Skip to main content

Los van het hardnekkige en ongevraagde tutoyeren van de klant zouden jullie er bij kpn beter aan doen niet halsstarrig te blijven weigeren het Franse TV5 weer toe te voegen aan het tv-aanbod, waar bijvoorbeeld jullie concurrent Ziggo kennelijk geen enkele moeite mee heeft. Veel klanten van kpn zijn daar kwaad over, kijk maar eens op 'Forum'. Het terugbrengen van TV5 zou qua campagne voor kpn ook veel meer goodwill opleveren dan uw huidige campagne voor een gratis film. Want het filmaanbod op TV5 is doorgaans van hoge kwaliteit, en met Nederlandse ondertitels Er zit overigens helemaal niets bij dat aanbod van jullie wat een mogelijk interessante film oplevert, het is allemaal oppervlakkig massa vermaak dat uw meeste klanten allang gezien zullen hebben. En om nog even te verwijzen naar uw gebrekkige taalgebruik in uw mail, die weinig voortgezette opleiding en diepgang doet vermoeden: die zin moet natuurlijk luiden: "Heeft U de film van Uw keuze al gezien (dus NIET 'gekeken', dat is erg dom) met behulp van de bovenstaande vouchercode."

 

Vooral voor oudere klanten van kpn is het erg pijnlijk om te merken dat het algehele niveau van zo'n voormalig Staatsbedrijf zo zeer gezakt is. Vroeger kreeg je als vanzelfsprekend in de opvoeding van thuis mee, beleefd te zijn tegenover mensen die je helemaal niet kent en je in behoorlijk Nederlands uit te drukken. Jullie zouden je geweldig moeten schamen voor dit broddelwerk, bij kpn!

 

Met groet,

 

De heer D.C. Singelenberg.

 

Hoi Daniël,

 

Wat een gek bericht van je. Ik begrijp niet zo goed wat het tutoyeren te maken heeft met het uitzenden van TV5 en het filmaanbod?

Volgens mij probeer je twee punten uiteen te zetten in je bericht: je bent niet blij met het tutoyeren en je bent niet blij met het zender- en filmaanbod van KPN. Klopt dat?

KPN probeert net als iedere andere provider voor zoveel mogelijk mensen een goed basispakket te leveren. Helaas kunnen daar niet alle zenders in. Dat kost namelijk een hoop geld, en dat betekent dat de prijs van je abonnement natuurlijk ook omhoog zou gaan. Er moeten dus keuzes gemaakt worden. Als het zenderaanbod je niet bevalt, kun je misschien beter een abonnement nemen zonder tv en via andere wegen een leuk zenderpakket uitzoeken.

Wat betreft het tutoyeren: het gebruik van ‘U’ (helemaal met de hoofdletter) is naar mijn mening juist niet meer van deze tijd. Ik vind het veel fijner om gewoon met ‘je’ en ‘jij’ aangesproken te worden, voelt toch wat persoonlijker. Ik denk dat je hierbij toch echt in de minderheid bent.  


Wat betreft het tutoyeren: het gebruik van ‘U’ (helemaal met de hoofdletter) is naar mijn mening juist niet meer van deze tijd. Ik vind het veel fijner om gewoon met ‘je’ en ‘jij’ aangesproken te worden, voelt toch wat persoonlijker. Ik denk dat je hierbij toch echt in de minderheid bent.  

U hoort inderdaad niet met een hoofdletter. Tenzij de zin er mee begint 😉

Maar verder vind ik dat ge-jij en ge-jouw soms ook onbeschoft overkomen.


En om nog even te verwijzen naar uw gebrekkige taalgebruik in uw mail, die weinig voortgezette opleiding en diepgang doet vermoeden: die zin moet natuurlijk luiden: "Heeft U de film van Uw keuze al gezien (dus NIET 'gekeken', dat is erg dom) met behulp van de bovenstaande vouchercode."

