden zal KPN zich niet geroepen voelen om ongenoegen op te lossen. 
 

Dank voor je abonnementen uitleg. Maar in deze denk ik dat KPN dat het beste zelf kan doen. 
 

zucht,…... 


Abonnees onderling werken of spreken elkaar tegen. Om deze reden zal KPN zich niet geroepen voelen om ongenoegen op te lossen.

Ik zou ook graag mijn zin krijgen maar ik schaar me dan maar onder de categorie realistische abonnees. En laten we wel zijn, je kan nooit iedereen tevreden stellen.


Ik ga de politiek maar weer eens aanschrijven om de mediawet aan te passen. Dit heb ik al eerder gedaan maar daar is toen weinig uitgekomen. Er is ooit een keer een motie ingediend maar die kreeg te weinig steun. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Misschien ook nog eens proberen bij NPO zelf want ik blijf erbij dat de NPO van belastinggeld wordt betaald en daarom de providers de zender gratisin het basispakket moet geven.


Bikkes schrijft: want ik blijf erbij dat de NPO van belastinggeld wordt betaald en daarom de providers de zender gratisin het basispakket moet geven.

En dat is deels waar. De NPO rekent ook de providers geld voor het inkopen van de NPO zenders. Dat is, geheel volgens diezelfde wet, een extra inkomstenbron voor de NPO. Daarom mogen de providers er voor NPO Politiek, Nieuws, 1 Extra, 2 Extra en Zappelin zélf voor kiezen in welk pakket ze deze plaatsen. KPN kiest er uitgezonderd Zappelin voor deze zenders dus in het pluspakket te plaatsen.

https://service.npo.nl/onderwerp/televisie-radio#extra-kanalen-niet-in-goedkoopste-pakket:

Niet alle extra kanalen zijn bij alle providers te ontvangen (in het goedkoopste zenderpakket). In sommige gevallen wordt een bepaald kanaal niet aangeboden of moet je hiervoor een extra of hoger abonnement voor afsluiten.

De zenders NPO 1, 2 en 3 moeten, samen met de 6 radiozenders, verplicht aangeboden worden in het goedkoopste abonnement. De tv-providers mogen vervolgens zelf bepalen in welk pakket de extra zenders te zien zullen zijn. Indien je beschikt over een internetabonnement, dan zijn de extra kanalen wel altijd gratis online te bekijken op NPO Start op npostart.nl en in de NPO-app.


Dat je voor “pret” zenders zoals Zappelin providers extra laat betalen is prima, maar NPO Politiek is wat mij betreft een ander verhaal. Het is van belang dat de burgers op de meest makkelijke manier de politiek kunnen volgen en dat is toch nog steeds via de televisie. Zeker oudere mensen kijken niet via internet.

Maar ik heb ondertussen NPO zelf eens hiernaar gevraagd.

https://over.npo.nl/contact/contact-npo


Dat je voor “pret” zenders zoals Zappelin providers extra laat betalen is prima, maar NPO Politiek is wat mij betreft een ander verhaal. Het is van belang dat de burgers op de meest makkelijke manier de politiek kunnen volgen en dat is toch nog steeds via de televisie. Zeker oudere mensen kijken niet via internet.

Maar ik heb ondertussen NPO zelf eens hiernaar gevraagd.

https://over.npo.nl/contact/contact-npo

Ik gok er op dat ze je verwijzen naar https://www.npostart.nl/live/npo-politiek of aanraden contact op te nemen met je provider.


Wat is toch het bezwaar als je te krenterig bent (typisch Nederlands, vraag maar aan Belgen) om GRATIS NPOstart via je laptop of phone/tablet te gebruiken.
Ondersteunt ook nog eens Chromecast (!), dus voor éénmalig 4 tientjes kan het ook nog op je tv. Zonder verdere kosten. En als je een Smart-tv hebt van 2015 of jonger heb je het al.

Het is anno 2021 zo'n ouderwetse gedachte dat het via de tv ontvanger van welke provider dan ook moet.