Skip to main content

mijn tv decoder staat op mijn router 

deze krijgt keurig IP ook van de router.

omdat de router achter de v12 staat kom ik voor nu weg met bridgen.
als de v12 naar modem gaat (kan vanaf de v10 niet meer helaas) of ik een los vdsl2 modem plaats moet ik hier de advanced functie ipv bridge gebruiken en even het juiste vlan voor de tv invullen (vlan 4).

Op dit moment maakt het weinig uit wat je selecteerd, hij geeft zowel het getagde vlan als vlan 4 untagged door over alle poorten inclusief de wifi.

@djravix ik heb geen problemen met de DHCP van de v12, die gebruik ik niet voor mijn netwerk. Ik heb er een tp-link archer ax10 achter staan

Wanneer je de v12 zijn dhcp/dns wel gebruikt geeft deze idd dns issues zo als in die screenshot te zien is. 

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

mijn tv decoder staat op mijn router 

deze krijgt keurig IP ook van de router.

omdat de router achter de v12 staat kom ik voor nu weg met bridgen.
als de v12 naar modem gaat (kan vanaf de v10 niet meer helaas) of ik een los vdsl2 modem plaats moet ik hier de advanced functie ipv bridge gebruiken en even het juiste vlan voor de tv invullen (vlan 4).

Maar de TV ontvangers moeten helemaal niet op vlan 4 aangesloten worden, die staan, net als alle andere apparatuur gewoon in het LAN. Waar jij het over hebt is bridged-IPTV maar KPN is jaren terug overgestapt op routed-IPTV.

Aan de LAN zijde van een Experia/KPN Box worden helemaal geen vlans gebruikt.


het verschil tussen routed of bridged is of je ontvangers in een eigen netwerk staan (tagged vlan zonder toegang tot je lan (bridged) of in je eigen netwerk zit met toegang tot een vlan speciaal voor de IPTV die door je router wordt gerouteer.d (routed) 

KPN heeft inderdaad al jaren routed, maar daar merk je normaal zonder router achter de KPN box en zonder (semi)professionele manageable switches helemaal niks van. dit omdat je dit d.m.v. vlan tagging al geregeld hebt op de boxen van de v12. 

dit is waarom ik in de TP-Link weg kom met bridging aanzetten zolang de box 12 niet naar enkel modem omgeschakeld kan worden.

Heb je wel geavanceerdere apparatuur in je netwerk dan treed er een probleem op als het om IPTV gaat

Als je vlan 4 niet untagged door je netwerk zet vanaf je modem naar je switchpoort waar je tv aan hangt heb je geen connectie. Vlan 4 is dus wel degelijk nodig.


Het modem heeft een pppoe connectie met vlan 6 voor internet en 4 voor tv. Die is untagged. Vlan 6 wordt tagged mee gestuurd.

Plaats maar eens een managed switch achter je router en configureer die met een enkel vlan Dan heb je geen tv. Pas wanneer je vlan 4 untagged op de poort bij configureerd. er even van uitgaand dat je uplink trunked staat.

Er worden dus wel degelijk vlans gebruikt en ook nog eens op de manier zo als dat hoort.

Geen tv zonder vlan 4. Terwijl je ontvanger keurig op je lan te zien is qua IP

Dat is ook de reden waarom een tv ontvanger een harde koppeling op utp moet hebben en niet achter een wifi extender kan met een utp uitgang.
Ja als poort 4 untagged mee wordt gestuurd maar dat is bij de wifi van de v10 en V12 niet zo.


Als je vlan 4 niet untagged door je netwerk zet vanaf je modem naar je switchpoort waar je tv aan hangt heb je geen connectie. Vlan 4 is dus wel degelijk nodig.

Er worden dus wel degelijk vlans gebruikt en ook nog eens op de manier zo als dat hoort.

Geen tv zonder vlan 4. Terwijl je ontvanger keurig op je lan te zien is qua IP

Nogmaals, aan de LAN zijde van een Experia/KPN Box worden geen vlans gebruikt.

