Skip to main content

Omdat Ziggo stopt met het aanbieden van het analoge tv signaal moest mijn bejaarde moeder naar een andere provider voor tv. Ze had al een vaste telefoonlijn over KPN glasvezel, en ook internet voor de kleinkinderen. Daarom was de logische keuze om ook tv af te nemen van KPN.

Ze is slechtziend, maar woont nog zelfstandig. Nu heeft ze afgelopen week een tv ontvanger gekregen, en ik heb deze week bij haar aangesloten. Nu heeft ze vanwege haar slechtziendheid een senioren afstandsbediening met hierop maar een beperkt aantal toetsen. Echter toen ik deze wilde instellen voor de nieuwe tv ontvanger kwam ik tot de conclusie dat dit niet ging werken, omdat de nieuwe tv ontvanger een bluetooth afstandsbediening heeft, en er dus geen infrarood afstandsbediening kan worden gebruikt.

Ik heb zelf ook een aantal tv ontvangers van KPN in gebruik, en deze werken wel met een infrarood afstandsbediening. Ik heb dus het plan om de nieuwe tv ontvanger van mijn moeder met een tv ontvanger van mijzelf om te wisselen, zodat toch de infrarood senioren afstandsbediening door haar kan worden gebruikt.

Echter als ik dit wil doen, dan dienen de twee om te wisselen ontvangers te worden gedeactiveerd, en dan weer met het juiste abonneenummer en bijbehorende pincode te worden geactiveerd.

Ik heb hiervoor contact opgenomen met de KPN, en de medewerker die ik aan de telefoon had vond dit een prima oplossing, en wilde voor mij beide tv ontvangers deactiveren, zodat ik ze zelf kon omwisselen, en weer activeren. Echter hij gaf aan dat er problemen waren met de software waar hij dit mee moest uitvoeren, en verzocht mij daarom om de volgende dag even opnieuw contact met de KPN op te nemen, en dat het probleem dan wellicht opgelost zou zijn, en dat de supportmedewerker dit dan even voor mij zou kunnen uitvoeren.

Helaas kreeg ik de volgende dag te horen dat dit niet meer mogelijk was, en dat hij geen andere oplossing kon bieden.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet mogelijk zou zijn? Een paar jaar terug kon een KPN medewerker wel een tv ontvanger voor mij deactiveren omdat een medebewoner toen mijn woning had verlaten, en bij vertrek toen een tv ontvanger heeft meegenomen.

Graag hoor ik wat ik kan doen om bovenstaande toch te kunnen realiseren.

Na meerdere keren bellen met de support van KPN, en in totaal ruim anderhalf uur in de wacht te staan, kreeg ik eindelijk een supportmedewerker aan de lijn die het helemaal snapte, en het voor mij in een paar minuten voor elkaar maakte. Vreemd dat ik een paar keer te horen had gekregen dat dit absoluut niet mogelijk was.

Blijkbaar zijn er erg veel support medewerkers die niet voldoende kennis hebben van de KPN producten, maar gelukkig zijn er nog wel een aantal die wel verstand van zaken hebben.