De zin "Heb je de film van jouw keuze al gekeken met behulp van de bovenstaande vouchercode." is volstrekt correct Nederlands.


Dag ‘DannyDeVito’

 

U gebruikt kennelijk een pseudoniem, wat ik nogal raar vind. Waarom doet u dat?

Ik vind juist niet dat kpn probeert een goed basispakket aan te bieden, er zit vooral ook in het ‘Plus’ pakket een hoop rotzooi en oppervlakkige troep tussen waar ik geen enkele behoefte aan heb en wat kpn waarschijnlijk gratis kan doorgeven. En als TV5 Monde zo duur zou zijn, waarom kan Ziggo dit dan wel zonder extra kosten doorgeven?

Verder stel ik er absoluut geen prijs op door zo'n bedrijf zo maar te worden getutoyeerd, en zeker niet in een mail met abominabel taalgebruik. We leven helaas momenteel in een samenleving waarin platheid en brutaliteit de norm lijkt te zijn geworden. Ik ben meer voor het hanteren van een minimum aan beleefdheid en goede manieren. Hoezeer we aan het afglijden zijn blijkt wel uit de vloedgolf aan bedreigingen en beledigingen in die zogenaamde ‘Twitter’ berichten. Onze beschaving staat zwaar onder druk! Overigens tutoyeert u mij ook, terwijl ik toch duidelijk had aangegeven dat niet op prijs te stellen! U kent mij immer helemaal niet, wij zijn bij mijn weten ook niet met elkaar bevriend.

 

 

 

 

 


Het eerste wat ik zal doen is tutoyeren, ongeacht de persoon met wie ik in gesprek ben. Of ik nu met de receptioniste of de CEO van een grote multinational in gesprek ben, het is altijd je en jij. Het wordt anno 2022 eigenlijk ook van je verwacht dat je tutoyeert, zelfs in bolwerken waar tot vousvoyeren zo ongeveer vereist was, zoals bijvoorbeeld in Duitsland, heeft tutoyeren tegenwoordig de overhand.

 

Dat TV5 niet in het aanbod van KPN zit betekent dat er te weinig vraag naar die zender was om de gemaakte kosten te rechtvaardigen. KPN weet tot op de seconde nauwkeurig welke zenders door hoeveel mensen gekeken worden en op basis daarvan worden zenders gecontracteerd of juist afgestoten.


Dag ‘DannyDeVito’

 

U gebruikt kennelijk een pseudoniem, wat ik nogal raar vind. Waarom doet u dat?

Ik heb er geen behoefte aan om mijn voor en achternaam overal op internet te zetten. Wat maakt het op een forum uit wie ik precies ben?

Ik vind juist niet dat kpn probeert een goed basispakket aan te bieden, er zit vooral ook in het ‘Plus’ pakket een hoop rotzooi en oppervlakkige troep tussen waar ik geen enkele behoefte aan heb en wat kpn waarschijnlijk gratis kan doorgeven. En als TV5 Monde zo duur zou zijn, waarom kan Ziggo dit dan wel zonder extra kosten doorgeven?

Daarin verschillen de meningen. Het feit dat jij iets niet leuk of niet interessant vindt, betekent niet dat heel Nederland daar zo over denkt. En het feit dat Ziggo ergens in investeert, betekent niet dat KPN dit automatisch ook zou moeten doen. Dat zou een beetje raar zijn, dan krijgen we precies dezelfde providers maar dan met een andere naam. 

Verder stel ik er absoluut geen prijs op door zo'n bedrijf zo maar te worden getutoyeerd, en zeker niet in een mail met abominabel taalgebruik. We leven helaas momenteel in een samenleving waarin platheid en brutaliteit de norm lijkt te zijn geworden. Ik ben meer voor het hanteren van een minimum aan beleefdheid en goede manieren. Hoezeer we aan het afglijden zijn blijkt wel uit de vloedgolf aan bedreigingen en beledigingen in die zogenaamde ‘Twitter’ berichten. Onze beschaving staat zwaar onder druk!

