Skip to main content

KPN meld dat mijn abonnement op Internet/Interactieve TV van Telfort wordt omgezet naar KPN. Omdat ik geen gebruik maak van de Experiabox is de vraag of het VLAN ID gaat wijzigen voor Internet. Dit staat bij Telfort op 34 en bij KPN op 6.

kan het zijn dat deze wijzigingen al zijn doorgevoerd op het adres waar mijn zoon woont? Gisteren flinke Internet en TV problemen die laat in de avond na flink sleutelen (software) weer verholpen waren. Het blijft toch jammer dat jullie de klanten slecht informeren als er problemen zijn. Als er dan gebeld wordt dan weten de medewerkers van niets (lekker dom houden).

Hallo @hvolkers , in de loop van dit jaar worden de thuisabo's pas omgezet naar KPN,nu is alles nog gewoon TFT.

Wel is het zo dat tv kijken via eigen routers technisch is aangepast van bridged mode naar routed mode en dat is sinds 1 april 100% effectief geworden.

En dat laatste geldt zowel voor TFT als KPN en heeft dus niets met de aanstaande omzetting re maken.

 


Beste JanD

ben jij een KPN collega?

Op dit moment zit ik met twee huishoudens met identieke technische infrastructuur waarbij ik de glasvezel modem direct door de Ubiquiti USG3 (firewall) laat termineren. Omdat er twee signalen over één aansluiting lopen maakt KPN/Telfort/XS4ALL (en andere) gebruik van meerdere VLAN’s en het IGMP protocol (layer 2). Bij het gebruik van de Experiabox is het wisselen van de settings van de verbinding (na een storing ivm DHCP) geen enkel probleem omdat het router adres voor IPTV automatisch wordt aangepast (als optie wordt dat meegegeven met de DHCP Lease). Echter de USG3 kan daar niets mee, dus zijn er andere oplossingen op bedacht die telkens controleren of er een wijziging is in het IP adres en vervolgens de default router instellingen voor IPTV aanpast. Echter ik ben bang dat er onlangs bij een van de twee woningen iets is aangepast (in de DSLAM?) of bij een omzetting vanuit de zendstraat omdat hier problemen zijn opgetreden. Omdat ik zelf op dezelfde DSLAM zit aangesloten is het vreemd dat ik geen problemen ondervindt.

De omzetting van Telfort naar KPN is bij mij aangekondigd en voor de bewoonster van de andere woning nog niet. Ik ga ervan uit dat deze omzetting binnen één maand gaat geschieden. Omdat Telfort gebruik maakt van VLAN 34 en KPN voor Internet VLAN 6 gebruikt zie ik wel dat er aanpassingen gedaan moeten worden.

Jou opmerking over bridge en routing mode kan ik niet goed plaatsen. In mijn beleving werk ik altijd via routed mode. M.a.w. de USG3 firewall krijgt van Telfort een IP adres en het adres voor IPTV wordt door gezet naar de tv-ontvangers (meerdere in huis, dus ook meerdere adressen).

Hopelijk kun je me helpen.

 

groet

Henri 


@JanD 

Ik tag jou even. Er wordt hier een vraag aan jou gesteld. 


Hallo @hvolkers ,ik been geen medewerker van KPN, maar een TFT-klant en medeforumlid.

Wanneer TFT omgezet wordt naar KPN is koffiedik kijken, in de loop van dit jaar, dus binnen maximaal 8 maanden.

Van vlan heb ik geen verstand

Ik weet alleen dat veel klanten eigen routers gebruiken en voor de tv ontvangst debridge modus i.p.v. de routed mode gebruikten, dat kan dus niet meer,alleen de routed mode wordt ondersteund,maar dat gebruik jij dus al.


@hvolkers Welkom op het forum.

Bij mijn weten is er nog geen communicatie geweest over het omzetten van Telfort klanten naar KPN. Althans niet voor de vaste diensten. Hoe is dat bij jou dan gegaan? Heb je een mail gehad? En wat staat daar precies in. Desnoods even de inhoud hier plakken ( persoonlijke gegevens even wegpoetsen uiteraard)

De zaken die je beschrijft kan ik niet ondersteunen. Op het KPN forum is @wjb een allesweter op het gebied van eigen apparatuur. Wie weet  kan hij je daar verder bij helpen maar ik ben toch eerst wel benieuwd naar die omzetting.


In mijn beleving werk ik altijd via routed mode.

Krijgen jouw TV ontvangers een IP adres uit het subnet van het LAN van de USG of uit een ander 10.x.x.x subnet?

 

Bij het gebruik van de Experiabox is het wisselen van de settings van de verbinding (na een storing ivm DHCP) geen enkel probleem omdat het router adres voor IPTV automatisch wordt aangepast (als optie wordt dat meegegeven met de DHCP Lease). Echter de USG3 kan daar niets mee, dus zijn er andere oplossingen op bedacht die telkens controleren of er een wijziging is in het IP adres en vervolgens de default router instellingen voor IPTV aanpast.

Door optie 60 121 (rfc3442-classless-static-routes) mee te geven als DHCP optie kan je wijzigingen in de adressering van IPTV automatisch oppakken.

Zie ook http://www.kpn.com/eigenmodem

 


@WJB: op dit moment maak ik gebruik van een script dat de default router instelt na een storing op degene die bij het uitgegeven IP adres (DHCP) behoort. Ik maak (nog) geen gebruik van de DHCP opties zoals 60. Ik moet dat uit gaan zoeken hoe dat in de config is te plaatsen (json file moet op de controller geladen worden).

Ik heb wel degelijk schrijven van KPN gehad over de omzetting maar de andere abonnee dus nog niet. Er staat nog geen datum bij maar er waren al eerder berichten gestuurd dat KPN de abonnementen gaan omzetten zodat het label Telfort geheel verdwijnt. Ik hoop dan tevens dat ze de puinhoop die is ontstaan met abonnement nummers en het slechte webmail pakket dan worden opgeruimd.

Mijn Ubiquiti USG3 router/firewall maakt dus gebruik van de IGMP snoopy methode en krijgt dus een 10.x.x.x. adres vanuit KPN/Telfort.

groet

 

Henri

 


Mijn Ubiquiti USG3 router/firewall maakt dus gebruik van de IGMP snoopy methode en krijgt dus een 10.x.x.x. adres vanuit KPN/Telfort.

Krijgt jouw USG3 een 10.x.x.x adres of krijgt jouw TV ontvanger een 10.x.x.x IP adres vanuit KPN/Telfort?

Jouw TV ontvanger hoort een IP adres van jouw USG te krijgen en niet van KPN/Telfort.


@hvolkers . Jouw issues staan los van de omzetting. Dat is namelijk technisch nog niet gestart. Er is inderdaad een brief verstuurd met algemene informatie. Hierin wordt aangegeven dat je nog een volgend bericht krijgt met wél een datum.

Technisch is er dus (nog) niks veranderd. 


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.