Skip to main content

Sinds 1 juli is door KPN het nodige doorgevoerd bij interactieve tv. Nu bij tig zenders contine popup tekst...ondertiteling voor doven en slechthorenden is te vinden op 888 in beeld..   Zeer irritant...kan KPN die popup uitzetten of..

Groet Ziess

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

O !

Lijkt het op dit verschijnsel :

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/extra-melding-ondertiteling-bij-talpa-501707

Op welke zender(s) zie je het ?

Ik veronderstelde dat dit was opgelost.


Wat ik irritant vind is dat er vooral bij RTL en Talpa deze tekst ook komt als het er helemaal nooit is op bepaalde zenders.

Ze zijn verplicht om dit voor minimaal 50% van de uitzendingen te doen en zelfs de NPO voor 95%. Ook NPO heeft heel veel zenders waar alleen deze mededeling in beeld komt en nooit een ondertitel.

Degene die dit controleren zullen dus wel kijken of die tekst over ondertiteling in beeld komt.

https://www.stichtinghoormij.nl/CmsData/Documenten/HOREN%20magazine/2-14/Horen02-14_Ondertiteling.pdf 

Uiteraard kan KPN hier zelf niet daadwerkelijk iets aan doen bij deze leveranciers anders dan vertellen dat ze wel betalen maar niet geleverd krijgen conform de wettelijke regels.


Helaas heeft KPN hier geen invloed op.

Dit wordt door de zenders zelf verzorgt.

888 is een teletext dienst.

De meeste zenders hebben alleen nog 888 op teletext.


@Ziessje004 

Op welke zenders zie je dit ?


Beste @KeesYagi 

Het heeft inderdaad met dit te maken; voor 1 juli had ik hier geen hinder van, nu wel.

Ik heb een Beovision 7 met scart card aansluiting via Motorola modem van KPN.

Ik zie dit m.n. op de “bekende TALPA” zenders etc… :-)

 

Groet Menno

 

 

 

 

 


Talpa zenders ? , hmm, even zoeken, op de de talpa site niet te vinden , dan maar naar wikipedia :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Talpa_Network#Talpa_TV

SBS6
Net5
Veronica
SBS9

Daar zal ik straks weer eens naar kijken, maar via mijn niet-KPN aansluiting had ik ook vreemde verschijnselen maar nu niet meer.

Nmi komt het niet bij kpn vandaan.

Ik heb gisteren SBS6 bekeken en daar zie ik geen vreemde verschijnselen meer mbt de ondertitels.


Inderdaad. Talpa heeft een poosje geleden (22 juni) de 888 service op een andere manier toegevoegd. De teletekst van oude beeldbuizentelevisies gaat hiermee aan de haal. Ook bij Ziggo nog steeds een doodenkele melding van (stok)oude B & O die nog met scart verbonden zijn. Bij B & O is daar niks aan te doen, zegt ook B & O zelf. Het zijn oude modellen die zij ook niet van nieuwe software kunnen voorzien.

Op 6 juli heeft Talpa een wijziging doorgevoerd waardoor men aannam dat dit fenomeen er niet meer was. Neem contact op met Talpa Network of B & O als je hier nog last van hebt.

Enige andere optie is deze oude beeldbuis vervangen door een modernere televisie.

Talpa=SBS 6, Net 5, Veronica, SBS 9

 


Goedemiddag @Ziessje004, ik vrees dat ik hier vanuit KPN ook niet echt een oplossing voor heb.


Opvallend is dat forum leden beter en adequater reageren op  Q&A van forum leden dan KPN (moderators) zelf!!!

Dus mede forum leden dank voor heldere uitleg/toelichting/ tips etc.

NB keek toch al weinig of nauwelijks naar de TALPA stal zenders :-)


Mijn advies zou toch zijn deze tv door een moderner exemplaar te vervangen. Via scart kijk je nog in SD terwijl KPN de zenders in HD aanbiedt via de decoder.

Een moderne tv zal ook geen last hebben van dit verschijnsel, want de HDMI norm ondersteund teletekst niet. Scart doet dat wel, waardoor je de TT van de tv zelf zou kunnen gebruiken, maar die zit nou juist in de weg.

Verder gebruikt een moderne TV véél minder stroom dan een beeldbuis. Je verdient je aankoop zo vanzelf in 2 à 3 jaar terug.