Skip to main content

Hallo allemaal ik ben nieuw hier. Weet iemand of het 4k tv kasje een HDMI Earc aansluiting heeft? Je kan wel bij Netflix het 4k abonnement hebben maar als je tv en of je soundbar geen HDMI Earc poort hebben kan je nooit dolby admos geluid krijgen. Dit heeft te maken met de hoeveelheid doorgifte/ontvangen van Earc vergeleken met arc. Earc kan 37 meer signalen doorsturen dan arc dit hebt je nodig om dolby admos te horen.

Admin; eigen topic aangemaakt voor vraag, reactie afgesplitst van topic

Hallo @Echtwel ,

Het antwoord is nee. 
 

Voor een uitgebreide uitleg: Lees dit maar eens door: 

 


Ik had graag ook een reactie ontvangen van KPN zelf over de Arris VIP 5202 tv ontvanger.


Dat kan natuurlijk, Een moderator komt hier vanzelf langs. Maar dat zal het antwoord niet veranderen. 

Want in het genoemde topic kun je teruglezen : 

Ik zou ook graag eARC functionaliteit krijgen in combinatie met de VIP 5202, waardoor de televisie en home cinema set ook uit gaan als ik de VIP 5202 uitzet. Nu moet ik alle apparaten individueel uitzetten als ik KPN TV gebruik. Als ik de Apple TV of Blu-ray speler gebruik, of alleen de TV, dan gaan alle gebruikte apparaten tegelijk uit.

Antwoord : 

De decoder ondersteunt geen CEC inderdaad. Maar dat staat er los van of gebruikers ARC kunnen gebruiken. Hier is het tv-geluid via HDMI ARC van tv naar versterker.
ARC is iets tussen versterker/soundbar en het televisietoestel.

Dus als je televisie ARC en je versterker/soundbar ARC ondersteunen kun je dat zonder meer gebruiken.


De Arris VIP 5202 ondersteunt Dolby Atmos.

Een TV ontvanger heeft uiteraard geen eARC hdmi poort immers het geluid zal nooit vanuit de televisie teruggestuurd hoeven worden naar de TV ontvanger (ARC staat voor Audio Return Channel).

Het is de hdmi poort van jouw televisie waar jouw soundbar, versterker of home cinema set op aangesloten is die eARC moet ondersteunen.


Hi @Echtwel, welkom op het KPN Forum. Leuk dat je een vraag deelt met onze community :relaxed:

Onze (4k) tv-ontvangers hebben geen (e)ARC-poort, maar dat is ook helemaal niet nodig om eARC te gebruiken. 

Hoe sluit ik de TV en afspeelbron aan met (e)ARC? 

(e)ARC is de afkorting van (enhanced) Audio Return Channel. Dit is een techniek die wordt gebruikt op sommige HDMI-aansluitingen en op bijna alle HDMI-kabels. Terwijl je via een standaard HDMI-verbinding alleen beeld- of geluidssignalen verstuurt, heeft een ARC verbinding een extra functie: hiermee stuur je geluidssignalen van de tv terug naar de afspeelbron, zoals een AV-versterker of soundbar. Je hebt dus maar 1 kabel nodig om beeld- en geluidssignalen te verzenden.

 

Dus als je televisie en je versterker of soundbar (e)ARC ondersteunen én met de juiste HDMI-kabel is aangesloten heb jij je geluidsopstelling optimaal in gebruik! :) 

Hulp nodig bij het aansluiten van een geluidinstallatie?
Ga dan naar Home cinema set of geluidsinstallatie aansluiten met KPN tv-ontvanger