Het is de IGMP proxy server op de Experia/KPN Box die het eindstation is voor vlan 4.


@wjb  aan de LAN zijde worden WEL vlans gebruikt/doorgegeven. feitelijk staat de externe interface als bridge naar de interne interface.

En ja bij een box heb je een IGMP proxy
MAAR DIE WERKT NIET ACHTER EEN LOSSE ROUTER ZONDER SUPPORT
die kan niks met deze dhcp optie 121, die zit enkel aan de WAN zijde, niet op je LAN

Option 3: Router: X.X.X.X
Option 121: Classless Static Route: 213.75.112.0/21 via X.X.X.X

als je de optie hebt in je router om de switch te bridgen doe je dat. dan komt de stream van je IGMP proxy door op switch niveau en wordt option 121 over genomen door de dhcp van je router

heb je die niet zal je handmatig een IGMP proxy moeten instellen. met een beetje geluk pakt ie die gegevens automatisch  uit option 121 op zijn wan interface

heb je een eigen router achter een modem staan dan zal je vlan 4 in moeten stellen met een IGMP proxy
die gegevens komen als option 121 vervolgens in je DHCP server te staan

heb je geen option 121 in je dhcp en staat vlan 4 niet open naar je IGMP proxy? dan geeft je tv dat mooie scherm dat er een probleem is met het netwerk

Dit kan je leuk testen door ergens een range extender in de muur te stoppen met een UTP uitgang, hang daar je TV kastje maar eens aan, daar komt geen vlan 4 uit. is wel je igmp proxy aanwezig en toch heb je geen beeld.

Maar begin een beetje goed klaar te worden van KPN en hun technische mensen op helpdesk vlak. iedereen brult maar iets, men heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.


@wjb  aan de LAN zijde worden WEL vlans gebruikt/doorgegeven. feitelijk staat de externe interface als bridge naar de interne interface.

Nee, aan de LAN zijde worden geen vlans gebruikt, alleen aan de WAN zijde worden vlans gebruikt.

Zie ook "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".


Jep daarom is vlan 4 op pppoe niveau door de router heen gezet. Oftewel op LAN niveau

Die handleiding maakt dat IPTV via je eigen router niet werkt. Het stuk om dit werkend te krijgen staat daar niet in beschreven. 

Deze wijze is slechts een work around om de KPN box niet in bridge te hoeven zetten, wat vreemd genoeg ook niet mogelijk is.

Ook routeer je hiermee alleen het tagged deel van het netwerk door, en de igmp proxy van de box werkt niet na de router oftewel je IPTV zal op de kpn box moeten blijven staan.

op je router kan je vervolgens als je een goede hebt bridged mode moeten gebruiken icm een eigen igmp proxy of als dat modem wel in bridge had gekunt vlan 4 voor iptv icm de igmp proxy en vlan 6 voor internet moeten configureren voor de poorten waar je IPTV ontvanger op komt te staan.

Dit is precies het issue wat ik met KPN heb, jullie hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt


Jep daarom is vlan 4 op pppoe niveau door de router heen gezet. Oftewel op LAN niveau

Nee, hoe kom je daar nu toch bij, dat is pertinent onjuist. Je hoeft me natuurlijk niet te geloven, maar nogmaals, aan de LAN zijde van de Experia/KPN Box wordt geen, ik herhaal geen apart vlan gebruikt voor TV.

Aan de WAN zijde wordt naast een pppoe verbinding op vlan 6 een verbinding o.b.v. dhcp op vlan 4 opgezet.

 

Die handleiding maakt dat IPTV via je eigen router niet werkt. Het stuk om dit werkend te krijgen staat daar niet in beschreven. 

Het door mij aangehaalde topic is dan ook geen handleiding.