Hier gaan we het niet over eens worden denk ik. Taal verandert, de maatschappij verandert. Tutoyeren is gewoon niet meer van deze tijd.

Overigens tutoyeert u mij ook, terwijl ik toch duidelijk had aangegeven dat niet op prijs te stellen! U kent mij immer helemaal niet, wij zijn bij mijn weten ook niet met elkaar bevriend.

Ik kan (bijna) precies hetzelfde zeggen: ik had in mijn bericht aangegeven liever met ‘je’ en jij’ aangesproken te willen worden. 


Als we nu toch op slakken zout gaan leggen: het veel gebruikte "u heeft" of "heeft u" is formeel taalkundig onjuist. Tenzij met "u" de Koning bedoeld wordt en dan dient "u" met een hoofdletter geschreven te worden. "U heeft" is daardoor een soort van Haags dialect geworden, dat helaas ook daarbuiten te pas en te onpas gebruikt wordt. Net als "je" en "jij" is "u" tweede persoon enkelvoud (tenzij een groep wordt aangesproken, maar dan kan - zeker tegenwoordig - beter "jullie" gebruikt worden) en wordt dus vervroegd met "hebt". 


Tegen ‘wjb’ zou ik nog willen zeggen dat er naar TV5 Monde juist heel veel vraag is, de bewering dat dit niet het geval zou zijn is volkomen ongefundeerd. Toen KPN enkele jaren geleden besloot TV5 Monde eruit te gooien kwamen er juist heel veel verontwaardigde reacties, ook middels ingezonden brieven in dagbladen, die er tevens redactionele aandacht aan hadden besteed. Ook op ‘Forum’ verschenen indertijd veel onthutste reacties van liefhebbers van TV5Monde en werd er voor gepleit deze fout zo snel mogelijk weer recht te zetten.

Verder zou ik er op willen wijzen dat de zin “Heb je de film van jouw keuze al gekeken”, etc. allerminst ‘correct Nederlands’ is. Daar behoort te staan: “Heb je de film van jouw keuze al gezien”, zoals ik ook al aangaf in mijn reactie. Je kijkt namelijk naar iets, of je ziet iets. “Kijken” is  volgens de nog steeds geldende grammatica een wederkerig werkwoord. Zo leerde je het vroeger ook bij Nederlands op school, toen daar nog duidelijke normen en waarden werden onderwezen. En leerlingen nog voldoende Nederlandse literatuur voor hun eindexamen hadden moeten lezen, zodat ze vanzelf telkens werden geconfronteerd met de juiste spelling. Waar ze nu, door het bovenmatig op het internet te verkeren, helemaal niet meer aan toe komen. Kijk maar hoe er op al die internet fora wordt gespeld, en op dat verwerpelijke ‘Twitter’, dat zoveel verwoestingen aanricht in onze samenleving. Schelden en bedreigen kan men daar als op weinig andere plekken. Alleen juist spellen, daar heeft men de grootste moeite mee.

Slecht spellen duidt vrijwel altijd op slecht denken. “Hoe slechter van taal, des te groter het kabaal!”

 


https://onzetaal.nl/taaladvies/kijken-naar


Ik heb wel echt een Prof. Dr. E.I. Kipping momentje als ik dit allemaal lees :wink:


Wat heeft dit topic meerwaarde in kpn tv?? 
wel of niet geen  goed wat dan ook Nederlands 

dit heeft niks met tv kijken te maken

graag ontopic blijven 


Gelukkig wordt het vousvoyeren steeds minder :joy: man man man ik moet er niet aan denken om elke klant met u te willen aanspreken. Bah! Dat wordt in de huidige tijd ook zeker niet meer door iedereen gewaardeerd. Stukje inleving tijdens een gesprek doet wonderen voor zowel medewerker als klant. Je kunt je er gewoon op aanpassen. Tijden en regels veranderen. Is bij elk bedrijf anders.