De in dat topic opgenomen scripts voor EdgeRouters configureren automatisch de DHCP verbinding op vlan 4 aan WAN zijde en zorgen er voor dat de IGMP proxy server de TV streams via dat vlan 4 betrekt.


dat is toch exact wat ik aangeef met in bridge zetten van je router en de igmp proxy configureren achter de box 12 wjb?

en vlan 4 is wel degelijk als untagged vlan beschikbaar voor mijn router achter de box 12. deze wordt dus wel degelijk door gerouteerd van wan naar lan op de box 12 en is dus beschikbaar om vervolgens door te routeren binnen mijn eigen netwerk


dat is toch exact wat ik aangeef met in bridge zetten van je router en de igmp proxy configureren achter de box 12 wjb?

Nee, dat is geen bridge, er is geen bridge en aan de LAN zijde worden geen vlans gebruikt. Die IGMP proxy server zit in de Experia/KPN Box niet er achter.

Nogmaals vlan 4 bestaat niet aan de LAN zijde van een Experia/KPN Box.


vlan 4 bestaat 100% aan de lan zijde van de KPN box. deze is untagged aanwezig.


vlan 4 bestaat 100% aan de lan zijde van de KPN box.

Nee, die bestaat niet.

Ik hoop dat je begrijpt dat alle communicatie vanuit de Experia/KPN Box untagged is en dus geen vlan tag bevat.

Als je een poort op een switch als vlan 4 untagged definieert dan hoop ik dat je begrijpt dat alle untagged communicatie door die poort opgepakt zal worden.


@wjb NATIVE vlan bedoel jij. oftewel een vlan zonder tag,  met untagged 4 er onder inderdaad

nogmaals je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt


nogmaals je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt

Wow.


niks wow er zijn 3 vormen, NATIVE tagged en untagged

https://networkdirection.net/articles/network-theory/taggeduntaggedandnativevlans/

op een cisco switch kan je dit vervolgens zo door routeren: 

Switch(config)# interface fa0/2Switch(config-if)# switchport trunk native vlan 6Switch(config-if)# switchport trunk allowed vlan add 4Switch(config-if)# exit

op eerste oog lijkt vlan 4 er niet te zijn, maar wanneer je op de switch erna (mits je de poort waar deze op binnen komt in trunk hebt gezet) wil communiceren naar vlan 4 dan kan dit gewoon. 

Op deze wijze bouw je  netwerken en pas je toegangscontrole toe conform  802.1Q binnen  IEEE 802.3 


niks wow er zijn 3 vormen, NATIVE tagged en untagged

Er zijn, zoals je ook had kunnen zien op die door jou aangehaalde pagina, twee soorten datapakketjes, tagged en untagged. Een untagged datapakketje bevat geen vlan tag en behoort dus niet tot een specifiek vlan. De Experia/KPN Box kent aan LAN zijde alleen untagged communicatie en er is dan ook geen sprake van vlan 4 als tag in de datapakketjes.


Nogmaals GEEN vlan tag is NATIVE en daarmee ook een tag
untagged wordt 4 wel degelijk meegegeven. net als 7

 


Ik ga even popcorn halen. Misschien leer ik nog iets over VLAN's en dat soort dingen. Zo niet, dan is het in ieder geval leuk om te volgen. 


Nogmaals GEEN vlan tag is NATIVE en daarmee ook een tag
untagged wordt 4 wel degelijk meegegeven. net als 7

Dat is niet waar, er worden GEEN vlans gebruikt aan de LAN zijde van de Experia/KPN Box.

Er bestaan ook geen untagged datapakketjes met een vlan tag.

 

Ik hoop dat @Erik_ deze discussie zal afsplitsen want dit werkt wel zeer vervuilend.


Ik heb een hele boel van jullie berichten verwijderd. Dit draagt totaal niet bij aan het topic, sterker nog het is volledig off topic. Een discussie is echt prima, maar houd het wel gewoon netjes en on topic. 

@Bart_Z, Doe me een lol en splits de discussie rond vlans ook af naar een apart topic want ook dat vervuilt dit topic aanzienlijk.


Doe mij een lol en pleur dit topic gewoon weg net zo als jullie met mijn topic over de problematiek bij KPN gedaan hebben.