Heb je tijdens het gesprek wel aangegeven dat je het niet wenselijk vind om met je of jij aangesproken te voelen? Andere optie kan zijn om het gesprek te beëindigen en opnieuw te bellen. Hoe druk kun je je maken,... 


Tegen ‘wjb’ zou ik nog willen zeggen dat er naar TV5 Monde juist heel veel vraag is, de bewering dat dit niet het geval zou zijn is volkomen ongefundeerd. Toen KPN enkele jaren geleden besloot TV5 Monde eruit te gooien kwamen er juist heel veel verontwaardigde reacties, ook middels ingezonden brieven in dagbladen, die er tevens redactionele aandacht aan hadden besteed. Ook op ‘Forum’ verschenen indertijd veel onthutste reacties van liefhebbers van TV5Monde en werd er voor gepleit deze fout zo snel mogelijk weer recht te zetten.

Denk je echt dat KPN een zender waar veel vraag naar is zomaar uit haar aanbod zou schrappen? Nee, natuurlijk niet. TV5 Monde is geschrapt omdat de kijkcijfers te laag waren. Het aantal reacties op het forum.was destijds natuurlijk ook te verwaarlozen afgezet tegen het totaal aantal abonnees.


Kan KPN niet een apart Franstalig zenderpakket maken? Er is ook al een Turks pakket. En een Hindi volgens mij. Met een Franstalig pakket voor 10 euro extra ofzo is toch iedereen tevreden? 


Kan KPN niet een apart Franstalig zenderpakket maken? Er is ook al een Turks pakket. En een Hindi volgens mij. Met een Franstalig pakket voor 10 euro extra ofzo is toch iedereen tevreden? 

Natuurlijk zou KPN dat kunnen doen maar de vraag is hoeveel de abonnee daar voor over heeft en of het verwachte aantal abonnees wel voldoende is om tot een voor iedereen aantrekkelijke overeenkomst te komen met TV5.


Of gewoon overstappen naar bijvoorbeeld T-mobile

als U die zender tv5 zo belangrijk vindt 😜

 


Kan KPN niet een apart Franstalig zenderpakket maken? Er is ook al een Turks pakket. En een Hindi volgens mij. Met een Franstalig pakket voor 10 euro extra ofzo is toch iedereen tevreden? 

Ik heb het Duits pakket met 11 zenders voor 3,99 euro. Dan is 10 euro voor een Frans pakket wel erg veel. Zeg ook 3,99 euro en ik neem het gelijk.


Kan KPN niet een apart Franstalig zenderpakket maken? Er is ook al een Turks pakket. En een Hindi volgens mij. Met een Franstalig pakket voor 10 euro extra ofzo is toch iedereen tevreden? 

Ik heb het Duits pakket met 11 zenders voor 3,99 euro. Dan is 10 euro voor een Frans pakket wel erg veel. Zeg ook 3,99 euro en ik neem het gelijk.

Doe mij maar een NL RTL loos pakket met korting (nog betalen voor die … reclames) :frowning2:


Maar waarom kan KPN nou niet wat Ziggo wel kan ? Wat is het antwoord van KPN

En wat vindt de TV5 partner institut francais in NL ?

https://europe.tv5monde.com/nl?timezone=Europe/Amsterdam


Maar waarom kan KPN nou niet wat Ziggo wel kan ? Wat is het antwoord van KPN

En wat vindt de TV5 partner institut francais in NL ?

https://europe.tv5monde.com/nl?timezone=Europe/Amsterdam

Plat gezegd: een kwestie van kosten/baten. Waar kijken onze klanten naar? En waar niet naar? Op basis daarvan worden er keuzes gemaakt. 
Begrijp me niet verkeerd. Had ik TV5 in het pakket kunnen toevoegen, dan had ik het zo voor je gedaan.